Na het zien van alle megakits die hier de laatste tijd gebouwd worden, kreeg ik steeds meer zin om ook aan mijn gigant te gaan beginnen: de Geschutzwagen Tiger van Trumpeter. Sinds ik dit ding voor het eerst zag liggen in de winkel staat deze kit bij mij op nummer 1 op mijn wishlist. Maar door de hoge prijs van de kit heb ik nooit de stap genomen om hem ook werkelijk te kopen. Totdat ik hem laatst weer tegenkwam, maar toen met 20% korting. En omdat mijn ouders ook nog geen cadeau hadden gevonden voor mijn verjaardag, ging de Geschutzwagen mee naar huis.
Voordat we naar de kit zelf gaan, eerst een klein geschiedenislesje:
Geschutzwagen Tiger (Grille 17)In 1942 kreeg Krupp opdracht om een voertuig te ontwerpen op basis van de Tiger II, welke in de Grille-serie werd geclassificeerd; de Grille 17, oftewel de Geschutzwagen Tiger. Het chassis van dit monster was echter totaal anders dan dat van de Tiger II. Het grootste verschil is dat het een stuk verlengd is, om er 2 sets loopwielen aan beide kanten aan te plakken om zo het enorme gewicht en formaat van het kanon kwijt te kunnen.
Hier is goed te zien hoe achterlijk groot dit voertuig moest zijn om het kanon kwijt te kunnen. De bepantsering was 30mm aan de voorkant en 16mm aan de zijkanten. De GW Tiger zou worden uitgerust met een Maybach HL230 P30 of HL230 P45 V12 benzinemotor, en met hun 700-800 pk moest een topsnelheid van 45 km/u gehaald kunnen worden. Dit had wel tot gevolg dat de Grille niet heel erg zuinig met zijn brandstof omging; met zijn 1000 liter tankinhoud kon het voertuig rond de 250 km ver komen op verhard terrein. De Grille was trouwens toch al geen uitblinker in efficiëntie, wegens hij kon maar 3-4 granaten meenemen. Erg handig natuurlijk in tijden van schaarste... Het totale gewicht van de GW Tiger was ergens tussen de 53 en 58 ton.
De twee motoren bedoeld voor de GW Tiger, respectievelijk de HL230 P30 en de P45Het kanon wat voor dit voertuig bedoeld was was het
170mm K72 L/50 Kanone.
WAT?! 17 cm?!
Ja, het was de bedoeling dat dit ding granaten met een diameter van een klein bord de lucht in moest slingeren.
. Het gestoordste van dit alles dat er nog meer versies van de GW Tiger in de planning waren, waarvan deze Grille 17 nog de lichtst bewapende was...
Er bestond op papier namelijk ook nog de Grille 21. Dit voertuig zou een nog zwaardere bewapening krijgen, namelijk een 210mm mortier 18/1 L/31. Ook zou er een Grille 30 komen. Dit voertuig zou bewapend worden met een Skoda 305mm GrW L/16 mortier. Tot slot de zwaarste versie. Dat was de Grille 42. Deze zou een bewapening krijgen, bestaande uit een 420mm Grw mortier.
Hoe gek kun je zijn als ontwerper...
Een soldaat kijkt gefascineerd naar de mondingsrem van het enorme 17cm kanon wat ook bij de Geschutzwagen gevonden werd.Verdere bewapening bestond uit 2 7.92mm MG-34 machinegeweren, en er zou een achtkoppige bemanning in zitten (bestuurder, commandant, kannonier, een radio-officier, and vier (!) laders).
Bij alle versies zou het kanon op een rails geplaatst worden zodat het makkelijker demonteerbaar zou zijn.In 1943/44 begon Krupp met de bouw van het prototype, terwijl de "massaproductie" rond mid-1945 moest beginnen, maar door het einde van de oorlog is hier uiteindelijk niets van gekomen.
Bij het achteraanzicht van de GW Tiger is de rails zichtbaar waar het kanon op moet komen te staan. Het bijna afgebouwde prototype bij Haustenbeck. Het voertuig was al bijna klaar voor gebruik, alleen had het einde van de oorlog roet in het eten gegooid voor Krupp. Erachter staat een Jagdtiger geparkeerd.Éen prototype met het 170mm kanon was bijna klaar in Mei '45, maar is nooit opgeleverd. Het half afgebouwde voertuig werd door Britse troepen aan het einde van de oorlog ontdekt bij een testterrein in Haustenbeck. Het ding is toen gedemonteerd en klaargemaakt voor transport naar Engeland, maar is toen spoorloos verdwenen. Tot op de dag van vandaag is het een compleet raadsel waar dit op zijn zachtst gezegd "aparte" voertuig is gebleven.
Zo troffen Britse troepen de GW Tiger aan in de werkplaats bij Haustenbeck. De werkplaats ligt bezaaid met onderdelen, waaronder een luchtfilter van een Maybach HL230 P30 (rechts op de opbouw), wat erop duidt dat het voertuig al bijna rijklaar was. De GW Tiger gedemonteerd, en klaar voor transport op een Duitse zwaarstransporttrailer. Wat er hierna met het voertuig is gebeurd, is tot op de dag van vandaag een raadsel.De kitDen Doosch, met een 1-euro munt erbij voor het formaat wat in te kunnen schatten.De kit is een klein (nou ja, klein...) juweeltje van Trumpeter.Er is een compleet interieur meegeleverd, inclusief transmissie en motor. Er De aandrijflijn alleen bestaat al uit rond de 150 (!) onderdelen. Er zijn complete kits met minder onderdelen... Voor de liefhebbers, de complete inhoud + instructies kun je hier bekijken:
http://www.super-hobby.nl/products/Gril ... annon.html (ik heb namelijk niet heel veel zin om van 15 sprue's foto's te gaan maken.
)
Het kanon is via een mechanisme met veren uitneembaar, en kan apart opgesteld worden. Het enige minpunt aan de kit is het feit dat de rupsbanden dropveters zijn. En niet zomaar dropveters, maar echt matige dropveters. Ze zijn ontzettend stug, et detail valt vrij tegen, en volgens verschillende reviews passen ze niet om de aandrijfwielen en zijn ze te lang. Reden genoeg dus om wat vervangers te regelen:
Je kunt natuurlijk Friuls hiervoor aanschaffen (ja, Friul heeft speciaal voor deze kit een set tracks uitgebracht). Maar als je zoals ik geen zin hebt om bijna 40 euro te gaan betalen voor wat rupsbandjes, kun je ook andere oplossingen bedenken. Aangezien dit ding op basis is van een King Tiger, kun je ook gewoon KT tracks ervoor gebruiken. Je moet wel zoeken voor de "Late" tracks, omdat de GW Tiger dezelfde 18-tandige aanrijfwielen heeft als de Late KT. Gelukkig heeft Hobbyboss deze in zijn gamma, en ook nog lekker goedkoop (5-6 euro per set). Je moet wel 2 setjes kopen vanwege de langere lengte van de GW Tiger ten opzichte van. de Tiger II. Je houdt wel flink wat schakels over hierdoor, maar die kun je altijd nog wel gebruiken om een laadbak van weet ik veel wat voor vrachtwagen mee te vullen.
Hoewel de gietkwaliteit super is, zitten er wel ontzettend veel pinmarks op de (vooral grotere) onderdelen. Dit is natuurlijk onvermijdelijk bij onderdelen zoals de zijkanten van de kit, maar het is toch jammer, omdat beide kanten hiervan zichtbaar zullen blijven. Dat wordt dus veel plamuurwerk.
Ik ben van plan morgen met de kit te beginnen. Eigenlijk wilde ik vanavond al aan de slag gaan, maar het typen van dit stukje tekst nam toch meer tijd in beslag dan ik gedacht had. Nog eventjes geduld dus.