Ik zat de laatste dagen eens te prakkeseren hoe ik nu 'n Scania 141 cabine van de Heller bouwdoos het beste in elkaar zou kunnen zetten.
Eerst alles spuiten en dan proberen om het aan elkaar te lijmen zoals de bouwtekening aangeeft?
Uhm, nee dat lijkt me lastig met al die behoorlijk kromme delen van de cabine..
Nu heb ik ze met heet water, buigen en snel af laten koelen in koud water wel iets beterder gekregen maar nog niet supergoed.
Dan de gehele cabine eerst in elkaar zetten voordat het spuitwerk plaatsvind.
Ook nee, dat gaat niet lukken vanwege de vloerplaat die tussen 2 panelen in moet komen te zitten.
Hoe dan wel?
Eerst heb ik maar eens de achterste stukken van de wielkasten van de achterwand losgesneden. Dan blijft er aan de binnenkant van de achterwand nog wat plastic achter en dat ook weggesneden.
Dan kun je de gehele wielkast al in elkaar lijmen.
Wat je hier ziet zal waarschijnlijk nog iets beter afgewerkt moeten gaan worden om alle naden mooi aansluitend te krijgen.
Dan heb ik aan de binnenkant van het voorraam, links en rechts een klein stripje ter opvulling aangebracht:
Dan aan de binnenkant van de deuren, rondom 0,5mm strip gelijmd in de dieperliggende rand die er al zat:
De strip bovenaan de deuren is bewust als zodanig gevormd. De opvulstrip aan de vóórzijde van de deur heb ik gelijk gemaakt met de rand van de deur.
De strip aan de áchterzijde van de deur steekt ongeveer 0,5mm uit.
Aan de binnenkant van het buitendeel van de cabine wat plastic weggeschraapt, de wanddikte is hier groter dan die van de deuren:
Dan 'n grote plaat in vorm gesneden welke de voorkant, deur en achterzijpaneel met elkaar zal verbinden:
Nu zie je ook waarom de strip bovenaan de deur aan de achterzijde iets langer is gehouden, deze zal in het weggeschraapte deel van de achterzijde vallen.
De 0,5mm uitstekende strips aan de achterzijde van de deuren zullen 'n deurnaad gaan opleveren terwijl aan de voorzijde van de cabine, waar het kleine witte stripje is gelijmd, door de gelijklopende strips in de deur óók 'n deurnaad zal ontstaan. Ik heb zo gezorgd voor meer lijmoppervlak en stevigheid.
Natuurlijk krijg je dan het volgende:
Er zal wat materiaal van de binnenste deurpanelen afgehaald moeten worden om deze goed aansluitend te krijgen maar ik voorzie geen problemen.
Oók bij de volgende lokaties wat materiaal weghalen:
Deze laatste foto laat het binnenste achterwanddeel zien.
Om dan na het spuitwerk de hoekschildjes en knipperlichten makkelijker te kunnen monteren, heb ik deze voorzien van pinnetjes aan de achterzijde:
En dan natuurlijk op de desbetreffende plekken op de hoek van de cabine de gaatjes geboord:
Deze stappen heb ik ondertussen genomen. Misschien zijn er andere manieren te bedenken maar ik dacht, laat ik eens aan de gang gaan en kijken waar ik uitkom. Zo heeft 'n ander er misschien ook nog wat aan?
Ik zal de komende dagen gewoon stap voor stap verder werken en waar nodig de hierboven omschreven werkwijze aanvullen cq aanpassen. Ook eventuele struikelpunten dan even aanhalen.
gr Jeroen