Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Skutsje museum
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 23:04 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Even voor allen die toch wat meer hart hebben voor het historische zeilschip van de Nederlands (Eigenlijk Friese) bodem.

Eerst even een kleine intro. Het museum is opgebouwd van een orgineel nagebouwde scheepswerf, hier wordt je dan meegenomen door de tijd. Het is een museum zoals het grote museum in Amsterdam historisch scheepvaart museum, en mag van mij onder een noemer genoemd worden.

Ik kan dan ook gelijk naar de site toe verwijzen voor alle nodige en zeer mooie info: http://www.houtenskutsje.nl
Ook zou ik zeggen als je de gelegenheid hebt. Zeker even langs gaan. Ik zelf ga daar nog naar toe zo nu en dan. En ik moet hier toch 4 uur voor met de trein reizen.

Oude ambachten uit de scheepsbouw zoals smederij en zeilmakerij komen in speciaal ingerichte werkplaatsen aan bod. Honderden onderdelen van skutsjes en gereedschappen waarmee ze gemaakt werden, staan uitgebreid tentoon gesteld.

Afbeelding
foto bron: http://www.houtenskutsje.nl

Wat is hier nu zo bijzonder. Wel eigenlijk omdat het laatste houten skutsje in 1940-1945 is gesloopt en dat wij dus geen houten skutsje meer bezitten. Dat dit een stukje Historie is in Nederland moge duidelijk zijn. Dit schip de AEbelina een echte prijswinner was in haar tijd. Dit schip was zo snel dat het hierdoor op zich een legende is geworden.

Afbeelding
foto bron: http://www.houtenskutsje.nl


Het schip Aebelina wordt volgens oude methode gebouwd. En dus ook helemaal met de hand. Zo wordt er volgens het ambacht een volledig nieuwe skutsje gebouwd.

Ik heb hier de vrijheid gekregen om binnen een kijkje te mogen nemen en ook om even in het schip te mogen kijken, de kunsten afkijken. En ook om foto's te mogen maken. En natuurlijk ook even een aantal detail genomen om deze met onze houtsnuivers te gaan delen.

Afbeelding
Een kijkje in de buik, een prachtig gezicht van de middenlegger. En dan ook een prachtig gezicht op alle spanten. Hier is goed te zien dat het toch echt helemaal handwerk is. Links op de foto is te zien dat er gewerkt word aan het dekdeel. De eerste planken links liggen er al op. Maar ze zijn er nog lang niet.

Afbeelding
Het vooronder, daar is men al bezig met het ruimluik, daar zal zoals je ziet nog wel het een en ander aan werk in zitten, maar hier is dan ook goed te zien dat de dekbalken op zijn plaats zitten, dit is op de vorige foto natuurlijk niet het geval, en moet daar nog gebeuren.


Afbeelding
Even iets dichterbij ivm de construktie voor in de boeg. Hier is geen kiel, slechts kielplanken en dan natuurlijk de boeg te zien.

Afbeelding
En zo gaan wel door naar de onderkant ofwel binnen het toekomstige ruim. De spanten en knieen zitten al keurig op haar plaats. En dit geeft toch al wel een indrukwekkend gezicht.

Afbeelding
Erg mooi om te zien dat een boom gewoon krom is. De zesde spant van Links is dus dan ook krom en loopt ook krom onder het dek. De knien ofwel rondhouten die hier gebruikt worden zijn van eiken, deze worden met de mal gekozen uit rond gegroeid hout. Hierdoor loopt de nerf rond en blijft dit dus zijn stevigheid behouden. Maar een zijdelingse kromming is niet erg. Dit is een op het oog gebouwd schip. Maar er is vanwege dat ze een replica moest worden wel een tekening opgemaakt. Deze wordt dan ook als leidraad gebruikt.

Afbeelding
Eenmaal de knieen op maat gebracht. En in de juiste radius gezaagd, kan deze geseald worden, hiervoor wordt voor dit schip nog gewoon teer gebruikt. Dit is toch nog een van de meest betrouwbare methodes om het te conserveren.

Afbeelding
De hekbalken en dus zijn we beland bij de achterzijde van het schip. Hier kreeg ik dan toch weer een mooi stukje te horen over de pluggen die gebruikt worden om de gaten van het betimmeren, (nu bouten) af te dichten.

Afbeelding
Een stuk huidplank van eiken is nog over. Hier word met een handgatenzaag een gat geboord, die de diameter heeft aan de binnenzijde van het gat dat word geboord in het schip aan de buiten kant. Hierdoor past de plug er precies in en wordt dan met speciale lijm gezet. Waar dat de pluggen zitten is goed te zien op de hiervoor getoonde foto.

Afbeelding
Nog even een plaatje de andere kant op. Hier is nu te zien dat vanaf de eerste bouw al bepaald is waar dat de mast exact komt te zitten. Ook moet er hier rekening gehouden worden met de verder constructie die nog in de volle bouw is om het mastgat stevigheid te geven. Om zo de 800 kilo zware mast te kunnen dragen met daarop de nodige vierkante meters zeil. (Het totale zeiloppervlak is dan 73 vierkante meter) Hier komen dus extreem grote krachten op te staan.

Afbeelding
Een kijkje in het vooronder. Hier is boven al goed te zien dat de dekbalken gemonteerd zijn, en dat er doormiddel van lijmklemmen de knieen voor de versteviging aangebracht worden.

Het is voor mij een ervaring apart geweest daar een kijkje te mogen nemen. Dit is zeker door de vriendelijkheid van de museum medewerkers. Die de uitleg zo spontaan en makkelijk verstaanbaar brachten. Een kijkje op/in het schip is dan ook zeker de moeite waard. Maar vergeet zeker het museum wat daarboven gelegen is niet. Daar staan prachtige originele details. Die ik later nog hier zal tonen.

Natuurlijk word dit vervolgd.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
Hey Rik,

Heel mooi stukje tekst en mooie foto's. Ik vind het geweldig dat men zoveel moeite en tijd neemt om een stuk geschiedenis te eren. Het is eigenlijk ook modelbouw, maar dan héél gedetailleerd en op schaal 1/1 :wink:

Citaat:
Natuurlijk word dit vervolgd.


Ik ben er helemaal klaar voor.

Groeten, Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement