Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Beste Brouwers,

ik wil graag even iets checken bij mensen die Tamiya en/of Gunze Aqueous gebruiken.

Ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat het net lijkt of deze verf in glans niet wil uitharden. Ik kan er 24 uur tussen laten zitten of 48 uur, maar het lijkt geen verschil te maken. Als ik per ongeluk een gespoten deeltje aanraak, staat mijn vingerafdruk erop en als ik ga aftapen dan zie ik na het weghalen van de tape (dat er soms niet meer dan 10 minuten op heeft gezeten) gelijk de afdruk zitten. Ik gebruik uiteraard low tack tape.

Nu ben ik al geruime tijd het internet aan het afspeuren en tot mijn grote verbazing lijken veel meer modelbouwers dit probleem te hebben. Met name op Britmodeller wordt er enorm veel aandacht aan besteedt.

Zijn er bouwers die dit herkennen en er eventueel een oplossing voor hebben? Ik heb ongeveer de gehele range van Gunze en om die nu in één keer te gaan vervangen is ook wat, maar ik begin die vingerafdrukken en tapeafdrukken ook spuugzat te worden.

Ook hoor ik heel graag welke soorten acrylverf jullie gebruiken en hoe dat bevalt. Ik heb hier ook AK (nog geen ervaring mee) en MRP (alhoewel dat meer op alcoholbasis is, maar wel enorm lekker werkt.

Alvast enorm bedankt voor jullie feedback.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2023 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Twee halve antwoorden:

1. ik heb eens een boek over industrieel verven gelezen, en daarin werd uitgelegd dat 'droogtijd' op misschien wel 10 verschillende manieren gedefineerd kan worden. Een ervan is inderdaad of er een vingerafdruk in komt. Een andere is of je er een nieuwe laag verf overheen kan zetten. Enzovoorts. Zodoende is 'droogtijd' een erg wazig begrip, waar veel misverstanden over kunnen ontstaan als niet vermeld wordt welke droogtijd bedoeld wordt.

2. het is mogelijk dat het verhaal nog veel ingewikkelder is met acryl. Dit is een theorietje van mij, waar ik nog geen hard bewijs voor gevonden heb. Elke kunststof, dus ook acryl, de drager van de verf, heeft een temperatuur (Tg) waarbij het van de 'glas-fase' naar de 'rubber-fase' gaat, en dus zachter wordt - maar niet smelt. Mijn idee is dat de Tg van acrylverf al marginaal is. Maar als je vocht toevoegt (uit je duim) zakt die Tg nog verder, mogelijk onder de 36 graden. En dan wordt de verf dus zacht, en laat je een vingerafdruk achter in uitgeharde verf.

2a. Een voorbeeld van bovenstaande is de Klear Kote van Alclad. Die plakt niet als het op het model zit, anders zou het vol met vuil en stof zitten. Maar: pak het model vast, en het begint te plakken!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement