Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2012 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Het zien van de film "Kuifje en het geheim van de Eenhoorn" is voor mij aanleiding geweest om een houten modelschip te gaan bouwen. Inmiddels ben ik aan de tuigage begonnen van de Albatros van Constructo. Mijn oefenproject om alle stappen van een houten boot met een beplankte romp eens te doorlopen. Inmiddels ben ik gisteren tot de aanschaf overgegaan van een nieuwe kit, de H.M.S. Prince 1670 van Constructo 1:61 Ik had nog een kado tegoed van mezelf, in verband met een onverlaat die met een veel te grote 4x4 achterop mijn auto (1:1) ramde. Zodoende van zijn verzekering wel een erg leuk bedrag gekregen en na aftrek van plamuur, spuitlak en een duw en trekset bleef er nog genoeg over voor een leuke bouwdoos :brouw: (Verder hadden ik en mijn vriendin geen schrammetje, en onze hoofdsteunen op de juiste hoogte) Pas na de Zomervakantie verwacht ik er aan te beginnen, heb ik mooi nog de tijd om de Albatros af te maken, me in te lezen in de BB, de tekeningen te kopiëren en na te denken over bouwhelling om te zorgen dat de romp mooi recht blijft. En om beslissingen te nemen ten aanzien van hier op volgende verhaal:


Ik heb deze kit uitgekozen na een zoektocht naar een geschikte boot voor ombouw naar Eenhoorn. Een aantal zaken komen erg overeen vind ik, zodoende bedacht ik me dat de Prince er geschikt voor is. Inmiddels ben ik er wel aan gaan twijfelen.

Nu ben ik helemaal niet een grote Kuifje fan, ik heb als kind wel een aantal strips gelezen, en ben bereid de cult-status te erkennen. Allereerst heb ik het desbetreffende album aangeschaft en eens gekeken naar de kenmerken van "De Eenhoorn". Er valt direct op dat Hergé de Eenhoorn niet consequent tekent, de ene keer tekent hij 'm anders dan de andere keer. Opvallend maar wel erg logisch is, dat bij close-ups de detailering snel toeneemt. Zoals bijvoorbeeld in een ander topic besproken de lengt van de dekbeplanking. Soms tekent Hergé inderdaad doorlopende planken, in andere afbeeldingen zie je weer dat hij het effect suggereert door een stuk of 5 a 6 kopse kanten wel te tekenen. Natuurlijk kan Hergé onmogelijk in elk plaatje waar het schip opstaat alle details tekenen, de conclusie is dan dat Hergé de Eenhoorn wel gedetailleerd bedoeld heeft, maar dat hij dat niet altijd zo tekent.

Nu is er ook nog onderscheid te maken tussen het model dat Kuifje koopt op de rommelmarkt, en de Eenhoorn zoals het in de visioenen van kapitein Haddock voorkomt. Daarnaast staat het model op de eerste pagina (de foto in de circel) afgebeeld met een grijskleurige antifouling, dit is verder nergens zichtbaar.

Dan hebben we ook nog de film, minder relevant want Hergé doet het niet meer sinds 1983. Ik heb de film direkt gekocht toen deze uit kwam, in 3D en dat kunnen wij hier in onze eigen huiskamer bekijken (Ik sta er zelf steeds weer van te kijken) Helaas heb ik de film even uitgeleend aan een vriend zodat ik niet naar de details kan kijken nu.

Even op een rijtje waaraan het model van "De Eenhoorn" dient te voldoen:

- 3 masten en een boegspriet, met 3 ra's per mast en 2 op de boegspriet. 1 giek op de middelste mast , geen zeilen
- 2 rijen kanonnen, met boven de zijkastelen nog een paar extra kanonnen
- Rode relingen en staande wanden binnendeks, alsmede de kanonspoorten binnenzijde
- Blauwe rand onder de reling aan de buitenzijde achteraan
- Witte masten met veel touwwerk
- Zijkastelen in de vorm zoals Hergé ze tekende
- Achterspiegel met blauw en goud en veel ornamenten
- Een eenhoorn boegbeeld met typische krul ornamenten
- Een perkament opgerold in de middelste mast verstopt
- 3 lantaarns achterop
- Romp van donkerkleurig hout, berghouten nog donkerder, tussen de berghouten ter hoogte van kanonspoorten lichtkleurig hout.
- Relingen met "doorkijk" ook achterop het schip

Nu volgen dan een aantal foto's gescand uit het stripalbum:

Om te beginnen de cover:

Afbeelding

En dan het plaatje met de antifouling:

Afbeelding

Het belangrijke document:

Afbeelding

Hier heeft Kuifje De Eenhoorn net gekocht en komt er mee thuis:

Afbeelding

De Eenhoorn valt, de mast breekt en zodoende komt het perkament uit de mast onder de kast terecht. Als ik nog eens in de knoop zit met de tuigage wil ik Kuif wel bellen, hij kan het erg snel fixen zo te zien :)

Afbeelding

Zoals Haddock De Eenhoorn ziet in zijn visioenen:

Afbeelding

Dit is de meest gedetailleerde tekening van de zijkant van De Eenhoorn:

Afbeelding

Knokken!

Afbeelding

Een kijkje in het ruim:

Afbeelding

Detail reling en kraaiennest:

Afbeelding

Achterspiegel:

Afbeelding

Detailtekening dek en trappetje:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2012 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Ik begin even een nieuw bericht voor het overzicht, hier plaats ik een aantal foto's van de Prince zoals deze er uit zo komen te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opvallend vind ik de overeenkomst tussen de achterspiegels en de zijkastelen, deze kunnen wat mij betreft zo door voor De Eenhoorn. De relingen met doorkijk zoals op de voorkant van het schip toegepast is denk ik vrij eenvoudig ook aan de achterkant toe te passen, Hergé tekent er zelfs nog een extra hekje achterop. De opbouw van het aantal dekken, en ook de masten, en ra's lijken mij overeenkomstig. Wellicht dat er betreft de ra's een kleine aanpassing nodig is. Bijvoorbeeld word de Eenhoorn getekend met een zeil ok de spriet, de Prince heeft er 2.

Het boegbeeld lijkt ook al overeen te komen, een paard met een engel erop, mijn vriendin zei al smelt je die engel om tot hoorn :) Daarnaast heeft De Eenhoorn een duidelijkere krul voorop net zoals bijvoorbeeld de Batavia, dit is ook aanpasbaar lijkt mij.

De Rode en blauwe kleur is natuurlijk niet ingewikkeld, gewoon verven. Ergens vind ik dat doodzonde van een mooie houten boot, maar ik heb in het verslag van de Bounty van Dick2 gezien dat dit met de juiste kleur heel erg mooi kan zijn. Hergé tekent soms meer en soms minder rood, dat geeft weer artistieke vrijheid :)

De Prince heeft 3 rijen kanonnen waar De Eenhoorn er 2 rijen heeft , dit is voor mij nu de bottleneck. Aanvankelijk dacht ik de onderste rij kanonnen gewoon niet aan te brengen, vervolgens op de bovenste rij de ronde ornamenten weglaten en gewoon klepjes maken. Maar inmiddels ben ik erg gaan twijfelen over de verhoudingen.

Mijn vragen aan jullie zijn dan:

Komen in dit geval de kanonnen niet veel te hoog in het schip, ofwel word de romp niet te hoog in verhouding tot de plaatsing van de kanonnen?

Zijn er dingen waar ik aan voorbij ga?

Wat vinden jullie van het plan?

Zal ik het plan doorzetten om er "De Eenhoorn" van te maken, of is het verstandiger om gewoon "De Prince" te bouwen?

Ik hoor het natuurlijk graag!

Met vriendelijke groet, Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Leuk zeker weten maar inderdaad je dekken met kanons gaan een probleem worden.
Het schip is hier te hoog voor.

Ooit is gekeken naar de Soleil Royal? Of de Neptune van Corel?
Eerst genoemde eigenlijk hetzelfde probleem , de guns zijn weer te veel. Maar bij de neptune weer niet! De neptune bevat daaren tegen weer kleinere gallerijen en een minder hoge spiegel waardoor ze meer neigt naar een Fregat dan een Man'O War.

Atlas editions bracht een reeks uit over kuifje met de making of per aflevering. Ik heb nou net die ene over de eenhoorn en daar staan een paar gerelateerde modellen+tekeningen in. (ik geloof zelfs een spantenplan).

Ik zou lekker het model houden voor wat het is, het lijkt mij 1 van de mooiere modellen van Constructo om te bouwen :brouw: .

Ps. Je Albatros is een mooie schuit aan het worden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Hallo Stefan,

Dank voor je reaktie, Ik heb de kit al aangeschaft dus wat dat betreft is een andere boot geen optie meer..

De Soleil Royale heeft inderdaad ook 3 rijen kanonnen, en is van een andere prijsklasse zie ik wel. De Neptune van Corel is wel een geschikt model zeg, die was me nog niet opgevallen. Wel weer aan de kleine kant, ik wilde nu juist een wat groter schip bouwen, tussen de 75 cm en een meter. De Prince van Constructo is 89 cm lang.

Ik ben ook gaan kijken naar een constructo kit omdat ik de BB in boekvorm met redelijk duidelijke afbeeldingen prettig vind werken, ik vind ook de contrasterende houtsoorten mooi die constructo toepast. Daarnaast is de bouwwijze denk ik makkelijker toegankelijk voor een beginner, de berghouten worden bijvoorbeeld op de beplanking aangebracht ipv beplanken tussen de berghouten. En niet de doorslag maar wel een prettige bijkomstigheid: voor nog net geen 300 euro veel kit voor je geld denk ik.

Inmiddels ben ik over 2 manieren aan het denken om het probleem met de drie rijen kanonnen naar 2 rijen op te lossen, als ik dat wat beter heb overdacht, dan zal ik mijn gedachten hier op beeld zetten. Ondertussen zijn meer zinnige opmerkingen van ervaren bouwers erg welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jul, 2012 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Hoi Papitor,

Ondanks je aankoop van deze bouwdoos heb ik toch nog even voor je nagezocht wat betreft die Eenhoorn en het schip waar ik het in mijn vorige post over had.
De eenhoorn is volgens dat boek gebaseerd op de Royal de Soleil, maar boven al op Le Brillant, een oorlogschip uit 1670.

De link hieronder toont enkele gelijkenissen met de eenhoorn, enkel is daar dus geen bouwmodel van te koop tot zover ik weet.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Le_Brillant_mp3h9681.jpg/120px-Le_Brillant_mp3h9681.jpg&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Brillant_(ship,_1670)&usg=__PcvQKYS3wVl1vmFAGQmEuc_KXB0=&h=80&w=120&sz=5&hl=nl&start=24&zoom=1&tbnid=XeSNAadofSkLpM:&tbnh=59&tbnw=88&ei=kGvxT-TwBIKj0QW0ibiHDg&prev=/search%3Fq%3DLe%2BBrillant%2Bship%26start%3D21%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Wat betreft het ombouwen van deze bouwdoos. Kijk heel goed naar wat je doet. De spantenplan voor dit model zouden dan nog niet kloppen om er een eenhoorn van te kunnen bouwen. De diepgang zou de boel knap verzieken/vertekenen. Indien je eenhoorn wilt bouwen zou ik je adviseren een spantenplan te zoeken en deze bouwdoos gewoon bouwen zoals het op de beschrijving staat;).

Ik heb zelf namelijk al is een fout gemaakt met het bouwen van mijn HMS Suprise door er de filmversie van te bouwen met een bouwdoos uit de winkel. Er kwamen nogal wat factoren bij kijken wat het bootje heel anders heeft gemaakt dan wat ik voor ogen had... helaas :roll: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2012 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Stefan,

Dank voor je berichten, ik heb het even laten bezinken en denk dat je gelijk hebt wat betreft de struikelblokken voor de ombouw.

Beter is het om gewoon de Prince te bouwen zoals de BB het voorschrijft. Een heel mooi schip vind ik het, en heb enorm veel zin om met de bouw te beginnen nu ik zo een paar keer door de BB heb gebladerd.

Ik wilde na de zomervakantie beginnen, maar de Albatros vordert snel dus alvast tussendoor de voorbereidingen starten.

Binnenkort verwacht: Een Bouwverslag van de Prince

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement