Vorig jaar op Plastic and Steel heb ik een aardige kit op de kop getikt, een Tamiya Sd.Kfz. 9 "Famo" half-trackvoertuig. Tot voor kort waren deze kit uit 1999 en zijn opvolger van een jaar later, met de Sd.Anh.116, de enige die op deze schaal in styreen verkrijgbaar waren, wat op zich al een beetje bijzonder is door de bekendheid van deze half-track. Een review ervan vind je dan ook op PMMS terug: https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/tamiya/tam35239.htm. Toch vind je op beurzen regelmatig Famo's terug, soms zijn het DES-kit resinmodellen en dan staat er vaak een 6t Bilsteinkraan op, waarbij we dan over een Sd.Kfz. 9/1 spreken. Wat je waarschijnlijk nog niet gezien hebt, is de 9/2 versie die in dit topic gebouwd gaat worden, waarbij er een Demag 10t kraan op een draaiaffuit geïnstalleerd is. Om dat zware gewicht te kunnen torsen, heeft de Famo ook 4 uitschuifbare steunpoten gekregen. Deze uitbreiding is mogelijk met twee aftermarketmerken, Wespe models uit Tsjechië en Panzer Concepts uit de VS. Ik was benieuwd naar deze laatste en heb de set een half jaar geleden besteld. Het is toen even opgeborgen ter afwachting van een gelegenheid om alles op de foto te krijgen, dat is me vanmorgen gelukt.
Links zie je de Famo alles wat er in de Tamiya bouwdoos zat, heeft een bruine spruekleur.
Er zijn heel wat figuurtjes bijgeleverd, om de troepentransportversie te maken. De tracklinks zijn wat donkerder bruin. Er zaten ook vinyl voorwielen en polycaps bij, plus een windshield in plasticfolie. Het lijkt allemaal goed gegoten, al wordt de helft van dit materiaal vervangen door de Panzer Concepts set. Die bevat ook de elementen om een late war versie neer te zetten. Deze kwam een tijd geleden op een postpunt aan in een flinke doos.
De handleiding in de doos is nogal simpel voor de rest moet je op de site van Panzer Concepts een downloald doen.
Vandaag maakte ik de verpakkingen wat verder open, al is het oppassen geblazen om geen fijne stukjes te verliezen.
Het frame wordt helemaal vervangen, want het was langer voor deze versie en zelfs de afstand tussen de loopwielen is vergroot.
De fenders hebben een iets gewijzigd ontwerp. Deze zijn geprint, terwijl andere onderdelen dan weer gewoon gegoten zijn.
De wielen zijn in de late versie gewijzigd.
De set is in 2016 ontwikkeld voor de Tamiya kit. Er is heel wat in 3d uitgetekend, dit zijn beelden die er van de ontwikkeling te vinden zijn op de website. Daar vind je de boodschap dat de late set vanaf nu alleen in gegoten delen geproduceerd gaat worden.
Een deel van de onderdelen is lasergesneden en bestaat uit plastic plaat en karton.
De vraag was ook wat ik nu met deze ombouwset wilde gaan doen. Je kan de kit nog redelijk compact houden door de kraan ingeklapt te houden, zoals op de foto's bovenaan het topic. Ik had eerder mijn zinnen gezet op het nabouwen van een afbeelding die ik op het net vond, van een Faun met dezelfde kraan van de 504e Schwere Penzerabteilung op Sicilië in 1943.
Daarvoor had ik dan ook de andere bouwdoos nodig, je zag ze al rechts bovenaan de uitstalling.
Deze doos zal ik te gepasten tijde eens uitpakken, ik vermoed dat ik er nog niet meteen aan toe zal komen. Verder had ik volgens de auteur van Panzer Concepts nog steeds een upgradeset voor de cabine nodig. Al goed, want ik had die metee na het kopen van de Famo al gekocht, voordat ik besloten had de kraan te maken.
Ook hiervan komt dan een deel te vervallen, maar dat blijft beperkt tot het passagiersgedeelte. Ik kocht ook wat boeken over dit project. Een ervan was al in het topic van de Sd.Kfz.6 besproken.
Een andere is de tweedelige reeks over Duitse pantserdepannage, dat achteraf bekeken wel voor een groot deel bestaat uit een tanscriptie van geschreven bronnen over het onderhouden van de voertuigen en het leveren van wisselstukken ervan. Er stonden toch enkele bruikbare foto's in.
Mijn belangrijkste werk over de Famo zelf is dat van Nuts & Bolts. Er moet wel steeds rekening mee worden gehouden met het gewijzigde chassis indien er naar referentiemateriaal gekeken wordt. Enkele van de langere chassis zijn nog bewaard, waarvan er eentje terug gebruikt is om een gewone Famo in running condition mee te maken.
Het begin aan de kit zal ik maken wanneer de gelegenheid er is om te bouwen, het is ook nog veel opschoonwerk aan de resinkit.
Tot slot van deze intro nog een link naar een filmpje van een naoorlogse Famo die een boom met wortelkluit moet transporteren.
Oeh, deze gaat op volgen. Ik heb de Faun-variant van deze kraan al vaker bekeken om "ooit" eens te gaan scratchen, maar dat gaat er waarschijnlijk toch nooit van komen... . Wel een ambitieus project wat je wil gaan maken, zeker dat dio. Het lijkt erop alsof die vrachtwagen compleet van de grond af hangt, toch wel een uitdaging om dat in het model voor elkaar te krijgen lijkt me. Ik heb het ook altijd apart gevonden dat Tamiya zo lang de enige is met een model van de Famo, zeker als je nu ziet hoe snel Meng, Trumpeter en Takom dezelfde onderwerpen achter elkaar uit aan het brengen zijn. Maar ik meen dat Trumpeter een aantal Famo-modellen in de planning heeft staan; ze stonden in ieder geval wel in de catalogus van 2018-2019. Duimen maar dus...
Dat wordt alweer een imposante build maar die laser-cut in plastic intrigeert me een beetje. Enkele jaren geleden was er iemand die hoog bij laag beweerde dat dat niet kon, duidelijk wel dus.
Enfin, net zoals al je andere projecten ga ik ook deze blijven volgen... succes!
Bedankt voor jullie reacties, om de foto na te kunnen maken zal er in het wrak van de truck waarschijnlijk een steunstructuur gemonteerd moeten worden. Ik denk aan twee stalen staven die langs de chassisbalken gelijmd worden, die voor een deel uitsteken aan de voorkant. Dat wordt dan in de bodemplaat geschoven. Zo moet er aan de kraan geen gewicht gehangen worden.
Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm Berichten: 2601
Ja, het ziet er naar uit dat je voorlopig nog niet klaar bent. Prachtige bouw gaat dit worden. En wat een verschil tussen de resin loopwielen en die uit de kit. Lijkt bijna alsof het twee verschillende versies zijn. Zou me ook niks verbazen trouwens.
Veel plezier in ieder geval.
_________________ Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.
Ik heb ook de indruk dat de diameter van de resin loopwielen niet helemaal dezelfde is als die van de kit. Dat ga ik later nog onderzoeken. Vandaag komt er een eerste update van de bouw, die gisteravond eindelijk een aanvang genomen heeft. Ik was al begonnen met het losmaken van een aantal resin chassisdelen, waarbij ik de eerste bouwstap voor het chassis al bijna voorbereid heb. De delen zitten wel nog onder een voelbaar laagje olie en zullen ontvet moeten worden. Wat je ook nodig hebt, is de motor uit de kit om de chassisbalken op uit te lijnen. Die ben ik dus nu aan het assembleren. Vanuit gietraam G krijg je al een groot aantal onderdelen.
Het is me opgevallen dat de handleiding van Tamiya uitgebreid aandacht heeft besteed aan achtergrondinformatie over het gebruik van deze half-track in combinatie met verschillende lasten. De versie 9/1 werd ook vermeld maar die met de zware kraan niet.
In vier stappen van in totaal maar een kwartiertje werk heb je zo de motor in elkaar.
Er is ook maar weinig bewerking nodig om de motor schilderklaar te maken. Voor de beschildering worden er kleuren samengesteld uit twee nummers met een mengverhouding, ik heb daarom het spruitstuk van de uitlaat nog niet gemonteerd. Ik moet ook eerst nog extra onderdelen van Aber toevoegen:
Het heeft zin om deze motor verder te detailleren omdat een deel van de kap wel eens werd weggenomen om oververhitting tegen te gaan. Dat bekijk ik later wel.
Bedankt voor de reactie, Mac. Ik kan er met dit betere weer nu eens aan beginnen. Na het losmaken van de eerste resin onderdelen volgde er meteen een bad in detergent. Ik had een testje gedaan met aceton op wat dunne stukjes sprue, want ik dacht dat resin daar tegen bestand was omdat het ook niet reageert op modelbouwlijm, maar blijkbaar werden de stukjes toch week. Ik kon me dus beter beperken tot zeepwater.
Ik moest ook volgens de handleiding gaten boren in het frame waar de veerbenen voor de tracks in moesten passen. Ik gebruikte hiervoor een boortje van 2,4mm dat ik monteerde in de boorkop op de Dremel, maar dat ik met de hand aandraaide. Nu moeten de benen nog wat passend geschuurd worden.
Dan kon het chassis al gelijmd worden. Ik gebruik hiervoor een Japanse tweecomponentenlijm die ik ooit in een RC-vliegtuigkit vond. Daarmee heb ik eerst een test gedaan met twee stukken sprue, die stevig verlijmd werden. De handleiding is wel onbruikbaar, want eentalig Japans.
Bij het frame kreeg je twee jigs uit hout die je op de balken kan schuiven, waardoor het frame recht zit. De afwerking van de achterkant is moeilijker omdat de platen daar geen locator hole hebben zoals de ashuizen.
Ik vond al wel een paar kitonderdelen die ik wil vervangen. De H-profielen waar het contragewicht over rolt, zijn niet mooi afgewerkt. De randen zijn niet overal even dik gegoten. Ik wil dit vervangen door een plastic of metalen exemplaar dat ik zelf kan buigen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen