Toch nog andersBij mijn voorbereidend onderzoek naar referenties was ik gevallen voor de bijzondere camouflage van deze A10:
A10 Cruiser Mk.IIA in Griekenland, 3rd Royal Tank Rregiment, April 1941.
Op deze tekening heeft de A10 geen stofkap over de linker rupsband. Een originele referentiefoto, waarop deze tekening gebaseerd is, kan ik echter niet vinden. Het dichste wat er in de buurt komt is deze:
A10 Cruiser Mk.II in Griekenland.
Deze heeft ook geen stofkap over de linker rupsband....of wacht, kijk eens goed... het afgescheurde restant van de stofkap is te zien aan het linker spatscherm. Hij heeft er dus wel een gehad!
Op andere foto's van A10's in Griekenland zijn overal over de linker rupsband (en rechts niet!) stofkappen te zien. Kijk maar:
Deze.....
...en deze.
Tot nu toe had ik dit model zonder stofkap gebouwd, afgaande op de bovenste afbeelding. Maar nu realiseer ik me dat die afbeelding waarschijnlijk niet klopt. Alle 60 A10's die in april 1941 naar Griekenland werden getransporteerd kwamen uit de Noord-Afrikaanse woestijn en waren daarom hoogstwaarschijnlijk allemaal uitgerust met stofkappen over de linker rupsband. Niet rechts, want links zat de luchtinlaat voor de motor en de koeling, en die moest zoveel mogelijk stofvrij gehouden worden.
Dus in dit late stadium van de bouw heb ik toch nog even een stofkap aangelegd, door die van het alternatieve onderdeel aan de sprue af te zagen en aan het spatbord van het model te lijmen:
Wat plamuur was nodig om het allemaal strak te krijgen.....
...en dat alles gelukt zonder allerlei kwetsbare details af te breken!
Nu echt klaar voor een verfje.