Danku heren! Ik ben zelf ook erg tevreden over het dakje. @Rolf: die pijpjes wil ik er ook nog op maken ja, ik moet wel nog even kijken waar ik zulke kleine buisjes vanaf ga halen
.
Gisteren en vandaag heb ik me bezig gehouden met de Auspuff van de generator. Dit is best een flinke installatie, bestaande uit 2 grote dempers achter elkaar. Deze dempers zijn op een vrij ingewikkelde stellage. Verder zit er nog een extra uitlaatpijp aan het geheel vast, deze is voor de uitlaatgassen wat verder weg bij de generator (en dus de soldaten) te houden. Ik ben er ooit een foto van tegengekomen, maar ik kan hem nu toevallig net niet meer vinden...
Eerst heb ik de beugeltjes gemaakt waar de dempers op liggen. Dit is uit 0,5mm plaat, en met behulp van wat ponsjes zijn de rondingen erin gemaakt.
Vervolgens zijn 2 stukken buis op maat gezaagd en aan beide kanten dichtgemaakt. Het stuk buis dat tussen de dempers zit is een laselektrode die in de garage lag. Er lag vanalles, onder andere aluminiumelektrodes. Die braken allemaal af op het moment dat ik de bocht wilde buigen, maar een andere elektrode (geen idee wat dit voor metaal is) was een stuk buigbaarder.
Even passen op het dak. Het stuk uitlaat dat vanuit de motor door het dak komt zit er ook bij.
Ook het vreemde eindstukje van de uitlaat is erop gemaakt.Dit was vrij lastig, vooral omdat styreenstaafjes nogal snel knikken als ze verwarmd en gebogen worden. Na een aantal pogingen is het wel gelukt.
Vervolgens zijn de klemmen van het extra uitlaatpijpje erop gemaakt. Ik heb een PE-setje met een hoop gereedschapsklemmen liggen, en hier komen de klemmetjes ook vandaan.
Vervolgens ook het pijpje zelf gemonteerd. Hier ging de knik beter, omdat dit een minder scherpe bocht is. De buis is ook nog een stuk uitgeboord, omdat de wanddikte veel te groot was in verhouding.
Tot slot zijn de 3 beugels die de zaak op zijn plek houden toegevoegd. Dit zijn simpele stukjes strip die de dempers in hun houders klemmen.
Wat details:
Ook zijn de deurtjes aan de andere kant toegevoegd.
De scharnieren zijn gemaakt van een dun stripje met een staafje om het scharnier zelf na te maken. Anders wordt het wel erg klein
.
Ik ben wel aan het twijfelen om de hele bende er weer af te gaan trekken...
. Ik vind de uitlaten net wat te hoog op het dak zitten, hoger dan dat het hoort. Ik vermoed dat de beugeltjes in het begin niet goed gemaakt zijn, maar ik kan ze vrij makkelijk wat korter schuren als de hele uitlaat eraf gehaald wordt.
En toen was de camera leeg...
. Achteraf wel jammer, omdat ik toen bezig ben geweest met de remmerij. Hier zit stiekem best veel werk in, vooral met het uitvogelen van hoe alles precies loopt.
Bij de remtrommels zijn er aan beide kanten asjes die uit de trommel komen en door een bus lopen. Aan deze asjes zitten weer stangen, waaraan de stangen zitten die de remmen bedienen.
Met wat verschillende diameters rondstaf zijn de (kleine...) stangetjes nagemaakt. Vanaf hier is alles een beetje op de gok gemaakt, met veel foto's kijken. Ik heb bijvoorbeeld de dikte van de bladveer als maat aangehouden voor de rest.
De stangen die aan deze hendeltjes zitten lopen naar een volgende "hendel", die bij de voorkant van het frame zit. Hier is een dubbele framebalk gemaakt, waar 2 hoekijzertjes tegenaan gemaakt zijn. hier loopt een as tussen, waaraan 2 hendels zitten. Die scharnieren hier vanuit het midden omheen. Aan het ene uiteinde zitten de stangen naar de remmen, aan de andere kant zit een staaf waaraan wéér een andere stang zit, die naar de handrem loopt. Simpel toch? : mrgreen:.
Er moeten nog wat kleine dingetjes toegevoegd worden (boutjes, de twee stangen, en de remhendel zelf), maar het schiet wat mij betreft al aardig op!