Te lang geleden alweer dat ik aandacht heb gegeven aan mijn eigen topic
tsjopper bob schreef:
En toch nog een Level 4
René
Waarschijnlijk om dat het een mal is van ICM
FokkerFan schreef:
Leuk kitje desondanks. Een dagje bouwen en een dagje airbrushen en klaar?
3 januari moet haalbaar zijn dan
Wat kost zoiets nou? Zelf wil ik ook ooit nog eens een echte U-boot maken. Dit is wel een mooie schaal lijkt me.
Nou....niet overdrijven hè, klaar in 3 dagen
, hoewel mogelijk als je niet e.e.a. wilt aanpassen. En er komen aanpassingen, want deze sub is wel erg kaal als je deze OOB bouwt.
Wilde ook wel eens een duikboot maken, heb nog een andere, maar deze vond ik leuk om een mee te beginnen.
Wat kost deze? Reken op € 12-€ 14.
a-h7003 schreef:
23 onderdelen ik dacht dat ik er weinig had .... ik ben benieuwt wat je er van maakt als ik zo op de meeste topics kijk zit er minimaal 2 dagen hak en schuur werk aan iedere kit
succes en we stalken je natuurlijk zoals bij iedere groepsbouw hoort
alex
Thanks, en vooral doen.
Voor dat ik me bezig ga houden met het bouwverslag, eerst wat geschiedenisles.
Lekker lezen met een bakkie koffie of
.
Daar gaan we
De Type XXIII was een van de meest geavanceerde duikbootontwerpen van de 2e wereldoorlog, ook al werd het succes overschaduwd door de veel grotere Type XXI . Beiden maakten gebruik van Elektromotoren en konden daardoor worden ingezet als lange afstand duikboten. Met deze 2 types hoopte admiraal Dönitz om het initiatief weer over te nemen op zee van de geallieerden.
Type XXI
Bron:wikipediaType XXIII
Bron:dubm.deIn 1941 werden op 6 na alle Type II “kustduikboten” uit het Zwarte zeegebied teruggehaald om als trainingsvaartuigen dienst te gaan doen.
Type II
Bron:dubm.deToen de men begon met de ontwikkeling van de Type XXI eind 1942, werd het voorstel gedaan om een kleine versie te maken die ook uitgerust werd met een elektromotor, met de bedoeling om de Type II boten te vervangen in operationele gebieden. Admiraal Dönitz voegde hierbij 2 vereisten aan
1) De boot moest te vervoeren zijn over land, om de boot zsm daar te krijgen waar hij dienst moest gaan doen dus per trein in dit geval.(Achteraf waren er een hoop logistieke problemen, lees de geallieerde overmacht in de lucht, dus een trein kwam nooit erg ver)
2) Ze moesten gebruik kunnen maken van de standaard 21 inch (533mm) tube torpedo’s
Om punt 1 te kunnen bewerkstelligen, werd de boot zodanig gemaakt dat hij in stukken kon worden vervoerd, welke in een treinwagon paste. De romp bestond dan uit 4 losse stukken en de brug werd ook apart vervoerd.
De ontwikkeling van de type XXIII kreeg hoge prioriteit. Om de ontwikkeling te bespoedigen werd er gebruik gemaakt van de plannen van eerdere Type XXII prototype. 30 juni 1943 stond alles op papier en begon de productie op diverse werven in Duitsland, Frankrijk, Italië en bezet gebied in Rusland.
Het kleine voordelige ontwerp, had ook zo zijn beperkingen. Zo konden er maar 2 torpedo’s mee worden genomen, dus elke lancering moest dan ook tellen. Bevoorrading op zee (torpedo’s) was niet mogelijk omdat de rest van de boot moest vollopen met water, zodat de neus omhoog kwam. Dan konden de torpedoluiken worden opengezet en kon de torpedo in de lanceerbuis worden geplaatst. Dit werd alleen gedaan op de werf. ook had de Type XXIII geen dekkanon, zoals zijn grote broers. Maximale duikdiepte was maar 180 meter
De grote voordeel was uiteraard de elektromotor. Zodoende kon de duikboot langer onderwater blijven zonder zuurstofopname voor de dieselmotoren. Tevens beschikte de boot over een snorkel die voor zuurstofopname zorgde voor bemanning en motoren. Onderwater kon de duikboot een snelheid bereiken van 12,5 knopen (23,15 km). Snorkeldiepte 10,75 knopen en eenmaal boven ruim 9 knopen. En dat was best snel voor een duikboot onderwater. Tevens was een noodduik te realiseren binnen 10 seconden.
De eerste operationele Type XXIII was de U-2321, die op 17 april 1944 te water werd gelaten. Aan het eind van de oorlog waren er 61 boten te water gelaten. Echter zover bekend hebben maar 6 duikboten echte actie meegemaakt. Dit resulteerde in 5 gezonken schepen tegenover geen verliezen. Het laatste geallieerde schip, dat tot zinken werd gebracht was het vrachtschip Avondale Park op 7 mei 1945 rond 2300 uur.
Wat technisch geneuzel
Lengte: 34,7 m
Breedte: 3,0 m
Diepgang 9,8 meter
Snelheid oppervlakte : 9,7 knopen
Snelheid onderwater: 12,5 knopen
Snelheid snorkeldiepte: 10,75 knopen
Snelheid silent mode: 4,5 knopen
Maximale bereikbare afstand
Oppervlakte: 4815 km
Onderwater 360 km
Bemanning: 2 officieren en 12 bemanningsleden.
Mooie informatieve site als je geïnteresseerd bent in Duitse onderzeeërs
http://dubm.de/en/Cheerz
Barry