Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Hi iedereen,

Mogelijk stel ik deze vraag in het verkeerde forum :lol: maar ik heb inmiddels de smaak van modelbouwen meer en meer te pakken gekregen. Ter info, inmiddels twee schepen gemaakt.

Nu heb ik tot nu toe de schepen met spuitbus en kwast geverfd en eigenlijk gaat dat best goed, maar de Airbrush lonkt ook nog wel.

Nu heb ik me er een beetje in verdiept en zie de mega voordelen van e airbrush maar ook de nadelen en ik vroeg me af hoe jullie toe besluit zijn gekomen om te gaan airbrushen welke problemen jullie tegen gekomen zijn en hoe het uiteindelijk bevalt.

Waar ik de voordelen in zie:
Kosten zijn lager, ondanks de aanschaf van een set is de prijs van spuitbussen toch wel behoorlijk, ik denk dus dat een airbrush op de lange duur goedkoper is.
Hogere mate van flexibiliteit, je kunt kleuren zelf samenstellen en fijner werken.
Meer details toevoegen, door de flexibiliteit kan je de airbrush ook voor veel fijnere details inzetten.

Waar ik de nadelen momenteel zie:
Schoonmaken van de set na ieder gebruik en zelfs na iedere kleur.
Aanschaf, deze vind ik om eerlijk te zijn wel acceptabel.
Ruimte, dit is voor mij nu nog het grootste struikelblok (en tips zijn welkom) -> ik heb alleen plek in dezelfde ruimte waar ik ook (thuis)werk en dus is denk ik een afzuiging echt noodzakelijk en als je een afzuiging hebt in hoeverre heb je dan nog last van geur/spraydeeltjes in die ruimte?

Kortom kunnen jullie mij helpen en adviseren hoe jullie destijds de overstap gemaakt hebben?

M.vr.gr.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2021 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Hi Marco,

wat je zelf als nadelen noemt, ervaar ik niet zo.

- afhankelijk van het type verf, is het schoonmaken bij mij zo gebeurd, maar dat komt omdat ik met acrylverf spuit
- qua ruimte staat je compressor onder tafel/bureau; luchtslang kun je eventueel loskoppelen om er geen last van te hebben
- er bestaan uitklapbare afzuiginstallaties; deze kun je al dan niet met slang naar buiten laten uitblazen. Het scherm waar je onder zit te spuiten, kun je opklappen waardoor je een koffer overhoudt ten grootte van de compressor. De geur valt bij mij reuze mee (ook weer vanwege acryl dat minder ruikt dan enamel). Bovendien zit er een filter achterin de afzuiger, waardoor er geen deeltjes door de ruimte zwerven

Als je alles hebt opgeruimd, staan er hooguit twee koffers onder een bureau. Luchtslang en airbrush un je netjes opbergen in een lade en je hebt nergens meer last van.

Hoop dat dit een beetje helpt ;)

Gr. Peter

edit: https://www.airbrush-services-almere.nl/afzuigkap-ami-aanbieding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 9:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Hi Peter,

Dank je wel voor je antwoord en goed om te horen dat je veel positieve ervaringen ermee hebt.
Starten met airbrushen is nou weer niet zo heel duur, maar als je er na een weekje achterkomt dat het niet werkbaar is, is het toch weer weggegooid geld.

Thx ook voor de link, ik zal me weer eens wat verder gaan verdiepen.

Marco

(Edit: typo ivm autocorrect)


Laatst bijgewerkt door Pommetje op ma 08 maart, 2021 8:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 maart, 2021 22:58 pm
Berichten: 13
Woonplaats: Zegelsem
Airbrush pistolen:

Gewoon schilderen zoals je met een spuitbus doet? Dan koop je een single action. De verhouding tussen verf en lucht zijn via een vooraf ingestelde regeling ingesteld. Je drukt op het ventiel en die mengeling komt uit je pistool.
Wil je het iets kunstzinniger aanpakken, dan koop je een double action. Daarmee controleer je ook de mengselverhouding tijdens het spuiten. Trigger indrukken zorgt voor luchtstroom. Trigger naar achter trekken zorgt voor verf. Dat heb je bijvoorbeeld nodig om ultra fijne lijntjes te spuiten...

Ik heb (als beroeps modelbouwer) een reeks Airbrush pistolen gaande van eentje van 25€ naar een van 250€. Het superfijne werk, en dat zijn vaak lijntjes van minder dan een halve mm breedte, doe ik met een Harder & Steenbeck. Dat zijn echt superproducten. Voor het gemiddelde werk gebruik ik een Badger. Daarmee spuit ik vaak grotere vlakken. Beide pistolen worden enkel met watergedragen acrylverf gebruikt. Beide pistolen worden heeeeel zelden opengemaakt om te reinigen. Ik spuit na het schilderen de spuit grondig door met ruitenreiniger product. Je kent die blauwe flacons wel...

Iets ambetanter wordt het met de primer van o.a. Vallejo (en dat bij andere merken wel ook zo zijn) die sterker kleeft en dus vaak aan de naald blijft kleven. Dan gaat het spul wel open om te reinigen.

En dan iets over het goedkope pistool:

Het grootste verschil tussen goedkope en dure pistolen zit hem vooral in de oppervlakteruwheid van de onderdelen waarlangs verf moet passeren. Die pistolen vragen wel om gedemonteerd te worden na elke spuitbeurt. Wat ik wel met elke naald heb gedaan is goed polieren want die zijn echt te ruw. Je steekt gewoon de naald in een sneldraaiend boormachientje en draait die tussen je vinger met ultra fijn schuurpapier. P1200 en dan zelfs P2000. Zorg ook dat er geen bramen aan de kroon vooraan hangen want dat zorgt snel voor spetters bij het schilderen.

Beginners zijn ook geneigd om met te hoge luchtdruk te werken.

Veel succes!

_________________
Groeten uit de Vlaamse Ardennen,

Dirky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Dirky, maak jij je spuiten schoon met glassex? (dat zijn de enigste blauwe flacons die ik ken) Ik koop elke keer zo'n flesje airbrush reiniger maar als het met glassex ook kan scheelt dat een hoop in de kosten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 maart, 2021 22:58 pm
Berichten: 13
Woonplaats: Zegelsem
hobbyplakker schreef:
Dirky, maak jij je spuiten schoon met glassex? (dat zijn de enigste blauwe flacons die ik ken) Ik koop elke keer zo'n flesje airbrush reiniger maar als het met glassex ook kan scheelt dat een hoop in de kosten.


sorry voor het late antwoord maar ja, ik gebruik voor 99% van reinigingswerken die goedkope glassex. Enkel na het spuiten van bijvoorbeeld Vallejo primer zou ik de naald wel eens reinigen met Vallejo reiniger. Ik airbrush veel, en vaak grote objecten, en ben nog steeds bezig aan mijn eerste flesje Vallejo reiniger. Dat geldt enkele als je met watergedragen verven spuit!

Voorbeeld van iets "groot" :-)
AfbeeldingSÜD 001 by Dirky dyniMo, on Flickr

_________________
Groeten uit de Vlaamse Ardennen,

Dirky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 13:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik maak wel elke keer mijn H&S airbrush schoon, omdat er zeker verf achterblijft in je airbrush ook nadat je die uitspuit, niet in het minst de beker waar je de verf in doet maar ook het kanaal waar de naald door loopt tot aan de dichting, en de achterkant van de nozzle ook al heeft er net zuiver water door gespoten. Dat haal ik uit elkaar tot de volgende spuitbeurt, zo kan er niks vastdrogen. Maar zelfs dat duurt hooguit een kwartiertje. Mijn vorige poging om met een spuitbus te primen liep slecht af door verf die wat vlokkerig leek waardoor ik een aantal uren verf heb staan afbijten van een model. Dat zou me met de airbrush niet overkomen zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement