Als je in je LHS een wildcard van 25 euro krijgt, welk model trek je dan van de stapel, nietsvermoedend van de gevolgen die dat met zich gaat meebrengen?
De Churchill Mk. IV AVRE was een van de tankconversies die door Percy Hobart bedacht waren om van nut te zijn bij de landing in Normandië:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hobart%27s_Funnies.
AFV heeft de vorige jaren een serie schitterende alternatieven voor Tamiya's oude Churchill-kits op de markt gebracht. Ik besloot om deze erg gedetailleerde multimediakit ten volle te benutten en er een aantal extra's bij te zoeken. Ik kwam tot de ontdekking dat mijn kit geschikt was om om te bouwen tot de uitvoering waarin de tank een mobiele schaarbrug kon transporteren.
Een paar maanden later kwam ik in de gelegenheid om die brug aan te kopen bij de stand van Resicast op de vorige SMC, naast een mooie resinkoepel van Reality In Scale . Het project begon megalomane vormen aan te nemen. Ik had reeds een Alpine commandant en een exemplaar van Heynes schitterende manuals gevonden op MCW 2014 en de rest van de crew en een wading kit met mijn kerstbonus van IPMS Nederland in BSMC. Ook had ik een moeilijker vindbare set van Voyager op het oog voor de fenders van de tank, die ik bij Luckymodel bemachtigd heb. Ik las in een Osprey boekje over de Churchill van Tamiya, dat ik gekocht heb, dat je plannen kon bestellen van de brug en de tank in Bovington Tank museum. Na een vruchtbare conversatie met de conservatrice van het museum kreeg ik ze toegestuurd voor een billijke prijs.
Ik had die plannen bij me in Hoboken en toonde ze aan iemand die me een Resicast petard mortar (het primaire wapen van deze genietank, een mortier om bunkers en versperringen op te blazen) verkocht, waarna hij me een resinsetje van het mortier en enkele andere details zoals de boordradio verkocht. Ook vond ik me er een goedkope set van Friul tracks. Ik ben nog een tweede plan van de tank op het spoor gekomen bij the Aviation Shoppe, een blauwdruk waarop de hele tank in drie aanzichten getoond wordt en dat op schaal is. Met behulp van dit plan en de Bovingtonplannen, die niet op schaal zijn, zou het mogelijk moeten zijn om de tank uiteindelijk in CAD te gaan tekenen, iets dat ik in mijn huidige VDAB-opleiding tot industrieel tekenaar aangeleerd heb. Tenslotte heb ik op Scaleforce nog een RB loopje voor de Besa en een stel Britse plooifietsen gevonden. Als ik dit allemaal uiteenspreid op mijn tuintafel, kan het er niet eens op.
Eens kijken wat er om te beginnen in de doos van AFV zit.
Het plastic ziet er zeer degelijk uit, wat ik al gewend was van mijn Scheinwerfer en mijn YPR.
Zelfs meer clearparts dan in de gemiddelde autokit.
Ik haal even de Inside The Armour koepel bij de kitonderdelen, zo kan je vergelijken.
Het opvallendste verschil naast de hessian camo is de afwerking van de binnenkant van de koepel, die voorzien is van elektrische leidingen. De bodem van het resinpart was gebarsten maar dat zal snel hersteld zijn.
Er zit ook wat PE bij in de doos en de decals voor een paar versies van de tank. Ik weet niet of ik daar voor mijn plan wat van kan gebruiken. Slaan we Heynes open en leggen we de springveren van AFV naast de tekening van de ophanging van een loopwiel, dan zien we dat er toch nog werk aan is:
De meegeleverde veren zijn namelijk alleen de buitenste in een verennest, die zou ik kunnen toevoegen in gewonden metaaldraad. De boel wordt er alleen ingewikkelder op als je bedenkt dat de tank door de brugaanhechting de neiging had om naar voren door te hangen op zijn vering, iets dat deze Churchills uiteraard zwaar belastte. Ook zie je een draad voor de sleepkabel, misschien zoek ik me er nog eentje van Karaya want het is een gewoon touwtje.
Een vergelijking van de drie sets van tracks waarover ik nu beschik:
Je ziet dat er in de kit twee soorten tracks zitten, vinyls en styreen "magic tracks". Het opvallendste verschil is dat de vinyls van het lichte type zijn, terwijl de beter afgewerkte plastic deeltjes van het "heavy cast type" zijn. Die waren eigenlijk verouderd en dateren van de raid in Dieppe, ik had dus aparte light cast deeltjes nodig, die Friul reeds voor de Tamiya kit geproduceerd had. Dat wordt dus weer uitboren. Je ziet het verschil in types ook bij Heynes weergegeven.
De heavy track van AFV:
Er zit ook een eenvoudige handleiding met referentiefoto's bij.
De fenders van Voyager deden pijn aan de ogen met zulk een enorme oppervlakte.
Als die af zijn, zou de tank er bijna zo uit moeten zien:
al zitten hier nog wat delen van een andere kit op met een gewone 6-incher als wapen. Ik ga de set lijmen want ik zie het niet zitten hieraan te gaan solderen en de boel te schuren, ik vind dat dat teveel krassen oplevert.
Nu even de inhoud van de Standard Box Girder Bridge. Ik ga de delen nog niet benoemen voordat ik ze nader bestudeerd heb, het flash is ook nog niet verwijderd. Ik heb ook een Amati snijtoestel gekocht om de ruwe plasticbuizen en strips mee op maat te snijden, dat vind je op deze plek besproken:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=45607De onderdelen zijn vrij recht en ook de lange delen zijn nauwelijks gewarped. Wel zijn een paar fijne platte deeltjes ingezonken tot een bijna doorschijnende dikte, die moeten misschien bijgescratcht woden. Omdat een deel van de windas boven het motordek zit, heb ik niet de resin motor voor de Churchill gekocht. De inhoud van de wading kit:
Het resicast petard mortier en de RB Besa:
En nu even de bemanning onder de loep nemen, de mannetjes van Royal Model zien er karikaturaler uit dan die van Alpine.
Ik heb buiten Heynes nog geen referentie van of ervaring met het schilderen van Britse WW2 tankbemanning.
Tenslotte de fietsjes van Diopark, die worden een mooie sideshow op de tank, als ik er nog ergens plek op vind.
Met van die spaken heb ik gelukkig al wel ervaring door het Jagdpanther-diorama. Ik heb niets uitgepakt omdat het frame zo dun is dat ze soms gebroken zijn in de sprue, ik zag dat al bij een kit die mijn collega Karin had gekocht. Zij gaat de gelijkaardige "Asian Bike" set bouwen voor bij een 1/24 automodel.
En dan bladeren we nog eens wat in de referentiewerken.
L. Mariott & S. Forty, D-Day, De Slagvelden van Normandië, dat vooral nuttig zal zijn voor het diorama dat uiteindelijk rond deze tank komt. Er staan mooie overzichtsfoto's in van het huidige landschap en vergelijkingen met de archieffoto's. Ik zoek nog ideeën. Mogelijkheden zijn dat de tank in evenwicht staat op een opgerichte afgekoppelde SBG brug, wat op een foto in Heynes stond, of een voorzijde van een LST met neergelaten valdeur waardoor de tank naar buiten rijdt en met een boeggolfje op het strand rijdt.
Osprey, M. Bannerman, Modelling the Churchill: bevat een verslag van een scratchbuild van de SBG-brug.
De plannen van Bovington bevatten een aantal van de interieurperspectiefplaatjes die ik al in Heynes had op een kleiner formaat, maar de plannen voor de SBG-brug heb ik alleen bij Bovington kunnen vinden. Ik hoop toch ooit eens naar dat museum te kunnen gaan. Deze zaterdag doe ik alvast Militracks in Overloon aan, waar blijkbaar ook een Churchill staat.
En verder heb ik het vorige jaar al heel wat Churchill-modellen gefotografeerd op beurzen:
En nu is het wachten op het afwerken van de ZLC en de aankomst van de blauwdruk.