Pfffffffff, tsja.......
Waar ben ik nu gebleven.
Ik heb zolang geen update meer gedaan dat ik eerst even mijn eigenste topic moest doorlezen voor ik een update kon doen.
By the by, de urenteller staat nu op ongeveer 50 bouwuurtjes.
Daarvan zijn er ongeveer 10 voor de twijfel en probleem stukjes, dus ik heb er nu, zeg maar, 40 bouwuurtjes in zitten.
Best veel voor zo weinig werk.
Anfijn, een update.
Gaande weg de bouw begon ik toch wel een beetje de smaak van het PE gebeuren te pakken te krijgen. Het werd allemaal een beetje eenvoudiger om het te vouwen, buigen, lijmen en vooral NIET af te breken.
Het is een lange leerweg geweest, maar nu zeg ik, doe mij maar PE.
(Kom hier strakkies nog even op terug)
Het bouwen van de DW uit plastic is een eitje. Echt waar. Stelt niet echt heul veul voor.
Een aantal andere DW-bouwers hebben het ook al gezegd.
Waarom duurt het dan zolang hoor ik nu menig één zich afvragen. (Ben net Urine kelder, lees jullie gedachten door het scherm
).
Wel, dat zal ik dan us effe haarfijn uitleggen.
Bravo is niet zo'n ervaren schilder/spuiter.
Eigenlijk is ie helemaal niet ervaren.
Eigenlijk kan ie het helemaal nog niet.
Dus bij alles wat ie bouwt moet hij nadenken over de bewerkbaarheid en de bereikbaarheid van de delen. En dus, ook de eerste fouten zijn al gemaakt. (Zie de vragen)
Daarbij komt ook nog eens dat hij iemand is die er gewoon lekker de tijd voor neemt, een rustige bouwert is en geen zin heeft om het af te raffelen en nog meer fouten te maken.
Dus vandaar.
En wat erg veel tijd kost is het doorkijken van het referentie materiaal.
En dat is Hééél veel.
Wat een verhaal zeg.
Eerst maar eens effe een paar plaatjes er in knallen.
Ik was gestopt bij de achterwand van de cabine. Nu is dat een behoorlijk groot stuk van de DW en het zit helemaal propvol met bakkies, flessies, blussers en andere dingen.
Die zijn er allemaal in plastic, maar ze hebben, bijna allemaal, een PE-opleuking.
Dus...... xtra werk.
Die twee plastic bulten op de vorige foto zijn kisten die er zo uit komen te zien als de boven staande foto. Ziet er, m.i., een stuk mooier uit.
(sorry voor de slechte foto)
ennieweg, dat kostte me dus weer een heleboel moeite en tijd voor alle onderdeeltjes klaar waren, op de bouwtafel lagen en ik aan het volgende kon beginnen.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn vrouw heeft een eigenste slagerij.
ja, Én?
Die heeft ook opbergbakkies. Saladebakkies.
En daar kunnen mooi kleine onderdelen in. Ze zijn van alle kanten doorzichtig en je kan dus duidelijk zien wat er in zit.
Dus heren bouwerts, op naar de slager.
(En ja, ik wil best een BBQ organiseren voor de DW bouwers, en alle ander bouwerts uiteraard. Laat maar eens wat horen.)
-------------------------------------------------------------------------------------
Effe verder nu. Dus alle kleine onderdeeltjes in zo'n bakje gekieperd en weer lekker verder aan de bouw.
Nu gaan we er even snel doorheen want anders komt er wel erg veel tekst te staan.
De achterwand is zover klaar en dus op naar de woning van de bemanning.
Daar heb ik dus een paar keuzes moeten maken. Ik heb het al eerder gezegd, maar in sommige gevallen is het gegoten spul van Tamiya-san mooier dan het spul van ex-oostblokker Eduard. Het doet mij voor dat ze bij Eduard zich gewoon lekker hebben uitgeleeft en hebben gedacht, laten we eens gek doen. Een, overigens, behoorlijk aantal PE onderdelen doen, m.i., afbreuk aan de kit. ze zijn te dun, hebben minder detail en voegen dus niets toe.
Ik zal dus best wel e.e.a. overhouden. Hoe zit het bij jouw Dick?
Alles goed en wel. Er was nu een tijd aangebroken waarin ik even geen PE tegen ging komen.
Tatutatutatutatu..................
Gaan als de brandweer.
Jammer joh.
Staalkabeltjes tijd.
En toen kwam voor mij het grote raadsel.
_____________________________________________________________
Hoe is het mogelijk dat 1 draadje stug is, drie losse draadjes ook, maar alle drie opgedraaid tot een staalkabel is het flexibel en redelijk goed te hanteren. Wie heeft het antwoord? Je kan er niets mee winnen.
Nou ja, niets, mijn dank. En dat is ook heel veel waard.
_____________________________________________________________
Eén lengte gewikkeld en op de lier gegooid. Wat een monnikenwerk.
Pijn in mijn handen maar wel erg tevreden over het eindresultaat.
Gauw een plakbandje eroverheen en met veel plezier ernaar kijken.
NEE HÉ................ Verkeerd om opgedraaid.
@*&%)*&@#$
Weer afwikkelen en opnieuw. Maar nu wel goed dan.
Uiteindelijk heb ik drie lieren met kabel gewikkeld en ben erg gecharmeerd van het eindresultaat. Het ziet er, sorry heren, een héél stuk mooier uit als met het bijgeleverde touw.
Nu even een belangrijke note voor de verweerders onders ons.
De staalkabel op de DW werd,
onder alle omstandigheden, vrij gehouden van roest. Dit om het feit dat een verroeste kabel zijn sterkte verliest. Dus..... wel vet, geen roest.
Uiteindelijk heb ik lekker zitten bouwen en prutten, heb ik nog steeds winterbanden ( ze liggen,nog steeds, in de vriezer) en heb dus nu dit staan.
(Ja ik heb gezien dat de band op de lier scheef zit)
Uitééngenomen levert het dit op
En dat was het dan weer voor vandaag.
Zo. Nu de vragen. Het zijn er maar drie.
1. Ik heb de brandblussers geschilderd en met PE beplakt. Kijk maar in het bakje van interior. Nu ben ik, stomstomstom, vergeten dat de plakkers er nog op moeten. Hebben jullie tips?
2. De lieren. Ik heb ze nu nog los staan. Kan ik ze definitief plaatsen of blijven het losse delen tot na het spuitwerk?
3. Welke druk kan ik het beste gebruiken om de boel te gaan spuiten? Ik werk nu met een Euro-tec 10A compressor met een bovendruk van 4 bar.
Heren, veel leesplezier, geef maar leker veel tips en tot een volgende keer.
EDIT.
En dan nog even dit geintje van de overbuurman. Kijk maar naar de bijrijder.