Het leek mij wel interessant om jullie deelgenoot te maken van een uitdaging waar ik nu mijn gedachten over laat gaan: het afdichten van de uiteinden van de koperen T-stukken.
In 1 van de 2 per T-stuk (de bovenkant wordt afgedekt met een plaat met een begeleidende buis erop om te voorkomen dat de aandrijfas vast komt te zitten tijdens het vol storten van de boegschroefkamer, ik wil namelijk ook het wegneembare stuk met daaraan het T-stuk met tandwielkast en schroef volstorten met epoxy of giethars om een perfecte passing en waterdichtheid te waarborgen) komt namelijk ook nog eens de doorvoer voor de schroefas.
Hieronder de opsomming van de 3 mogelijkheden:
- Een houten plug maken, daar met siliconen een mal van maken en daar een epoxy exemplaar uit maken
- Een houten mal maken en daar overheen een messing plaat vormen
- Een houten exemplaar maken en die grondig in de epoxy zetten
De eerste optie lijkt mij de beste, deels omdat ik dan voor alle 4 de T-stukken (de schottels ga ik op exact dezelfde manier maken, zei het met andere schroef en met een straalbuis eraan gemonteerd i.p.v. in een tunnel gehangen) en eventueel kan ik de mal dan ook nog gebruiken voor de Seven Atlantic zodra ik daar over een jaar of 10 aan kan gaan beginnen.
Als ik dat doe kan ik ook gelijk de mallen voor de anodes verwerken in dezelfde mal zodat ik die ook gelijk kan gaan maken.
Optie 2 wordt een behoorlijke uitdaging om echt goed te doen en ik heb nog nooit iets dergelijks gedaan maar dat heeft me nog nooit tegengehouden.
Optie 3 vind ik eigenlijk helemaal niet zo interessant omdat de tandwielkasten met water gesmeerd gaan worden wat betekend dat als het hout niet heel erg goed in de epoxy gezet wordt dit gaat rotten en vervangen moet worden.
Als jullie hier nog ideeën voor hebben hoor ik het graag, het blijft lastig om hierin de juiste keuzes te maken.
De motoren ga ik met de schijven aan de bovenkant boven de tunnels aan een polycarbonaat plaat hangen die ruim voorzien zal worden van afstel mogelijkheden om de tandriem goed strak te kunnen zetten. De aandrijfas zal ook een ondersteuning krijgen in een plaat die ik op de plaat waar de motor aan hangt ga leggen zodat de as goed ingeklemd wordt in de plaat maar de zeer lastige uitlijning zo hoog erboven niet tijdens het maken van de plaat perfect uitgewerkt hoeft te worden maar met sleuven in de plaat met schroeven precies uitgewerkt kan worden.
Als de aansluitingen definitief zijn komt er nog een polycarbonaat plaat overheen waar de elektronica op komt te liggen wat nog net lukt onder het dek, de boeg zit dan goed vol maar de rest van de romp komt ook vol met elektronica en aanverwante onderdelen te zitten.
Onder de accu's wil ik per accu nog ruimte maken voor 1 stuk PVC buis waar de bedrading doorheen gevoerd wordt, het materiaal wat ik uit de spanten weg moet halen ga ik vervangen door 9mm dikke stroken multiplex aan beide zijden toe te voegen zodat de sterkte behouden blijft.
Groetjes Josse