Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2012 21:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik heb het lumineuze plan opgevat om een scheepje vanuit scratch te gaan opbouwen.... Het wordt een bijzonder project, want "mijn" bootje waar ik 3 jaar langop gevaren heb. De CLV Sea Spider! Het zal een heel langzaam project worden dat ik naast de andere schepen ga bouwen. Maar omdat het dus vanuit scratch moet heb ik nogal wat vragen..... Het wordt een 1/350 schaal model.

1: Welk materiaal gebruiken jullie voor spanten en huid? Ik dacht aan dunne Evergreen voor de huid en dan dikkere voor de spanten. Is het verstandig om de huid in evergreen-strip te maken? Of is Balsa ook een idee?
2: Waar haal ik standaard moderne onderdelen in 1/350 vandaan? Te denken aan ankers, radar, etc.
3: Zoals op de foto's te zien heeft het schip veel loopdekken en trappen. Veel zal er dus gescratcht moeten worden uit koperdraad om dit na te bootsen. Zou ik dit het beste kunnen gaan solderen? (ben ik heel slecht in ben ik bang) of is secondelijm afdoende?
4: Ik heb een aantal containers nodig die op het dek komen te staan. Zijn deze ergens in deze schaal te koop?

Dat is het alvast. Ik heb geen idee wanneer ik hier aanga beginnen, maar ik zoek een en ander al maar vast uit. Eerst zullen in ieder geval de Pola, Burleigh en Arizona klaar moeten zijn, dan kan ik hem wel naast de PoW bouwen. (zo veel ideeen en kits, en zo weinig tijd....)

Hier enkele foto's om te laten zien om wat voor bootje het gaat.


Afbeelding

Afbeelding

(c) shipspotting.com

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2012 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 31 jul, 2011 23:40 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Nistelrode
Voor je containers zou je hier kunnen kijken Klik

_________________
Bezig met een tamiya 1/350 POW
Gezonken in de kliko Prinz eugen 1/350
Opzoek naar:British Battleships by Raven and Roberts
(voor een normale prijs)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2012 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
De rompvorm is vrij simpel zo te zien, maar ik denk dat je toch een paar plaatsen hebt waar de rompplaten in 2 richtingen gebogen zijn. Dat is in styreen wat moeilijker netjes te krijgen. Dan moet je op die plaats met bv. Milliput een dikkere wand maken en de vorm erin schuren, of je moet een mal maken zodat je het plastic in vorm kunt buigen.
Met balsa kan je snel een ruwe vorm bouwen, maar is weer veel lastiger om glad af te werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2012 22:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
De vorm van de romp is inderdaad zeer rechtoe-rechtaan.. Zeker als ik het als een waterlijn zou maken. Hier twijfel ik echter nog over....

Ik heb er nu twee ideeen voor:

1: Waterlijnmodel tijdens het aan land brengen van de fiberoptic/power-cable's. Dit houdt in dat er vanaf het schip een kabel naar het strand loopt die middels floaters drijvend gehouden wordt. Her en der wat zodiacs erbij om de boel in goede banen te geleiden en op het strand een crew met graafmachine etc.

2: Full-hull model tijdens kabelleggen op zee. Hier zou ik dan de hele romp moeten maken, maar wel op de een of andere manier een zeeniveau moeten maken. Onder water in het dio zie je dan de kalbel die vanaf het schip op de bodem komt en door de ROV van het schip wordt ingegraven... Ook een heel leuk idee, maar wel heel moeilijk om te realiseren ben ik bang!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 0:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
:brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw:

Blij! Tijdens mijn zoektocht naar wat referentiemateriaal (naast mijn eigen foto's) kwam ik opeens een modelletje in 1:1250 tegen van de Sea Spider. Helaas een gelimiteerde oplage en overal al ver uitverkocht.... Op 1 winkel na! 8) Morgen wordt hij dus besteld! Mijn eigen scheepje! Welliswaar veel te veel geld voor een model van zo'n kleine 7 cm. (70 Euro) maar toch. Soms MOET je gewoon iets hebben! :lol:

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 22:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wow.... Dat is een pracht schip.
Ben benieuwd hoe je de kranen enzo gaat maken. :) Heb zelf net een ampelmann kraan moeten maken.... Hele hoofbrekertjes hoor.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2012 1:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Voor mij is dit inderdaad een pracht-schip. Maar kwa vorm etc is het niet het mooiste scheepje ooit gemaakt om eerlijk te zijn. Destijds noemde men het de Ugly Duckling... :)


Ik heb intussen een mail gestuurd aan de scheepswerf waar hij is gebouwd, en hoop op een tekening van de romp die me wat kan helpen. Tevens heb ik de 1:1250 Sea Spider besteld... Nooit geweten dat hij uitgegeven is, maar dat soort dingen moet ik gewoon hebben.... (Kwam helaas ook achter het feit dat drie andere schepen waar ik op gevaren heb in 1:1250 uitgebracht zijn.... Wordt duur)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2012 0:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik heb een zeer nuttige tutorial weten te vinden over dit onderwerp....... Voor iedereen die ook overweegt zoiets aan te pakken:

http://www.finewaterline.com/pages/tips ... mhulls.htm

Ben aan het afwachten of ik van de scheepswerf een bericht terug ga krijgen op mijn vraag of ze het spantenplan van dit schip nog hebben.... Zal van de week alvast wat Evergreen aanschaffen voor het geval de tekeningen opeens binnen komen. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement