Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: eerste houtbouw
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2007 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 11:17 am
Berichten: 3
in mijn jeugdjaren heb ik veel aan modelbouw gedaan ( militair , vooral tamiya , verven met olieverf en modelbouwverf ). nu , sinds de opkomst van het internet heb ik dat links laten liggen door ruimtegebrek en tijdsgebrek.

nu is het bijna kerstmis en in mijn verlanglijst heb ik een modelbouw project aangestipt. ik zou een houtbouw willen doen. klein schip om te beginnen. in onze stad is ( leuven , belgie ) is daar een speciaalzaak voor. zijn er nog andere bij jullie in belgie bekende speciaalzaken hiervoor?

welk materiaal moet ik hebben bij mijn eerste aankoop ?
waar moet ik op letten bij mijn aankoop van mijn eerste houtbouw schip ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2007 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo Fast-bunny!

Allereerst welkom hier bij modelbrouwers. Het is altijd leuk om een zuiderbuur te verwelkomen op de site, er lopen hier inmiddels heel wat rond dus zij kunnen jou waarschijnlijk ook wat meer vertellen over de speciaal zaken bij jou in de buurt.

Ten tweede geef je aan weinig tijd te hebben en kampt met ruimtegebrek. Houtbouw vergt heel veel ruimte en nog meer tijd.

Nu, je hebt gelijk dat je op zoek bent naar een klein scheepje, want als je gaat beginnen is dat het meest verstandige.
Neem eens een kijkje op de volgende site om een indruk te krijgen wat je leuk vindt en doe dan een aantal voorstellen of een scheepje wel of niet geschikt zou zijn. Dit laatste is altijd moeilijk aangezien we niet weten hoeveel gevoel je hebt met het bewerken van hout! :wink:
www.historicships.com

De materialen die je nodig hebt zijn enorm uiteenlopend van zaagjes, mesjes, lijm, schuurpapier, vijlen tot aan klemmentjes en haakjes toe.
Lees eens wat bouwverslagen door en dan zie wat voor materialen er allemaal gebruikt wordt.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2007 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 11:17 am
Berichten: 3
'k zal eens naar de winkel rijden en het aanbod bekijken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2007 12:39 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Hoi en welkom op ons forum. Mischien een kleine tip. Als je aan houtbouw wilt beginnen en het is bijna weer de sint en kerst, dan kun je op jou verlanglijstje vragen om gereedschappen zoals sleutelvijltjes, kleine kwastjes / penseeltjes. Klemmen. Mischien voor de wat gulle gever iets groter gereedschap zoals een klein handvreesje (dremel of kloon is al goed) Hoeft dus niet gelijk zo duur te zijn. Maar ook kun je denken aan figuurzaagje scalpel setje kleine boortjes. Zo kom ik meestal ook altijd aan mijn gereedschap, is ook leuk om te geven vaak.

Maar iig. leuk dat je er bent en leuk dat je een houtbouw model begint. Dit geeft mij altijd meer mogelijkheden en een grotere uitdaging. Al denken andere mensen daar natuurlijk anders over en kan ik alleen voor mijzelf spreken.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2007 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 11:17 am
Berichten: 3
ik ga naar de winkel eens kijken , koop eventueel en laat het inpakken , en dan geeft mijn vrouw dit gewoon als cadeau , weet ik zeker dat het me bevalt :D budget voor men eerste project , max 200 - 250 euro , inclusief materiaal. heb ik daar iets voor ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2007 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hoi, welkom bij de houtbrouwers :)

Leuven zeg je he...hmm, dan zou ik eens in Grimbergen gaan zien, daar heb je "Tam", langs de oude weg van Brussel naar Aalst. In Antwerpen is er ook een grote "Verschooten" (of zoiets) aan de Eiermarkt, net achter de "boerentoren".
Een flink stuk verder, namelijk aan de kust heb je in Veurne in (naar ik geloof) de Noordstraat ook winkel, genaamd "Dupont".
Verder zijn er in Brugge nog twee en waarschijnlijk nog enkele dozijnen verspreid over het vlaamsche land.

fast_bunny schreef:
budget voor men eerste project , max 200 - 250 euro , inclusief materiaal. heb ik daar iets voor ?


Zo lang je met "materiaal" geen gemotoriseerd "merk"materiaal bedoeld, kan je daar zeker al wat moois voor hebben. (en zelfs dan nog)

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 dec, 2006 21:50 pm
Berichten: 8
hey,
ik ben van de kust en ook nog nieuw in houtbouw.
Dumont inn veurne houd ermee op. Daar kun je zeker wel een koopje doen.
Ik ben destijds begonnen met de reddingssloep van de bounty vna Artisania Latina en heb daar zeker uit geleerd.
Zeker een aanrader


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement