De kitDe kit die ik ga gebruiken is deze nieuwe Panther Ausf. D kit van Meng (TS-038)
''WAT!? Heeft die mafklapper het de hele tijd over Ausf. A's komt ie verdorie met een Ausf. D kit aan zetten
''
Beetje onorthodoxe keuze dat weet ik
maar doordat deze kit afstamt van Meng's eerdere late Ausf. A kit krijg je, op een paar PE deeltjes en de tracks na dan, krijg je in deze kit ook de onderdelen om een vroege Ausf. A te bouwen ipv een Ausf. D
Zoals in deze inbox review:
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235039938-sdkfz171-panther-ausfd-ts-038-135/ kan zien krijg je 2 sprues met turret onderdelen, ééntje komt uit de Ausf. A kit en heeft ook de onderdelen voor het kanon en het frame van de turret, de andere heeft de nieuwe Ausf. D onderdelen, en aangezien een vroege Panther Ausf. A in principe gewoon een late Ausf. D is met een nieuwe turret is het prima te doen om een Ausf. A te bouwen ipv een Ausf. D. Verder krijg je ook nog 2 setjes wielen. 1 setje met 16 bouten, de andere met 24. Metalen Schürzen en voor de 1e lichting ook nog een metalen loop.
In tegenstelling tot de meeste Panther kits krijg je niet het bekende badkuipje maar een bultje losse onderdelen met wat schotjes die je in elkaar moet puzzelen.
Gelukkig gebruikt Meng voldoende pennetjes en gleufjes dat alles zonder problemen recht opbouwt.
Zoals eerder al aangegeven heeft deze kit 2 setjes wielen, de eerdere wielen met 16 bouten en de latere verstevigde wielen met 24. Ongeveer rond de tijd dat de Ausf. A in productie werd genomen gingen ze ook over op wielen met 24 bouten, echter als ik naar mijn referentie foto kijk ziet het er naar uit dat die van mij op zijn minst een paar met 16 bouten had. Overigens is er nog een 3e variant wiel die 16 bouten heeft met 16 klinknagels ter versteviging en zie je ook wel verschillende varianten door elkaar heen. Voor het gemak heb ik er gewoon voor gekozen om hier een vol setje met 16 bouten op te zetten.
Meng geeft je 2 soorten aandrijf tandwielen in de doos samen met 3 verschillende deksels voor het midden van het wiel. Het 1e variant tandwiel is ééntje met 16 bouten aan de rand die je eigenlijk alleen ziet op de allereerste Panthers die gebouwd zijn. Die allereerste tanks kregen een reeks upgrades voor Kursk ivm defecten die bij training al de kop op staken dus dit soort tandwielen zijn praktisch allemaal vervangen door de stevigere latere variant met 32 bouten.
één van de allereerste Panthers2 van de deksels voor het midden van het tandwiel zijn beide de vroege variant die je op de Ausf. D en een enkele Ausf. A ziet (zo ook op de Panther hierboven) Met de Ausf. A werd een nieuwe gepantserde deksel geïntroduceerd en die zie je het op bijna (maar niet alle) Ausf. A's en alle Ausf. G's. Omdat ik het tandwiel niet kan zien ik gekozen voor de meest aannemelijke optie en dat is de Ausf A/G gepantserde deksel samen met het normale tandwiel met 32 bouten.
De 1e, 2e, en 7e (8e op de rechterkant) zwaai arm was versterkt op de Panther om de klappen te kunnen weerstaan als ie een obstakel tegenkwam. Meng heeft dit keurig netjes weergegeven.
32 wielen later staat ie op zijn pootjes. De wielen zitten op de zwaai armen door middel van polycaps, daardoor zou je ze in theorie heel makkelijk er op moet kunnen zetten en er weer af kunnen halen. In de praktijk is dit was lastig omdat de assen van de zwaai armen wat te dik zijn (gok ik)
Op de achterkant vind je het gebruikelijke terug, opberg kistjes, uitlaten, krik, luikjes voor onderhoud, Meng geeft je ook 2 PE onderdelen voor op de zijkanten van de opberg kisten, deze werden geplaatst om de kisten te beschermen tegen de hitte van de uitlaten, overigens zag je dit niet terug op alle Panthers die rond deze tijd werden gebouwd maar aangezien een andere Ausf. A zonder zimmerit ('Elna' van I./Pz.Rgt. 6) ze ook heeft vind ik het wel een veilige gok om ze hier ook te plaatsen.
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior