Als techneut wil ik natuurlijk meer weten van die fixed leading edge slots.
Hoe heet dat in goed Nederlands: vaste vleugelvoorrandsleuven?
Een vriend van mij is vlieginstructeur en hij heeft het ongeveer zo uitgelegd dat de sleuven bij het toenemen
van de invalshoek (de hoek die de ongestoorde luchtstroom maakt met de koorde van de vleugel) effectief gaan worden.
Er onstaat door de slots een groter drukverschil tussen de boven- en onderzijde van de vleugel en minder wervelingen
over de vleugel.
Hierdoor wordt het vliegtuig bij lagere snelheden beter bestuurbaar ondanks een toename van de invalshoek.
De constructie zoals toegepast in de vleugeluiteinden van de Lodestar draagt vooral bij aan effectievere werking van de ailerons.
Er is geen sprake van kleppen af andere bewegende delen die open of dicht kunnen maar van een aëodynamisch gevormde spleet.
Althans zo heb ik het begrepen. Correct my if i'm wrong, please.
Ondanks het feit dat SpecialHobby geen opening heeft gemaakt in de vleugel ziet de vorm er wel overtuigend uit.
Er zijn dus twee opties: openmaken of met een donkere kleur de spleet accentueren.
Het lijkt erop dat Airfix zich er met de Hudson een beetje makkelijk van afgemaakt hebben maar ja,
dat is dan ook een doosch van vroegâh.
Airfix Hudson uit de vorige eeuw
Ik heb nog geen info of foto van de Lodestar (en familie) waar deze slots goed op staan maar ik heb wel wat gevonden
in de vorm van een opengewerkte tekening van de Grumman S-2F Tracker.
Om deze kist op een vliegdekschip neer te zetten is goede bestuurbaarheid bij lage snelheid best handig.
In de vleugelvoorrand zijn lange spleten aangebracht om dit te bewerkstelligen.
nr.7 in de omschrijving
detaildoorsnede
Ik hoop dat met dit verhaal de werking van de leading edge slots wat duidelijker geworden is.
Al met al begint dit Pakezeltopic al flink uit te dijen met allerlei aanvullende praat over historie en techniek.
Ik neem aan dat de gemiddelde brouwer dit soort info echter wel kan waarderen.
Groeten,
Paul