Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: cross section moeilijk?
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2008 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Gegroet allemaal!

Als plastic brouwer kijk ik altijd met argusogen naar de prachtige verrichtingen van de houtbrouwers hier. Een schip in hout is uiteindelijk in mijn ogen toch het mooiste...

Nu zit ik erover te twijfelen om toch eens iets te gaan proberen met hout en heb mijn oog laten vallen op een cross section van de u.s.s. constitution

Mijn vraag daarbij is het volgende:

Is zo'n cross section nu moeilijker dan een beginnersscheepje of juist makkelijker c.q. vergelijkbaar? Misschien toch maar een eenvoudig klein scheepje aanschaffen om mee te beginnen?

Mijn vaardigheden met hout zijn redelijk beperkt in die zin dat ik er, op school vroeger na, nooit mee heb gewerkt en verder heb ik enkel de meest eenvoudige middelen tot mijn beschikking mocht dit iets uitmaken...

Bij voorbaat dank voor jullie tips en uitleg!

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2008 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Als je al een tijdje met het idee rondloopt om wat te gaan bouwen moet je er gewoon aan beginnen en kijken waar het schip strand, het zal in het begin niet helemaal perfect zijn, dan maar bij het tweede of derde of de tiende, maakt niet uit. Volgens mij is een dwarsdoorsnede even moeilijk als een heel schip. Ik zou zeggen; veel lezen, kijken en er gewoon voor gaan. vrgrt Henk :)

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2008 23:42 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik zou het gewoon proberen. Ik ben zelf ook ooit met deze vraag begonnen. Alleen toen hadden we nog geen internet enzo. Toen moesten we zelf het wiel uitvinden. En boeken kopen, die erg sporadisch waren in mijn omgeving. Ook daar is nu makkelijker aan te komen.

Voor het gereedschap, ik werk zelf met eenvouwdige gereedschappen. Een figuurzaag, sleutelvijlen en schuurpapier is eigenlijk wat ik gebruik. Ook heb ik een setje scalpels voor het fijne snijwerk. Als je dit soort gereedschap gaan aanschaffen. Schaf dan goed gereedschap aan. Daar doe je veel langer mee.

Daarbij kun je eens rondkijken in de scheepstopics en zien hoe dat het allemaal gemaakt kan worden. Ik ben er zeker van dat wanneer je begint met een niet al te moeilijk scheepje je een heel eind zult komen. Dan is er de hulp nog van het forum. Dus is de kans van slagen toch wel heel groot.

Ik hoop dat ik jou nu een beetje heb kunnen helpen met dit kleine advies.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 apr, 2008 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Een cross-section is aan de ene kant makkelijker voor een beginner en aan de andere kant ook meteen pittig wanneer we aan de tuigage gaan beginnen. Een cross-section van de Constitution heeft namelijk meteen een viertal touwladders ook wel staand wand genoemd, aan boord en dat is voor iedere beginner altijd wel een uitdaging, net als het beplanken van een volledige scheepsromp.

Er zijn echter heel veel voordelen die ik voor je wil opnoemen,

- Je leert met hout werken en omgaan. Latjes op maat snijden, schuren en lijmen op een niet al te moeilijk model.

- Je hoeft geen rekening te houden met rompvormen e.d. waarbij het plaatsen van latjes heel eenvoudig is. (je hoeft geen latjes te verjongen of moeilijke berekeningen / metingen uit te voeren)

- Het model is veel sneller te voltooien dan een compleet schip / scheepje van zelfde grootte / schaal.

- Op het einde heb je een prachtig model staan wat zeker de "WOW" indruk wekt! :wink:

- Last but not least, je leert heel veel aspecten van het houtbouw door middel van dit project zodat je ook de stap durft te maken naar een compleet schip.

Kortom, de cross-sections zijn zeker het aanpakken waard en de cross-section van Mamoli's USS Constitution is het bouwen waard!

Doen dus!! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 apr, 2008 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
tjonge... het begint nu wel te kriebelen hoor!

Tuigage aanbrengen is mij niet geheel vreemd daar ik ook bijvoorbeeld de revell constitution heb gebrouwd. Inderdaad een heel karwei maar niet onoverkomelijk.

Ook heeft ptèr natuurlijk gelijk als hij zegt dat je niet hoeft te verjongen voor een cross section....

Ik ben bijna over de streep; enkel is een houten schip gelijk een smak duurder dan een plastic kitje dus je wilt het project niet verknallen. Met plastic stap ik daar wat gemakkelijker overheen.

In ieder geval bedankt voor de tips en de zeer uitnodigende woorden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 apr, 2008 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Je kan ook kiezen voor een goedkoper alternatief.
Mijn eerste bouw was het scheepje Albatros van Constructo.
Dit scheepje kost maar €50,-

Het is een vrij eenvoudig scheepje om in elkaar te zetten en ik was dan ook na 2 maanden klaar. :wink:
De handleiding die bij het scheepje zit is erg duidelijk en aan de hand van kleurenfoto's laat men de stappen zien die je moet doorlopen. Ik was hier erg tevreden over voor het geld. :)

Zie bouwverslag:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 42&start=0

Afbeelding
bron: www.bestrc.com

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement