Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: weatheren
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2023 14:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 jul, 2021 18:35 pm
Berichten: 4
Goedendag
Ik ben van plan om te gaan weatheren van mijn V1(revell)
Wat is de volgorde?
Eerst pimer en dan?
Dank voor de hulp
Groeten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: weatheren
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2023 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wat wil je precies gaan weatheren dan? V1 raketten sloegen per definitie te pletter bij de 'landing' en waren dus voor éénmalig gebruik. Weinig tijd om vies te worden.

Los daarvan zou ik deze volgorde aanhouden:

1. primer
2. verf (de kleuren van het model)
3. blanke lak (hoogglans)
4. weathering
5. blanke lak (glans of mat naar keuze)

Er zijn veel verschillende verouderingstechnieken, dus ik zou van tevoren goed bedenken welk effect je wilt bereiken en met welke techniek.

EDIT: volgorde aangepast n.a.v. de post van Peter!


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op za 09 sep, 2023 8:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: weatheren
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2023 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Beste Henk,

het weatheren van modellen is niet één techniek die je kunt toepassen waarbij iemand je even de verschillende stappen kan vertellen. Er zijn ontzettend veel verschillende technieken die allemaal hun eigen werkwijze hebben. Het beste kun je voor jezelf eerst bepalen wat je precies wilt gaan doen en die technieken gaan opzoeken op Youtube. Daar staan heel veel filmpjes van verschillende technieken. Er is ook veel literatuur beschikbaar zoals de F.A.Q. boeken van Mig Gimenez. Hierin worden allerlei technieken beschreven om je modellen zo realistisch mogelijk te maken.

In jouw geval is een V1 niet heel erg aan weersomstandigheden blootgesteld. Die dingen werden naar buiten gereden, neergezet en afgeschoten. Je zou dus kunnen beginnen met een donkere panelwash om de raket meer diepte te geven.

Schilderen/spuiten in de juiste kleuren, dan een laag blanke lak en dan de wash er overheen. Het belangrijkste is dat je de blanke lak goed laat uitharden, omdat een aantal materialen om te weatheren op enamelbasis zijn, denk bijvoorbeeld een een enamel wash of olieverf. Het aanbrengen van een wash kun je ook even opzoeken op Youtube en dan kijken welke techniek je wilt gebruiken, want ook hier komen al verschillende methoden om de hoek kijken. Eerlijk gezegd denk ik niet dat er nog veel andere technieken bij zouden komen kijken, want chipping is het weghalen van verf of een andere kleur aanbrengen met een klein penseeltje om beschadigingen aan te brengen, maar die zullen er niet veel opgezeten hebben. Je kunt ook nog kleine dotjes olieverf aanbrengen in de kleuren wit, geel en blauw om daarmee regen na te boosten. Je brengt die dotjes willekeurig aan en gaat in de richting van de regen met een rechte kwast de olieverf uitstrijken. Je hebt ook speciale middelen op de markt waar je deze streaks mee kunt maken.

Zoals je ziet zijn er niet alleen heel veel mogelijkheden om iets te weatheren, maar hebben deze mogelijkheden ook allemaal weer verschillende manieren om ze uit te voeren. Ik zou gaandeweg elke keer een nieuw stapje toevoegen en steeds maar weer filmpjes blijven kijken om je kennis te vergroten. Gaandeweg ga je dan vanzelf ontdekken welke manieren jou het meeste liggen.

Veel plezier met ontdekken !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: weatheren
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2023 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Goede aanvulling van de blanke lak vóór het weatheren Peter, ik heb vaak genoeg dat mijn washes teveel in de verf trekken omdat ik die stap gemakshalve oversla. Vooral bij matte verf gebeurt dat. Niet handig. Don't be like Jelle. :P

Lees vooral dit document eens door. Ik vind het zelf een hele mooie toegankelijke manier om te beginnen met weatheren. Eigenlijk is het vooral bedoeld om schaduw na te bootsen in paneellijnen etc. en niet zozeer viezigheid, dus ook op een schone V1 toepasbaar. De goedkoopste waterverf volstaat, in mijn ervaring.
https://www.modelbrouwers.nl/media/docs ... gewash.pdf


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement