Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 3:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe bouwer
BerichtGeplaatst: wo 08 aug, 2007 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 jul, 2007 16:50 pm
Berichten: 41
Woonplaats: deinze
hallo

ik zou graag een als eerste schip een vikingschip bouwen is dit aan te bevelen?

wat voor vijlen zou ik moeten aanschaffen?

gr

ruben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 8:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo Ruben!! Welkom hier! :wink:

Wil je een houten schip bouwen? Ik neem aan van wel aangezien je het al over vijlen hebt... :roll:

Stel dat het even een houtbouw schip gaat worden, dan heeft Amati wel een mooie om te bouwen:

VIKING SHIP ama0140601
Afbeelding
bron: www.historicships.com

Gegevens van dit schip:
Lengte: 44cm
Schaal: 1:50
Prijs: rond de 120 euro

Let op, dit schip is niet goedkoop en best een uitdaging maar wel de mooiste!

-------------------------------------------------------------------------------------

Een wat eenvoudiger schip en wellicht meer geschikt voor de beginnende bouwer, is de volgende van Artesania Latina:

VIKING SHIP AL19001
Afbeelding
bron: www.historicships.com

Gegevens van dit schip:
Lengte: 74,5cm
Schaal: 1:35
Prijs: rond de 60 euro

Dit schip is de enagrootste van de 4. Leuk scheepje om te zien en een nette prijs.

-------------------------------------------------------------------------------------

Een derde optie is een uit de stal van Mantua:

VIKING SHIP MA780
Afbeelding
bron: www.historicships.com

Gegevens van dit schip:
Lengte: 50cm
Schaal: 1:40
Prijs: rond de 50 euro

Dit schip is relatief eenvoudig van opbouw en afwerking. Goed voor beginners en ziet er leuk uit.

-------------------------------------------------------------------------------------

De laatste die ik nog zo snel kan vinden is de Billing Boats uitvoering genaamt de Oseberg
Mooi schip om te zien.

Oseberg 1:25 BIL-510720
Afbeelding
bron: www.hobbyoutlets.com

Gegevens van dit schip:
Lengte: 86cm
Schaal: 1:25
Prijs: rond de 110 euro

Omschrijving: Dit schip werd in 1903 gevonden bij Oseberg in Vestfold, Noorwegen en is 50 tot 100 jaar ouder dan vergelijkbare schepen die tot die tijd gevonden waren. Het rustte op een bed van blauwe klei en was bedekt met turf en stenen. Dit schip werd gebouwd in de laatste helft van de 9e eeuw en ca. 50 jaar daarna begraven. In de vaart lag het diep in het water en het varen ermee moet relatief gevaarlijk zijn geweest

Dit is samen met het schip van Amati de 2 mooiste Vikingschepen te koop in kitvorm. Billing Boats is soms niet echt duidelijk in z'n handleidingen, waardoor ik niet zeker weet of het een beginnersschip is.
Dit is trouwens ook de grootste van de 4 en degene met de meest interessante historie! :roll:

Voor informatie over het echte geborgen schip kun je o.a. hier vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oseberg
http://home.online.no/~joeolavl/viking/ ... skipet.htm

-------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat je zelf wel een keuze kunt of wil maken welke je zou willen bouwen.
Let wel op dat het schip van Amati het moeilijkste is van allen om te maken.

Gereedschap is belangrijk dus ook vijlen. Bij de bouwmarkt zou ik een zoetvijl en een halfronde vijl kopen standaard maat. Dit is niet heel groot en niet de kleinste maar hangt er tussenin. Koop er ook een setje sleutelvijltjes bij. Deze zitten vaak met een aantal in een hoesje en kosten niet veel.

Natuurlijk willen we je graag voorzien van tips tijdens de bouw, echter is een bouwverslag met foto's e.d. wel handig voor ons.

Succes, :wink:
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
he ruben
eerst en vooral welkom op het forum

Als je al beginner bent, begin dan niet voor je eerste schip aan een overnaads schip. Zeker geen vikingschip waarvan zowel de boeg als het het, echt kromme planken hebben die dan nog overnaads geplaatst zijn. je kan je bij een overnaads schip geen, ik herhaal, GEEN FOUTEN permiteren. elke fout word voor iemand die naar je model kijkt wel 10 maal vergroot en trekt echt de aandacht op die beplankingsfout.
verder heb je om het echt echt te laten lijken enorm veel telent nodig in houtsnijwerk; voor de boeg en de bovenste plank onder het potdelsel. Billing boot komt je daar een beetje tegemoet met beeldhouwwerk in "Zamak" maar dat is nooit hetzelfde al insnij werk.

Wil je toch de uitdaging aangaan, kijk dan even naar mijn topic over een overnaadse walvissloep
Ik wil je wel bekennen dat ik op internationale wedstrijden tweemaal maar de bronzen medaille heb gewonnen met een overnaadse sloep en met een overnaadse giek; maar ik telkens de duimen heb moeten leggen voor ... juist ja een vikingschip met beeldhouwwerk.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 17:26 pm 
Billing Boats heeft nog een kit van een Vikingschip, namelijk de Roar Ege ( http://www.billingboats.com/703.htm ).
Dit model is wat kleiner en geschikt voor de gevorderde beginnende bouwer (jazeker, die zijn er ook volgens BB).
Volgens de officiële website van Billing Boats is de door Peter genoemde kit niet meer in het gamma opgenomen maar dat zegt geen ene malle moer.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2007 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ok, ik beken....ik heb stiekem de Oseberg besteld via het internet doordat de oude mythologien rond de Noormannen me erg boeien.
Daarbij geeft het mij ook weer een beter inzicht op een Billing Boats kit.

Zjeeez....ik had nooit gedacht een kit van Billing te kopen! :oops:
Al ben ik er wel het een en ander mee van plan. Denk aan de graveringen waar ik goed mee kan oefenen door ze zelf te maken. :wink:
Maar de foto van deze kit ziet er gewoon erg goed uit. Ik leer een aantal nieuwe technieken zoals het overnaads beplanken en probeer het graveren naar een hoger niveau te leggen.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2007 9:31 am 
Er is niks mis met de kits van Billing Boats.
Het enige waar je even op moet letten is het hout dat voor de huid wordt gebruikt.
Bij de ene kit is het waaibomenhout en bij de andere krijg je abachi.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2007 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 jul, 2007 16:50 pm
Berichten: 41
Woonplaats: deinze
bedankt voor jullie reactie

misschien toch maar beter een ander schip eerst proberen zoals bv de black prince zoals ik al ergens anders iemand zag op dit forum om als eerste boot te proberen zal misschien iets beter gaan

heb nog tijd genoeg om later eens een vikingship te wagen nietwaar

gr
ruben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2007 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hey Ruben,

De Black Prince is zeker een leuk scheepje om te bouwen hoor, maar die Vikingschepen kun je rustig bouwen. Kies alleen niet de Amati versie. De Billing Boats versie kun je ook proberen. De rompplanken zijn al op maat gesneden en hoef je enkel te lijmen. :wink:

Het staat natuurlijk vrij wat je kiest! :)

Groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement