Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wederom neergehaald.
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2008 23:15 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wel laat ik nu eens iets van mijn kant horen in het openbaar. Mijn menig, en dus niet die van iemand anders.

Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik het een aardig forum vond in tegenstelling tot andere fora. Hier werd door mensen uitleg gegeven en weer doorgegeven aan elkaar. Dat was de reden dat ik juist voor dit forum koos. En dus ook een trouw lid ben geworden. Veel info heb gekregen, maar ook gegeven. Men noemt mij wel eens een turbo poster. Maar het is bijna geen onzin post/spam wat ik neerplant op dit forum.

Ook in mijn stappen ben ik alles gaan uitleggen zoals ik dat doe. Met stappen foto´s en al. Dat is veel extra werk dat je doet om een andere persoon iets uit te leggen. Ook heb ik dit nog nooit verwijderd.

Nu na een behoorlijke periode word mij á persoon steeds weer verteld dat alle wijsheden hier op het scheepsforum maar van een persoon vandaan komen. En dus van niemand anders. Met andere woorden een vraagstelling, heerst hier een alleenheerschappij?

Ik denk niet dat ik hier veel uitleg over hoef te geven, maar ik heb veel geleerd hier op dit forum, maar moet ik nu schrijven bij elke letter van wie het vandaan komt?? Ondanks dat niet alles hiervandaan komt.

Even een citaat.

Citaat:
Beagle schreef:
Was-hars mengsel klaarmaken = 700gr. ongezuiverde bijenwas verwarmen op 60° en 300gr Damarthars in oude frituurpot verwarmen op 110°. Damarhars mag je niet koken. Je ziet dat aan de schuimvorming dat aan de randen opkomt. Dan samenvoegen bij een temp van 80°. De bijenwas langzaam met kleine beetjes bijvoegen in de damarhars en blijven roeren tot een homogeen mengsel. Daarna langzaam nog steeds bijenwas toevoegen en steeds blijven roeren. Eens het mengsel gemaakt kan men het uitgieten in aluminum schoteltjes ( Door een Zeef. Om vuildeeltjes- schors- uit de hars te verwijderen.) en voor dat het helemaal gestold is al verdelen in kleine porties. maak er kleine rechthoekige blokjes van. De bodem van de schoteltjes bedekken met siliconen papier, blikkende kant naar boven.


Deze info is zeker waar maar je kunt ook in de stoffenzaak je Quiltwax halen. Die heeft nu net extact met als plagiaat dezelfde tekst. Zo een plakje van ong. 1 euri gaat jaren mee.

Citaat:
modelengeneer schreef:
Let wel, als je voor het echte werk gaat, moet je dit ook fixeren, thee en koffie zijn natuurproducten, dus moet je de kleur vast maken als het ware, die kan dan verbleken in het licht. Zoals eigenlijk alle natuurlijke kleuren. Dit is te doen met een paar goeie scheuten azijn erbij te doen. Dus als je een liter verstof hebt. Dan een achtste deel azijn erbij. Dit zorgt ervoor dat de stof de kleur goed opneemt maar ook dat de kleur lang behouden blijft. Je kunt het er dan ook niet meer uitwassen. Verder als je gaat kleuren met stof, zorg dan wel dat je goede katoen hebt. Die waar geen kunststof doorheen geweven zit. Anders gaat het mis. Kunststoffen nemen geen kleur op. En dan het laatste puntje, ik zie wel eens dat mensen gaan lijmen, ook hier is het een grote NO NO op. Ook lijm neemt geen kleurstof op. Dit gaat dan zorgen voor kleurloze vlekken en dat wil je ook niet.


Dit is een tip die afgeschoten wordt door een persoon. Juist ja, omdat deze dan gaat verschieten. inderdaad, de oplossing, daarvoor is gegeven. Azijn heeft iedereen in huis. Dat is 100 jaar lichtecht. Het kan natuurlijk ook anders he, met kastanje doppen en notenschillen van de walnoot. Maar die moet je men aluin behandelen. En dat heeft niet iedereen zo maar in huis. Dat had ik dus ook als tip mogen geven maar ja omdat een beginner niet zomaar dit soort middelen heeft niet gedaan. Dus mijn tip is puur gespitst op de beginner.
De vraag hierin is heeft hij gelijk?? En waarom wordt dit dan al zo´n 1000 jaar zo gedaan met kleding?? Die wordt nu nog wel eens in het veen opgegraven en zijn dan nog gekleud :shock: Dus best wel lang houdbaar he, die kleur.

Zo via deze weg kan ik nog doorgaan en doorgaan. zelf ben ik ook hobbyist als meubelrestaurateur, en ook ook in de muziekinstrumenten bouw. O.a. Harpen, violen ouder dan 40 jaar. Dus dat is niet niks.

Wat ik wel weet, is de tips die gegeven komen, komen voornamelijk uit deze twee branches om een goed houten model te bouwen. Waarom is het dan zo moeilijk om hiernaar te refereren. :lol: De tips komen nu enkel en alleen van de grootmeester af. De persoon die alle tips geeft en dus ook een soort van octrooi heeft?? Volgens mij heeft hij het ook een keer geleerd. En dus wordt hier geen referentie gegeven van wie.

Zoals ik al schreef, ik wordt vaak neergehaald. Altijd achter de schermen proberen op te lossen. Helaas niet gelukt.

Citaat:
als je dan toch iets overneemt van een ander, vertel het dan ook correct aub. het is niet het lopende want dan je nu moet doen
maar de weeflijnen die in je want moeten geweven worden? en inderdaad, zoals ik al jaren geleden hier heb getoont doe je dat met een papiertje, dat je achter

inderdaad overgenomen van een ander. Het kan zijn dat het hiervandaan komt ja. Maar ik was ervan overtuigd dat ik dit toch van iemand anders had. En daarnet het ook nog even gevraagd, ook hij dacht van wel. Dit is niet zeker.

Vul mij dan aan. Waar het hier om gaat is een tekstuele (Zinsopbouw) helaas even de mist ingegaan. Dat kan. Maar iemand die het lezen wil begreep mij wel. Lees verder in het topic, daar is iemand die mij wel snapt en even aanhaalt wat ik dus tekstueel verkeerd had.

inderdaad. ik had het 10X over kunnen lezen. En dan posten. Maar vooral is het hobby, en kost het forum natuurlijk tijd. Deze tijd wil ik best spenderen. Maar niet als ik constant neergesabeld word.

Ik hoop dat men mij begrijpt. En dat men ook wil inzien dat wij hier op dit forum niet op de goede weg zijn. Maar juist de verkeerde aan het opgaan zijn.

Let wel. Dit is mijn gevoel. Laat ik het zo zeggen, ik val niemand persoonlijk aan. Al ben ik mij bewust dat de teksten anders doen vermoeden, maar dit gevoel wilde ik nu echt even delen. De lol is er vanaf voor mij.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Laatst bijgewerkt door RiksGewijs op di 18 nov, 2008 0:47 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2008 23:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Ik vind dit echt jammer.
We hebben al eens gesproken via pb en ik blijf erbij dat je een van de betere posters bent op dit forum. (natuurlijk zijn er meerdere)
Laten we hopen dat je snel de lol terug vind want je bent een belangrijk onderdeel op de scheepsafdeling, het zou zonde zijn om u als brouwer te laten schieten.

Grtz Stijnzor

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2008 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 maart, 2008 14:01 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Driebergen
Omdat ik herstellende ben van een flinke gezondheidsaandoening ben ik niet zo aktief op dit forum, maar ik lees hem dus te meer.
En ik kan mij geheel en al achter het verhaal van Rik scharen.
Steeds meer wordt het ik-gevoel boven de eigenschap behulpzaam zijn gesteld. En dat is heel jammer, want er zitten heel wat kunstenaars op dit forum die , met name beginnende, brouwers kunnen voorzien van waardevolle tips en technieken.
Als iemand dan eens een goedbedoelde tip geeft, ook al is deze oorspronkelijk van een ander, en zitten er hier en daar misschien fouten in de zinsopbouw, dan is het misschien correcter om dat op een vriendelijke manier op te lossen ipv elkaar af te katten.
Ikzelf leer hier heel veel, dus mijn tips voor anderen zijn heel beperkt, maar ik zal mijn mening (lees opbouwende kritiek) wel ventileren naar andere brouwers. Dit kan zijn door een kompliment, of door bijvoorbeeld aan te geven dat ik bepaalde dingen uit brouwers-oogpunt anders zou doen. Wat degene er dan mee doet is aan hem of haar.
En als er een bruikbare tip bij zit die de volgende keer door een ander gebruikt wordt voor de volgende brouwer, dan is dat alleen maar goed.
We leren van elkaar, hoe ervaren we ook zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2008 7:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ach jongens
Wat een drukte, ik heb nu een boekje uit 1933 oid, nee het is wel een modernere herdruk en daar lees ik ook zaken die hier als tips gegeven worden. Het ik-gevoel? Nou IK merk daar weinig van, ik vind het irritanter dat ik steeds weer lees zie PB

tja ik heb dat geprobeerd toe te passen op mijn kielbalk maar het past niet, misschien moet ik naast de PB ook een PM vastlijmen en vastklemmen met een emailtje?

Kortom, als we nu een ieder in zijn of haar waarde laat, tips zijn van niemand want alles is al eens toegepast, maar wel even zeggen indien mogelijk waar je iets vandaan hebt, al kan het best gebeuren dast je iets "uitvindt"maar dan er achter komt dat die methode ook in Zanzibar al wordt toegepast.
Kortom. gewoon blijven doorgaan ipv gaan lopen kiften over en weer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2008 11:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Tips die je geeft hebben inderdaad geen alleen recht.Internet is nu eenmaal openbaar.Dus komt het gewoon voor dat jouwn tips door andere mensen worden opgepakt en doorgegeven.Als je jouwn tips voor jezelf wilt houden,dan kun je je beter niet lid gaan maken van een fora.

Immers een forum is er om elkaar te helpen,en van elkaar te kunnen leren.
Iedereen(waaronder ik ook)heeft alles moeten leren,alleen van boeken lezen krijg je echt niet alles onder de knie.Sommige dingen staan gewoon nooit vermeld op papier.

Daarom dat een forum zo geweldig is,daar komen de kleine dingen naar boven,daar komen de problemen die sommige mensen wel en sommige mensen niet tegenkomen.Daar dragen de mede leden mee om deze mensen te helpen,omdat zij deze problemen al eens eerder zijn tegengekomen.

En inderdaad,en daar sluit ik me volledig bij Bert en Rik op aan,heeft het voor een forum totaal geen nut als we elkaar gaan helpen met het versturen van persoonlijke berichten(pb).

Daar leren de andere lezers dus niets van.

Want ondanks dat iemand niet een bepaald soort genre bouwt,zal ook deze lezer in dat topic die betreffende tip misschien juist wel kunnen helpen.Daarom ook dat er forums bestaan.Gelukkig maar.Ook heeft internet ertoe bijgedragen dat modelbouw weer is opgebloeit.Het was nooit weg,maar was wel kwijnend.En nu,sinds internet,zie je overal ineens weer "oude"modelbouwers hun hobby terugpakken.Gewoon geweldig.

Maar dat kan alleen als we er allemaal aan mee willen en blijven werken door onze ervaringen te delen en openbaar te maken.En at is dan het nut ervan als we daarvoor het alleenrecht willen hebben?.

In mijn persoonlijke belevenis zie ik ook tips en werkwijzen van mij gekopieerd,zelfs hier in ons forum.Daarbij wordt dan ook niet vermeld dat deze tip en/of werkwijze van mij afkomt.Nu ja...ik zal er niet armer of slechter van worden.Het is wel,laten we eerlijk zijn,gewoon heel leuk om te lezen dat iemand anders er baat bij heeft gehad van jouwn tip/werkwijze.

Dat er dan jouwn naam bij wordt vermeld,als bron,is alleen maar meegenomen.Maar ook ik gebruik tips/werkwijzen die ik beslist al eens ergens heb gelezen.Maar waar ik de bron niet meer van weet.Dat gebeurt.En omdat we mensen zijn,vergeten we dat wel eens na een jaar ofzo.Dan gaan we ervan uit,dat we dit gewoon weten,zo zitten we in elkaar.

Iets anders is het als je foto`s of werkwijzen gaat kopieeren van andere mensen die daar geld voor hebben moeten betalen.Maar ook dan geldt,dat de bron dit dan kenbaar moet gaan maken van te voren.NIet achteraf gaan komen hiermee.

Voorbeeld...ik heb een methode bedacht om ineens te kunnen lijmen zonder lijm( :P ),doch om deze methode werkzaam te krijgen heb ik daarvoor een ingenieur moeten inschakelen en betalen.Als ik dan deze tip doorgeef of openbaar maak,wil ik er wel bij vermelden dat deze methode mij geld heeft gekost,en dus daarvoor rechten betaaldwil zien bij het gebruik ervan.Stom voorbeeld,maar het geeft wel aan wat ik bedoel.

En als er dan iemand is die wel voor zijn tips de eer per se wilt hebben,dan waarom niet meteen erbij vermelden dat je zijn tip mag gebruiken,maar wel met bron vermelding.Maar dan kun je(mijns inziens)beter een boek gaan schrijven,daar krijg je dan je geld voor...

Dus in mijn ogen is een forum openbaar en kun je geen rechten ontlenen aan je tips/werkwijzen mits je het erbij vermeld,maar wat is dan het nut van een forum?....

Dan kan Hanjos ook beter lidmaatschapsgeld gaan vragen voor het gebruik van het forum...toch?.Maar dan maakt zich waarschijnlijk niemand lid......

Dus beste mensen...laten we niet zo streng zijn op elkaar,en elkaar gewoon helpen en onze kennis delen zodat deze nooit verloren gaat en onze hobby blijft bloeien....

Ik wil wel een aantekening erbij maken....(persoonlijk).Heel erg jammer vind ik het dat er foto`s van ons forum zijn verwijderd om deze reden.Helaas ook in mijn topic over de U82.Dat geeft dit topic toch weer eeen kleine onvolkomendheid.Een mooie serie aanvullende foto`s die veel kennis verlichten zijn ineens weg genomen.Dat mag ik best wel schrijven,immers dit was in ieders belang.... :cry:


Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2008 18:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
Tja, het geven van tips .... en wat er dan mee gedaan wordt. :roll:
Het zal een eeuwige discussie blijven denk ik. Zelf stel ik enorm veel vragen, en van alle tips en antwoorden die ik sinds maart van dit jaar gekregen heb, weet ik echt niet meer van wie ze waren.
Dus als ik een tip van iemand gebruik, of aanhaal zonder de bron te vermelden, zal ik het leuk vinden als de tipgever even laat weten dat de info van hem/haar komt.

Maar omdat we een grote groep mensen zijn, zal er altijd wel ergens iemand op je tenen gaan trappen, of je doet het bij iemand anders. Zulke dingen horen nu eenmaal bij het leven, of je het nu leuk vind of niet.

Hey Rik, ik weet dat hier héél veel mensen zijn die ontzettend veel respect voor je bouwkunsten hebben, én voor de manier waarop (én de frequentie waarmee) je anderen helpt. Voor ons maakt het geen f*ck uit, als er dan eens iemand een rotopmerking aan jouw adres geeft. Ons respect behoud je zowieso, omdat wij heel goed weten wat wij aan je hebben. Dus vergeet dat soort opmerkingen, het loont niet de moeite om je er druk over te maken.

Citaat:
De lol is er vanaf voor mij.


Ik denk dat ik enkele maanden geleden net dezelfde zin heb gepost, dus ik begrijp hoe je je voelt. Slaap er een nachtje over, en ga dan weer met volle zin verder, zodat wij weer allemaal van je schitterende projecten kunnen genieten.

Groeten, Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2008 1:18 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Men zou haast bang worden om tips te geven :!:

Het risico bestaat blijkbaar dat iemand anders dat ooit eerder al eens vezonnen of uitgedacht etc. etc. etc. heeft

Je moet blijkbaar als een balletdanser(es) door dit forum manouvreren,
met de angst dat je op iemands tenen gaat staan.

Dat ga ik dus niet doen, ik blijf posten en de wijnige tips die ik kan geven,
zal ik ook geven.
Kennis is niet iets wat je kan claimen, we hebben het allemaal ooit eens ergens gehoord, gezien of gelezen
(Einstein uitgezonderd, misschien) dus deel het met elkaar op dit forum.

Ik dacht dat we daarom allemaal hier zitten te brouwen, toch...:?

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2008 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie omdat ik vind, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat we meer aan het discussiëren zijn waar, wie een tip geeft of gegeven heeft, dan het bezig zijn met onze hobby. In mijn optiek staat dat een beetje ver van wat we als hobbyfanaten nastreven, het bouwen van scheepjes en daarbij brengt verziekt dat de gezellige sfeer hier! Dit stoort mij ernorm.

Nu, begin ik het zo'n beetje zat te worden en voel me soms net een kleuterleider. Houd nou toch eens op met elkaar in de haren te vliegen en respecteer elkaar in de wereld.

Waar rook is, is vuur. Klaarblijkelijk ben je een paar keren op iemands tenen gaan staan waar die persoon/ personen nog steeds last van heeft/ hebben. Zoek dat uit met die mensen die jou neersabelen maar a.u.b. via PB. Dit zijn dingen die ik niet wil zien op het forum. Daar hebben lezers niets aan en ga je lezers ook niet mee helpen! Ik begrijp dat het je bezig houdt, maar je kunt er niets aan veranderen op dit moment. Dan kun je 2 dingen doen: 1) ermee leren leven en het accepteren, 2) je kunt er niet mee leven en je voelt je in je eer aangetast.
Wanneer jou gevoel bij 2 ligt dan zou ik, maar dat ben ik, verdwijnen en zoiets hebben, ik zoek mijn heil ergens anders. Let op, dit is mijn opvatting!

Door al dat gekibbel en verwijzingen, pb's mijn kant op kom ik tijd te kort om aan mijn hobby te werken en zeker aan de stukken die ik aan het schrijven ben om de leden hier op het forum weer een waardevol stuk informatie te voorzien. Probeer hier eens aan te denken in het vervolg.

We naderen weer de donkere koude dagen die bij uitstek juist zo gezellig zijn om aan je hobby te werken en dit te delen op het forum. Denk hier aan en dit geldt voor iedereen natuurlijk.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement