Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scheepsbouw 1940
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2013 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jun, 2013 9:33 am
Berichten: 4
Hai iedereen,

Ik heb diverse vraagjes over van alles en nog wat mbt vrachtschepen geboud omstreeks 1940.
Met name de SS Thistlegorm. Dit schip probeer ik opnieuw op te bouwen digitaal.

Van dit schip heb ik diverse copien van de orginele bouwtekeningen gekregen en registratie formlieren.

Nu staat overal vermeld dat dit schip een lengte heeft van 126m maar op de tekeningen is hij 131m lang.

Nu is er blijkbaar een verschil tussen de geregistreerde lengte van een schip en de werkelijke lengte van een schip zie bijvoorbeeld dit plaatje http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... (side_view).PNG

En ja zoals op het plaatje kom je weer uit op 126m van roer naar voorzijde bovendeck.

Ik hoop niet dat er nu modellen zijn die eigenlijk wat groter moeten zijn dan ze nu gebouwd zijn :).

Er komen nog wel meer van dit soort vraagen aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scheepsbouw 1940
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2013 23:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Hoi,

Elk schip heeft feitelijk 3 lengtes. Dat klinkt vreemd, maar het hangt er van af welke lengte je wilt weten.

1: LOA: Lengte over all; Dit is feitelijk de lengte van het voorste puntje tot aan het achterste puntje van het schip. Nu ik dit ier type vraag ik me eigenlijk af of met zeilschepen de boegspriet hier ook meegerekend dient te worden......

2: LPP: Lengte tussen de loodlijnen; Dit is de lengte vanaf de eerste tot aan de laatste spant van het schip. Deze lengte is zeer vepalend voor het maken van beladingsberekeningen voor vrachtschepen.

3: LWL: Lengte op de waterlijn bij een diepgang op het zomermerk; Deze is weer wat korter dan LPP over het algemeen door de vorm van het schip.

Vooral de eerste 2 worden veelvuldig (door elkaar heen) gebruikt. De LPP is een belangrijke factor voor de belading en het berekenen van de zeewardigheid van een schip en dus wordt deze vaak gebruikt, maar iemand die een bouwmodel aanschaft wil eerder weten hoe lang het model in zijn totaliteit wordt. Vandaar waarschijnlijk deze verwarring in lengtes.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het schip dat je gaat bouwen. Hopelijk komt er ook een brouwverslag van hier op het forum!

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scheepsbouw 1940
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2013 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
De lengte over alles gaat van het voorste vaste punt naar het achterste vaste punt, een boegspriet en een achterover hangende en niet verwijderbare vlaggenmast tellen dus ook mee in deze lengte.
Lengte tussen de loodlijnen heeft helemaal niets met spanten te maken, het gaat vanaf het hart van de roerkoning (is as waar het roer aan hangt) tot het voorste punt van de boeg op de ontwerp waterlijn.
Dat betekent dus dat in de regel de Lpp de kortste lengtemaat is aangezien de roerkoning doorgaans onderwater door de romp heen gaat.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scheepsbouw 1940
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2013 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jun, 2013 9:33 am
Berichten: 4
De SS Thistlegorm is een van de meest bekende schepen in de duikwereld.
Het zit vol met munitie en trucks, vliegtuigonderdelen etc.

http://www.dustytours.nl/Thistlegorm%20Archives.html

Elke website waar dan ook zal zeggen dat dit schip 126.5m lang is.
De officiele lengte is 415 feet 1 tenths of 126.522mm (length from fore part of stern to the aft side of the head of the stern post).

Maar nu heb ik een overall length van 131.624mm 431'- en 10 inch. Van schroef naar voorzijde bovendeck is wel 126.5m.
Op de orginele tekeningen...

Rare jongens die scheepsbouwers.

Hier een acad plaatje.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scheepsbouw 1940
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2013 18:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Maak je het hele model in Acad? Wat een rotwerk zeg! Als je straks klaar bent kun je wel een mooie set spanten laten lasersnijden! Of het complete model in één keer laten printen natuurlijk :) Ik zou het model wel eens van je willen kopiëren om er wat mee te spelen trouwens. (werk zelf met Acad en 3ds max)



Tweety777 schreef:
Lengte tussen de loodlijnen heeft helemaal niets met spanten te maken, het gaat vanaf het hart van de roerkoning (is as waar het roer aan hangt) tot het voorste punt van de boeg op de ontwerp waterlijn.
Groetjes Josse


My bad.... Het is al weer o lang geleden.. ;)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scheepsbouw 1940
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2013 8:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 jun, 2013 9:33 am
Berichten: 4
matramurena schreef:
Maak je het hele model in Acad? Wat een rotwerk zeg! Als je straks klaar bent kun je wel een mooie set spanten laten lasersnijden! Of het complete model in één keer laten printen natuurlijk :) Ik zou het model wel eens van je willen kopiëren om er wat mee te spelen trouwens. (werk zelf met Acad en 3ds max)



Tweety777 schreef:
Lengte tussen de loodlijnen heeft helemaal niets met spanten te maken, het gaat vanaf het hart van de roerkoning (is as waar het roer aan hangt) tot het voorste punt van de boeg op de ontwerp waterlijn.
Groetjes Josse


My bad.... Het is al weer o lang geleden.. ;)

:brouw:
Martijn


Ik moet wel want er is niets bekend over dit schip.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement