Ok.. bij deze ben ik ook in een Groepsproject verzijld geraakt..
zo kunnen we elkaar steunen in het bouwen van deze kit:
Een bescheiden beginnetje mijnerzijds bracht aan het licht dat het bouwen van deze ( oorspronkelijk Matchbox) Kit geen makkie gaat worden, de gereedschapmakers hebben niet echt hun best gedaan op de gietmatrijzen, maar met een beetje onderlinge hulp moet er toch wel wat moois van te maken zijn..
Gedeelten uit onderstaande tekst is ook te lezen in Antonin's Topic over deze motor.. ik heb ze om mijn verslag te completeren even hierheen gekopiëerd
Arie Kabaalstra schreef:
Ik heb em inmiddels ook uit de kast getrokken.. en ik heb al gezien dat ik de bouwhandleiding aan mijn laars moet gaan lappen.. de bouwvolgorde van het motorblok staat al garant voor kieren waar een postbode het benauwd van krijgt..
eerst de Carterhelften op elkaar, dan 't cilinder-onderblok ( part 11 ) erop, dan de zijkanten glad schuren, en de uitdrukker ( sinkmark op part 19, vlakbij het nummer 19 op het onderdeel, afsnijden of vijlen, anders ligt ie niet vlak tegen je blok aan..
als je dat voor elkaar het, dan kun je de Cilinders erop gaan zetten.. ( parts 18)
Verder valt het me op, dat Revell gegoten heeft met véél te korte "Sprue-mounts"... je komt er met een tangetje met geen mogelijkheid fatsoenlijk tussen om de onderdelen uit de Sprue te knippen.. verder hebben ze sommige Sprue-mounts op kompleet idiote plaatsen gezet.. op plaatsen waar je twijfelt.. hoort die uitstuling er nu wel aan, of is het alleen maar een sprue-mount, of ze zitten op een klein detail vast, zoals een Tapeindje van je carter.. moet je een radiusje van 0,6 mm na gaan zitten schrapen, en vijlen om dat weer een beetje in model te krijgen..
Arie Kabaalstra schreef:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86539/
in dit Topic is iemand bezig met de restauratie van een echte.. en daar zit meer werk aan als aan dit kitje.. tevens.. heb ik de oorsprong van deze kit gevonden.. deze "revell" is een Gereboxte Matchbox!...
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86539/3Arie Kabaalstra schreef:
Net nog even in het eerder aangehaalde linkje zitten spitten.. de Cilinders kloppen ook van geen kant.. 't moeten 2 paar zijn.. de machine had 2 krukassen, en de Cilinders stonden 180 graden gedraaid ten opzichte van elkaar op de voorste en achterste krukas.. derhalve zat de linkse Cilinder van de voorste krukas ook rechts op de tweede krukas.. en dat zelfde geldt voor de rechtse Cilinder voor, en de linker achter... Revell ( of eigenlijk Matchbos heeft verdikke 4 Rechtsvoor geleverd!! 't spoelkanaal dat aan de buitenkant zichtbaar is, moet op de voorste cilinders net voor en op de achterste cilinders net achter het hart zitten.. de spoeling was naar achteren gericht om een "Koprol spoeling" te krijgen.. door de hoge ( dus vroeg openenende) uitlaatpoorten op race-tweetakten, kon het verse mengsel uit de spoelpoorten mooi alle "Verbrande rommel" langs de Kop wegspoelen, en tevens de "pet" een beetje koelen..( sorry dat ik even doorsla.. acht jaar racen met een tweetakt.. 't blijft je bij..
)
Arie Kabaalstra schreef:
Zo dus... 't hoogste stuk aan de zijkant van de Cilinder weggevijld, en op het lage stuk 2 stripjes Evergreen geplakt.. morgen gaat er een likje plamuur tussen om het netjes af te werken..
[img]
Arie Kabaalstra schreef:
nee.. niet op dezelfde plek ..
het dikste stuk wat ik weggevijld heb, dat zit voor de cilinder rechtsvoor, en links achter op de goede plaats.
Voor de andere 2 cilinders moet het dikste stuk op de andere kant van het vlakje zitten.. dus op het gedeelte wat ik NIET weggevijld heb, daar plak ik de stripjes Evergreen ( een plaatje van de goede dikte scheelt weer plamuren, maar ik had alleen stripjes in deze dikte..
Wegvijlen tot dezelfde hoogte als het andere vlakje ( daar waar je later de stripjes opplakt om weer een verhogingkje te krijgen... )
op deze manier pas je dus 2 cilinders aan, Links voor en Rechts achter.. de Cilinder Rechtsvoor, en Linksachter zitten goed in de Kit..
En inmiddels zit er dus een likje Plamuur tussen de stripjes.. en kan de boel uitharden.. kan ik mooi even de carburateurs gaan doen
[/img]