Nu de duobouw van de Polikarpovs ‘on hold’ is gezet heb ik tijd en gelegenheid om andere kits op te pakken. Inmiddels heb ik mijn fraaie WWII RAF Bomber Re-supply set van Airfix eindelijk afgemaakt, waarvan de foto’s
hier te zien zijn.
Al enige tijd heb ik 2 “Tiffies” 1:72 in mijn stash liggen, die ik graag beide wil bouwen, maar wel na elkaar. Ik vind het een prachtig vliegtuig en vanwege zijn ontwikkeling en reputatie als ‘can opener’ is hij extra interessant. Het waren toch vooral de Britse Tiffies en de Amerikaanse P-47's die het Duitse vervoer over weg en spoor bijna onmogelijk maakten in 1944-1945. Het zijn fraaie kits, die een eigen karakter hebben en dat maakt het bouwen van zo’n ogenschijnlijke simpele kit extra boeiend.
De Typhoon van Academy biedt 2 versies: de eerste versie met een ‘bubble top canopy’ die na de ‘car door’- versie van de IB verscheen in 1944 met een driebladige schroef en een ‘late’ (‘leet’,|versie met de vierbladige propeller uit 1945. De kit dateert van 1998 en bestaat uit 53 onderdelen.

De Typhoon van Airfix dateert van 2019 en is gemaakt met een nieuwe tool uit 2013. Ook deze doos biedt 2 versies, één uit 1944 en één uit 1945. Beide zijn zg. “late” versies. Beide met een ‘bubble top canopy’ en een vierbladige schroef (al is een driebladige bijgeleverd). Deze kit is meer complex en staat uit 74 onderdelen.

Ik moet nog een keuze maken uit al die versies, maar voorlopig kies ik voor de vroege ‘bubble top’ -versie van Academy, met de raketten als bewapening en de driebladige schroef. Als de kwaliteit van de raketten van de Airfix kit beter is gebruik ik die, zoals ik ook heb gedaan bij de
duobouw van mijn Hellcats van enkele jaren gelden.
Bij de Airfix kit laat ik de raketten voor wat de zijn en ga de bommen gebruiken. Per slot van rekening was de Typhoon een jachtbommenwerper en wat voor één! Deze krijgt de vierbladige schroef.
Bij iedere kit die ik bouw kies ik een doelstelling om me verder te bekwamen. Deze keer is dat het werken met grote decals met invasiestrepen. Ik durf het niet aan om ze te schilderen, zoals Paul Hemstra dat zo mooi gedaan heeft met zijn Horsa en Thunderbolt, dus moet ik het met de decals doen. (Ik kan namelijk niet goed meten….). Steeds heb ik dat uitgesteld; het moet er nu maar eens van komen.
In de loop van de bouw zal ik beide kits met elkaar vergelijken. De volgende aflevering van dit feuilleton bevat een geschiedenisles over de Typhoon.