Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LED's in modelschepen
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2009 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ik kreeg deze week de volgende vraag voorgelegd.
"Ik ben deze week begonnen aan de bouw van de Titanic van Hachette. Ik wil hier graag ledverlichting in gaan bouwen en vernam dat je daar toch gauw zo'n 50 leds voor nodig hebt. Maar het zouden er ook best wel eens meerdere kunnen zijn...
Ik wil graag een trafo gaan gebruiken van 12volt zeg maar. Zou jij mij kunnen vertellen wat voor sterkte leds en weerstanden ik voor zo'n partij nodig zou hebben."


Rest me niet anders dan hier weer even een spoed kursus elektriciteit uit mijn mouw te schudden.

Beginnende bij de 'Led's' zelf. Daar zijn er zoveel verschillende ; witte, rode, groene, blauwe, gele, oranje ..... enz... Te veel al om nog met een algemene regel of raadgeving te kunnen geven.
Ik ga het proberen met een paar voorbeelden. En Even voor de techneuten. ik tracht het hier duidelijk te maken voor een leek !!! en ga dus niet zwaaien met integralen en andere parameters.

Een "Led" geeft licht omdat er een electrische stroom doorvloeit.
bij een gewone rode led kan dat bv. 10 mA = 0,010 A. zijn. maar laten we daar 15 mA doorlopen dan zal dat ledje iets meer licht gaan geven.
Laten we er bv. 100 mA = 0,1A doorlopen dan zal het even heel veel licht geven en ... daarna niets meer. :twisted: Dus de mate of de grote van de stroom is bepalend !!!!! niet de veroorzaakte spanningval. . Nu is het zo dat de stroom voor een groene of een blauwe LED weer iets anders is. Die gegevens vind je dus op de technische fiche van de betreffende fabrikant en ik kan daar dus geen vaste regel voor geven. Als vuistregel kan je aannemen dat 15 mA een gemiddelde waarde is voor een gemiddelde Led.

Dat LED heeft ook een inwendige weerstand, afhankelijk van het gebruikte materiaal waaruit het gemaakt is. Bij het doorlopen van de stroom zal er dus een spanningsval over de diode optreden. Ook die waarde word meestal door de fabrikant op een fiche vermeld. Bij de ene led kan dat 2,1V zijn, bij een ander LED kan dat zelfs 3,5 V wezen. ( weerom dit hangt af van de soort.)

Om de stroom die door een LED vloeit te beperken of binnen bepaalde waarden te houden, moet dus ieder LED afzonderlijk worden aangesloten via zijn eigen aangepaste voorschakelweerstand. De waarde van die weerstand moet je dus zelf berekenen
even een voorbeeld.
Rode led 15 mA. 2,1 V
Groene led 20 mA 2,7v
Blauwe Led 35 mA 3,5 V

nu moet je gaan beslissen met welke spanninhgsbron je gaat werken. Kiezen we als voorbeeld een trafo-gelijkrichter van 5 Volt.
-->
Rode LED restspanning 5 V - 2,1 V = 2,9 V Weerstand : R : U/I = 2,9 / 0,015 = 193 Ohm.
Groene LED restspanning 5 V - 2,7 V = 2,3 V Weerstand : R : U/I = 2,3 / 0,020 = 115 Ohm.
Blauwe LED restspanning 5 V - 3,5 V = 1,5V Weerstand : R : U/I = 1,5 / 0,035= 29 Ohm.

maar bij een voeding van 12 Volt is dat weer totaal anders
Rode LED restspanning 12 V - 2,1 V = 9,9 V Weerstand : R : U/I = 9,9 / 0,015 = 660 Ohm.
Groene LED restspanning 12 V - 2,7 V = 9,3 V Weerstand : R : U/I = 9,3 / 0,020 = 465 Ohm.
Blauwe LED restspanning 12V - 3,5 V = 8,5V Weerstand : R : U/I = 8,5 / 0,035= 243 Ohm.

Nu weerstanden zijn maar verkrijgbaar in bepaalde waarden, bv. 330 Ohm, 390 Ohm 430 Ohm 470 Ohm. Kom je dus een tussenwaarde uit zal je weer moeten kiezen. Gaan we iets meer stroom doorlaten door een kleinere waarde van weerstand te kiezen en zo meer helderheid geven en een iets kortere levensduur of kiezen we voor een grote weerstand, met iets verminderde helderheid en een iets langere levens duur ....

Heb je dus alles uitgerekend, dan moet je even de som van de stromen met het aantal LED's maken.
BV. ( 2 x 0,015 ) + ( 3 x 0,020) + ( 1 x 0,035) = 0,125 A
op 5 volt zal mijn voeding dan een min. capaciteit moeten hebben van 5 x 0,125 =0,625 Watt
( In dit geval dus 2 rode led's en 3 groene Led's en één blauwe )
op 12 volt --> geeft dat dan 12x 0,125 = 1,5 watt !!!!

Dat is dus iets dat je helemaal zelf gaat moeten bepalen.
hoeveel LED's je gebruikt hangt af van je model en wat je wil verlichten.

In het kort :
- Kies je soort LED's en ga dan op zoek achter de waarde van de stroom en zijn spanningsval.
- Bereken voor iedere soort Led hun voorschakelweerstand.
- Ieder Led moet zijn eigen voorschakelweerstand hebben.
- De voorschakelweerstand is afhankelijk van de gekozen spanning en het soort LED.
- Zelfs LED's stralen warmte uit !!!!( hoe klein ook) en kunnen dus de ruimte waarin ze geplaatst zijn verwarmen --- hoe dus rekening met de grote van de ruimte, de luchtcirculatie en eventueel mogelijke vervorming ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 feb, 2009 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 feb, 2009 12:24 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Putten
Hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg. beagle

vr groet,
Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 feb, 2009 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Ik weet niet of ik buiten mijn boekje ga,maar hier bestel ik mijn spullen je kunt evt ook gebruik maken van fibers om de boel te verlichten.
Ze hebben ook een forum voor vragen schema's en nog meer info het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen.
http://www.leds-buy.nl/index.php

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement