Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik zat de laatste dagen eens te prakkeseren hoe ik nu 'n Scania 141 cabine van de Heller bouwdoos het beste in elkaar zou kunnen zetten.
Eerst alles spuiten en dan proberen om het aan elkaar te lijmen zoals de bouwtekening aangeeft?
Uhm, nee dat lijkt me lastig met al die behoorlijk kromme delen van de cabine..
Nu heb ik ze met heet water, buigen en snel af laten koelen in koud water wel iets beterder gekregen maar nog niet supergoed.

Dan de gehele cabine eerst in elkaar zetten voordat het spuitwerk plaatsvind.
Ook nee, dat gaat niet lukken vanwege de vloerplaat die tussen 2 panelen in moet komen te zitten.

Hoe dan wel?
Eerst heb ik maar eens de achterste stukken van de wielkasten van de achterwand losgesneden. Dan blijft er aan de binnenkant van de achterwand nog wat plastic achter en dat ook weggesneden.
photo 357940

photo 357941
Dan kun je de gehele wielkast al in elkaar lijmen.
Wat je hier ziet zal waarschijnlijk nog iets beter afgewerkt moeten gaan worden om alle naden mooi aansluitend te krijgen.

Dan heb ik aan de binnenkant van het voorraam, links en rechts een klein stripje ter opvulling aangebracht:
photo 357932

Dan aan de binnenkant van de deuren, rondom 0,5mm strip gelijmd in de dieperliggende rand die er al zat:
photo 357933
De strip bovenaan de deuren is bewust als zodanig gevormd. De opvulstrip aan de vóórzijde van de deur heb ik gelijk gemaakt met de rand van de deur.
De strip aan de áchterzijde van de deur steekt ongeveer 0,5mm uit.

Aan de binnenkant van het buitendeel van de cabine wat plastic weggeschraapt, de wanddikte is hier groter dan die van de deuren:
photo 357934

Dan 'n grote plaat in vorm gesneden welke de voorkant, deur en achterzijpaneel met elkaar zal verbinden:
photo 357935
Nu zie je ook waarom de strip bovenaan de deur aan de achterzijde iets langer is gehouden, deze zal in het weggeschraapte deel van de achterzijde vallen.
De 0,5mm uitstekende strips aan de achterzijde van de deuren zullen 'n deurnaad gaan opleveren terwijl aan de voorzijde van de cabine, waar het kleine witte stripje is gelijmd, door de gelijklopende strips in de deur óók 'n deurnaad zal ontstaan. Ik heb zo gezorgd voor meer lijmoppervlak en stevigheid.

Natuurlijk krijg je dan het volgende:
photo 357937

photo 357936
Er zal wat materiaal van de binnenste deurpanelen afgehaald moeten worden om deze goed aansluitend te krijgen maar ik voorzie geen problemen.

Oók bij de volgende lokaties wat materiaal weghalen:
photo 357938

photo 357939
Deze laatste foto laat het binnenste achterwanddeel zien.

Om dan na het spuitwerk de hoekschildjes en knipperlichten makkelijker te kunnen monteren, heb ik deze voorzien van pinnetjes aan de achterzijde:
photo 357943

En dan natuurlijk op de desbetreffende plekken op de hoek van de cabine de gaatjes geboord:
photo 357942

Deze stappen heb ik ondertussen genomen. Misschien zijn er andere manieren te bedenken maar ik dacht, laat ik eens aan de gang gaan en kijken waar ik uitkom. Zo heeft 'n ander er misschien ook nog wat aan?
Ik zal de komende dagen gewoon stap voor stap verder werken en waar nodig de hierboven omschreven werkwijze aanvullen cq aanpassen. Ook eventuele struikelpunten dan even aanhalen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie "How To" Jeroen.
Ik heb inderdaad al meerdere keren gezien dat de spatborden onder de cabine vandaan gesneden worden.
Op deze manier zou de bodemplaat er van onder ingeschoven/gekanteld kunnen worden en zou de cabine als 1 geheel in elkaar gezet kunnen worden.
Dat met de deuren is in mijn ogen een vrij omslachtige manier, maar verder heb ik zelf nog nooit zo'n cabine in elkaar gelijmd dus eigenlijk mag ik dat niet zeggen.
Ik ben dan verder ook zeer benieuwd naar je verdere bevindingen en ideeën en blijf je dan ook volgen.


Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het is inderdaad een beetje uitproberen maar we zijn weer ietsjes verder..
Het is me vooral te doen om stevigheid te krijgen in het geheel omdat er bijna geen lijmvlak is.
Eigenlijk hoort er tussen het frontpaneel en de deuren een soort afvoergoot te lopen maar dat neem ik voor lief.
Ik heb al gemerkt dat de cabine nu al ietsjes te lang is geworden door de door mij toegepaste deurnaden..

Maar goed, foto's..
Van de binnenste achterwand zijn de lipjes aan de zijkant iets ingekort en het past mooi:
photo 358325

photo 358327

Ook van het binnenste frontpaneel de zijkanten iets ingekort net als de lipjes van de vloer op die plek:
photo 358326

De zijwanden zijn aan de achterwand gelijmd door middel van de uitgesneden plaat plastic:
photo 358328

photo 358329

En hier nog een foto van de onderkant. Je ziet dat de bodemplaat er van onderen af ingeplaatst kan worden:
photo 358330
Het een en het ander is nog in afwerkfase vanwege het verwijderen van de achterste delen van de wielkasten..

Nu uitproberen hoe ik de voorkant en het dak het beste kan gaan monteren zodat straks alles nog te plaatsen is. Vooral de deurpanelen vragen om aandacht.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Mooie how to! De volgende 141 ga ik ook maar op deze manier doen.

Aan de kleuren te zien heb jij ook de "Euro truck" versie. Die zijn al flink oud en dus vaak krom. Heb chassis is bij mij ook flink krom.

Afbeelding

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ja, die heb ik inderdaad.
En veel dingen zijn behoorlijk krom. De beugel die achter de voorbumper moet komen met de instappen eraan, het leek wel een wokkel...
De bodemplaat was krom, het frontpaneel en de binnen- en buitenachterwand. Het chassis was ietwat krom en ook de voorbumper zelf had te schuine zijkanten, deze ook weer wat rechter gebogen. Dit alles in/onder heet water houden, buigen/vormen naar wens en afkoelen in een emmer koud water.

Let wel, ik zeg niet dat mijn manier van werken dé manier is voor deze cabine. Ik volg mijn eigen ideeën hierover en kijk waar ik uitkom. Mocht het naar wens zijn en voor een ander óók te doen dan is dat mooi meegenomen..
Het gaat er mij om dat ik straks de cabine in zijn geheel kan spuiten zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik hem samenknijp. Ook in losse delen spuiten is voor mij geen optie.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb de voorkant aan de cabine gelijmd en daarna alles weer even afgewerkt:

photo 358914

De voorkant steekt links en rechts ietsjes buiten de deuren uit maar dat geeft niks. Het lijkt nu wel een beetje op het gootje van het dak naar de onderkant van de deur loopt:
photo 358913

photo 358912

Ik moest aan de binnenkant even wat (wit) plasticplaat wegsnijden omdat de bodemplaat er niet helemaal goed in paste:
photo 358915

photo 358917

photo 358916

photo 358918

Wat ook heel mooi is, is dat de cabine niet wiebelt als ik hem los op het werkblad zet. Hij is dus helemaal recht voor zover ik kan zien en ook lekker stevig in de hand liggend! Nu het dak gaan monteren..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Goed bezig Jeroen.
De cabine ziet er netjes en strak in elkaar gelijmd uit.
Straks met het dak er op zal het een mooie stevige constructie zijn.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Hoe ga je de radiateur van kleur voorzien?

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Het meest flauwe antwoord wat ik zou kunnen geven is: met verf..
Maar dat doe ik niet :D.

Jij bedoelt waarschijnlijk of de bodemplaat er al definitief in zit gelijmd? Nee hoor..
De bodemplaat en het deel waar de radiateur in zit spuit ik los van elkaar.
Deze zitten niet gelijmd momenteel dus kan alle kanten op.

Het moeilijke straks is de binnenste deurpanelen op precies de juist plek vast lijmen zodat ze goed in de openingen tussen cabine en bodemplaat komen te zitten.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zo, het dak is vastgelijmd. Dat viel nog niet mee. Aan de binnenkant wat 'vlees' weg moeten halen zodat de door mij aan de dakrand vastgelijmde witte plastic randen goed vastgelijmd konden worden.

Uiteindelijk toch gelukt:
photo 359371

Andere kant:
photo 359373
De deuren zijn aan de voorkant ietsjes teveel naar binnen gebogen maar de binnendeurpanelen passen nog perfekt dus ik vind het prima zo!

Voorkant:
photo 359372

Achterkant:
photo 359374

Ook het plafond ( na ietsiepietsie nabewerken ) past erin:
photo 359375
Hier nog niet helemaal op zijn definitieve plek gedrukt maar hij 'klikt' netjes op zijn plek.

Ook de binnenachterwand sluit netjes aan:
photo 359376

De cabine voelt erg solide aan nu en hij wiebelt helemaal niks. Hij is dus mooi recht geworden. Dat is bij mij wel eens anders...
Misschien een beetje erg veel werk maar in mijn ogen wel de moeite waard omdat ik nu de cabine in zijn geheel in kleur(-en) kan spuiten en geen gedoe achteraf met lijm en kans op verprutsen..
Vandaar ook al de gaatjes geboord voor de luchthoorns, trapjes, knipperlichten en hoekschilden.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement