Wolfman heeft een puike Landrover in 1:24 afgeleverd, zie elders in het autogedeelte. Ik had beloofd om wat foto's te plaatsen van die van mij, echter een iets kleinere uitvoering.
Mijn jongere broer woont op Vlieland en heeft ooit rondgereden in een knalblauwe Landrover en vroeg mij of ik daar een model van wilde maken. In mijn voorraad had ik nog een oud kitje van JB Models uit 1992. Ooit gekocht voor €1,-. Ik heb er zelf ook eens 2 van gebouwd, een Engelse met camo en een iets aangepaste van 'ons' Nederlandse leger, zie hieronder.
Ik neem aan dat de meesten wel waten wat een Landrover is, maar voor de volledigheid toch een beetje info, overgenomen van wiki:
Citaat:
De Land Rover is op de Amerikaanse Willys Jeep na het oudste terreinwagenmerk ter wereld. De wagen ontleent zijn naam aan de verwachting dat hij veel op het land gebruikt zou worden. Zo droeg de eerste brochure die werd uitgegeven nog voordat de auto in productie was de titel The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use.
De Land Rover wordt sinds 1948 gebouwd door Rover. De productie startte in Engeland, maar al snel werden Land Rovers in licentie gebouwd in onder meer Australië, Spanje, België en Duitsland. Dit kwam doordat deze landen grote partijen terreinwagens nodig hadden voor onder andere het leger en de politie. In Spanje werden de Land Rovers door Santana Motor S.A. gebouwd, in België door Minerva en in Duitsland door Tempo.
De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor technisch nog veel op de Willys Jeep.
De Land Rover werd aanvankelijk geproduceerd door Rover. In 1967 werd Rover een onderdeel van Leyland Motors Ltd, later British Leyland (BL). In 1975 werd Land Rover een afzonderlijke werkmaatschappij binnen BL. De Rover Group werd in 1986 een onderdeel van British Aerospace, en werd in 1994 overgenomen door BMW dat Land Rover afsplitste en in 2000 verkocht aan de Ford Motor Company. Deze laatste verkocht het merk in april 2008 aan het Indiase Tata Motors. Samen met Jaguar is het bedrijf ondergebracht in Jaguar Land Rover.
De kit:
Zoals te zien is, erg basic, maar voor deze schaal prima om wat leuks mee te doen.
Om een beetje een basis te hebben, kreeg ik - slechts - 2 foto's. Een beetje gestretchte platen, dat wel, maar een duidelijk uitgangspunt.
Wat direct opvalt zijn de oversized wielen. Ik heb me laten vertellen dat het wielen waren die voor een Unimog bestemd zijn, ik kan me voorstellen dat je op het mulle zand niet vast wilt komen te zitten. Aan de andere kant kan het ook zijn dat het altijd beter, groter en extremer moet zijn dan de buurman op Vlieland. Wie wel eens op het eiland is geweest, weet een beetje wat ik bedoel.
In de basis zit het model snel in elkaar, zoveel onderdelen zijn er niet.
Even een dry-fit met de wielen uit de kit.
Maar ik wilde wat doen met die wielen. De wielen qua diameter iets groter maken, was een te grote uitdaging voor mij. De wielen dikker maken, zag ik nog wel als een haalbare uitdaging. Met een PE-zaagje heb ik heel voorzichtig de wielen doorgezaagd, er een plaatje styreen tussen gelijmd en op de juiste diameter gevijld. Het typt sneller dan het werk dat ik er aan heb gehad. Ik denk een uurtje per wiel, vooral het zagen wilde ik nauwkeurig doen. Ik wilde het aanzicht aan de buitenzijde (de band en de velg) intact laten, dus daar moest ik nauwkeurig voor zagen.
Een ander in het oog springend onderdeel was een andere voorbumper dan in de kit zat. Dus de kitversie eraf en van styreen een nieuwe gemaakt. Ook de knipperlampen op de motorkap zijn als extra aangebracht.
Het interieur is erg basic, alleen een stuur (Eengelse auto, dus aan de rechterzijde) en de zittingen. Omdat bij deze auto het stuur links zit, heb ik dat aangepast. Daarnaast nog een schakelpook aangebracht, verder heb ik niks gedaan.
Ik had het intereur en de onderzijde zwart gespoten, vervolgens een kleur blauw gemaakt die op het oog in de buurt kwam. Om de wielkasten zwart te houden, had ik van karton een malletje gemaakt.
Op mijn voorbeeld foto stonden de ramen in de beide portieren open. De raampjes zakken niet in de deur, maar je schuift één helft naar voren. Ik heb dit gesimuleerd door het raampje iets in te korten en het zo in het model aan te brengen. De canvas schotten zijn bij de Laro van mijn broer omhoog gerold, dus heb ik de zaag gezegd in het origineel. Vervolgens 2 mm styreenstaaf eronder gelijmd en dit grofweg met een vijl in profiel gevijld.
Daarna Tamyja-tape op aluminiumfolie geplakt en kleine sjorbanden gemaakt en aangebracht en een en ander in verschillende tinten groen gespoten.
Ik ben iets minder te spreken over de metalen beugels waarop het canvas dak rust, een paar zitten iets scheef.
Met wat styreen en koperdraad de buitenspiegels aangebracht, die zitten niet in de kit.
Omdat mijn broer een surfschool had (er liggen enkele planken in de bak), wilde ik als accessoire een surfplank toevoegen. Op het www wat afbeeldingen van een plank opgezocht en dit omgeschaald naar 1:76.
Wederom mijn voorraad styreen aangesproken en een uurtje vijlen/schuren later had ik een leuke plank.
Even gezocht in mijn decal-voorraad. De groene pijl is gemaakt van een Italeri-logo, dus kost me geen decal, het anti-slip vlak komt van een walkway van één of ander vliegtuig en de mooie dame is een nose-art van een vliegtuig wat er mooi op paste.
Qua ondergrondje wilde ik een stukje strand en omdat Vlieland bij Friesland hoort, heb ik dit van piepschuim gemaakt in de vorm van een 'pompeblêd'. Sporen in het zand, ingesmeerd met houtlijm, zand erover, klaar....
Om de surfplank niet aan het oog te onttrekken, heb ik hem op het dak gelijmd. Het zand heb ik met 2 kleuren bruin een kleurtje gegeven.
Omdat ik de rand van het styreen te ruw vond, wilde ik dit met plamuur glad afwerken. Grote fout van mij, in de plamuur zit een oplosmiddel van de piepschuim. Gelukkig was het zandgedeelte door de houtlijm hard en niet gesmolten, dus heb ik het meeste weggehaald en hield ik een dun plaatje over. Ik heb nog een strandpaal gemaakt om een strandsetting wat te verduidelijken.
Het ondergrondje heb ik op een houten zeshoekige tegel gelijmd (€1,50 bij een discount-winkel) en de beide originele foto's in klein formaat toegevoegd. Hieronder het eindresultaat. Ik ben benieuwd hoe mijn broertje het vind, als hij niet tevreden is, dan hou ik hem zelf. Ik ben wel tevreden.
(Valt me wel op dat op de foto's zo groot op het scherm er wat retoucheerwerk is (bumper, trekhaak etc. - dus het model is bijna klaar
)
René