vinops schreef:
Nou top zeer tevreden doorgaan met de romp van de kist! Ik spuit altijd eerst op papier om te kijken wat er uit komt echter loop ik nu tegen iets aan waar ik zelf niet goed weet wat ik nou veroorzaak. Het lijkt alsof de ver niet goed dekt op het papier en witten delen behoud. Ik heb het niet op de kit geprobeerd.
Ik raad af om papier te gebruiken voor testjes, dat geeft echt geen goed beeld van spuitwerk op een model, dat een niet-absorberende ondergrond vormt. Gebruik een sloopmodel, of iets anders van (vergelijkbaar) plastic. Maar geen papier!
vinops schreef:
Ik gebruik exact dezelfde verf als de vleugels met de verdunning die ik ook toen heb aangehouden, of is deze keer dan toch te dun of juist te dik? Ongeveer op dezelfde druk gespoten en gespeeld tussen 1 a 2 bar met verschillende afstanden. De rode lijn laat nog zien hoe de linkerkant zou zijn met meerdere lagen na een korte tussenstop. (ignore de verdere overspray).
Mijn idee is dat veel modelbouwers erg 'droog' spuiten. Als je bv met 2 bar spuit, in combinatie met een vrij grote afstand, dan droogt de verf ENORM in het kleine stukje vliegen van spuit naar model. In de meeste gevallen is dan alle bijgevoegde verdunner al verdwenen. Zodoende is de verf die op het model neerslaat al dikker geworden dan in het potje / flesje / blikje. En in sommige gevallen zo droog dat het bijna als een poeder neerslaat. Je kunt het dan (na droging) afvegen.
Als ik een stevige laag goed-hechtende verf wil neerleggen, zeg de eerste laag op het model, dan spuit ik vaak zodanig dat ik kan zien dat de verf nat (glanzend) op het oppervlak komt. Dat betekent meestal: lage druk, korte afstand, naald flink naar achter.
Rob