Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2023 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Dag medebrouwers,

lang geleden dat ik op dit forum ben geweest, door alle drukte tegenwoordig kom ik helaas niet vaak meer toe aan modelbouwen. alle dozen die ik ooit had zijn netjes weggeborgen in d ekast tot ik eens de tijd en rust kan vinden om de kast ooit terug open te trekken. Misschien met meer geduld dan vroeger en hopelijk betere resultaten. Maar onlangs kwam ik een kitje tegen di ik toch wil delen met jullie.

Afbeelding

De kit werd geproduceerd door Republic Aviation ergens rond 1955. En had het serienummer 52-7151.
De Belgische luchtmacht heeft deze kit ergen tot 1965 in dienst gehad. Waarna men deze heeft gestockeerd op de luchtmachtbasis van Koksijde om ze hierna te gebruiken als recruteringsobject.
Hierna werd de kit verschroot te Evere. Heel de kit? neen... een klein deeltje wist te overleven en kwam dus in mijn handen terecht.
Bron: https://www.belgian-wings.be/republic-f ... eak-part-1

Dus in eerste instantie moesten we de algehele staat van de kit bekijken en hiervoor waren demontagewerken noodzakelijk... Ik wil hierbij even meegeven dat in die tijd in sommige bekabeling asbest werd gebruikt als isolator vanwege zijn brandbestendige eigenschappen, dus als je dit ooit thuis zelf zou doen... Hou daar rekening mee. De isolatie rond de draden kan verstorven zijn waardoor de asbestvezels los zouden kunnen komen. dus neem je voorzorgen en verwijder de asbesthoudende bekabeling volgens de richtlijnen.

Afbeelding

Hier kunnen we duidelijk zien dat er al meerdere malen een poging werd ondernomen om het paneel af en toe even bij te werken. In eerste instantie lijkt het zo te zijn dat het paneel origineel zwart gelakt was, en hierna een licht grijze tint heeft gekregen door de staat van deze laklaag lijkt mij dit professioneel te zijn gebeurd bij wat ik vermoed een update van het toestel. Ik vermoed ook dat tijdens of na zijn dienst als recruteringsobject het paneel herschilderd werd in een donkerdere tint grijs, deze is iets minder professioneel gebeurd. De verf werd gekwast en men heeft de instrumenten zelfs niet verwijderd waardoor op veel instrumenten grijze verft teruggevonden werd.

Afbeelding

Afbeelding

En hierbij volgt dan het dilemma, wat doen we nu? Schuren en herlakken? of zo goed als mogelijk origineel laten? dus doen we eerst een test om na te zien hoe goed de laklagen nog zijn. En met wat schilders tape kreeg ik ook de zwarte laklaag makkelijk los. De hechting was dus niet meer wat het geweest was. Dus heb ik besloten het paneel op te schuren en opnieuw te lakken. Behalve het punt waar de originele serienummers werden aangebracht. Daar is alles bij het oude gebleven. Voor het effectieve schuren ook met kleurstalen trachten uit te vissen welke kleur grijs ik moest gebruiken om het paneel te herlakken in combinatie met wat speurwerk op het internet.

Afbeelding

Om dan uiteindelijk te eindigen met dit resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Bij de volgende update:
Schroefjes zoeken
Instrument mounting nuts.
En het zoeken en monteren van de eerste instrumenten.

Groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jun, 2023 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een leuk project zeg, knap dat je het aandurft.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2023 7:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf, ga je het ook nog proberen aan te sluiten voor verlichte meters?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2023 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
tsjopper bob schreef:
Wat een leuk project zeg, knap dat je het aandurft.


Goh op zich is het eigenlijk allemaal niet zo moeilijk, Het is ook niet mijn eerste paneel dat ik maak. Ik heb hier nog een paneel van een Hawker Hunter staan. Deze heb ik niet volledig moeten herlakken en dergelijke. Maar op zich weet ik vanuit deze waar ik al een beetje rekening mee moet houden.

Bert Takken schreef:
Gaaf, ga je het ook nog proberen aan te sluiten voor verlichte meters?

De meters zelf zijn op zich niet verlicht. Maar op de meters zijn normaal eyebrow lights gemonteerd. Ik zal eens kijken om daar een foto van te maken. Hiervan ben ik aan het bekijken of ik deze terug kan doen werken. Maar ik moet eens uitzoeken hoe dat juist in elkaar zit.


Groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Instrumenten monteren... Schroeven er in en klaar? Helaas... In dit panneel ga je met gewoon schroeven niet ver geraken.
Tenzij je moeren gebruikt maar dat is eigenlijk ook niet de bedoeling. Je kan op de onderstaande foto zien dat rond ieder montage gat 4 gaatjes zitten maar dat hier een extra stuk werd uitgefreesd om een soort van verzonken ruimte te genereren. Hierin dien je de Instrument mounting nuts te plaatsen. En die mounting nuts zijn best interessant. je kan ze indien nodig vervangen. ze blijven mooi op hun plaats en geen geklooi met verloren moeren. Nadeel? ze zijn echt pokke duur. Reken snel een 20 euro voor 4 stuks zonder verzending.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna is het tijd om het instrument in het montage gat te plaatsen en vast te schroeven, Maar ook hier kan je zoals je misschien weet niet eender welke schroef gebruiken. Amerikanen en het metrische stelsel zijn geen dikke vrienden dus heb je effectief schroefjes nodig naar Amerikaanse normen... in dit geval hebben we een thread size van 6-32 UNC nodig in variabele lengtes en 2 types koppen. bolkoppen voor de onderzijde van de instrumenten. en verzonken koppen voor de bovenzijde. Dat laaste is om later de eyebrow lights te kunnen monteren. en dan krijg je uiteindelijk dit:

Afbeelding

Herhaal dit enkele malen en dan krijg je dit resultaat:

Afbeelding

Uiteraard worden de instrumenten indien nodig eerst schoongemaakt, maar daarover later meer... Indien gewenst kan ik ook wat info geven over specifieke instrumenten mocht daar interesse voor zijn.

Eindigen doe ik met volgende beeldje ;-) van oud naar Jonger... daar doe ik het voor.

Afbeelding

groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug, 2023 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Niet echt een kit maar wel super interessant. Wat een werk ook. :shock:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2023 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Wat een bijzonder en mooi project en wat een gave verzameling. Unieke modelbouw in schaal 1:1, gaaf om te volgen. Succes ermee.

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2023 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Alvast bedankt voor de leuke reacties!

De uitdaging van Bert om toch wat verlichting in te bouwen heb ik maar ter harte genomen. Origineel dienen er gloeilampjes gemonteerd te worden, maar dit leek mij eigenlijk niet meer van deze tijd. Ten tweede was ik niet zeker of ik de juiste lampjes zou vinden hier in Europa. En ik heb ook geen zin om daarvoor de tegenwoordig vrij prijzige taxen te betalen om iets uit de VS te kopen.

Daarom maar het besluit gemaakt om met led verlichting te werken. Let wel… ik doe nooit aanpassingen aan onderdelen. Deze moeten altijd origineel blijven. Dus is het een kwestie van alles zo in elkaar te steken zodat alles mooi past in de bestaande delen.

Dus maar even de soldeerbout vanonder het stof gehaald en enkele testjes gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling is om de originele bekabeling zoveel als mogelijk te benaderen dus maken we gebruik van witte kableerdraad. En ook de bestaande schakelaar gaan we gebruiken om de verlicht aan en uit te kunnen schakelen. En ja dit hebben we op voorhand getest. Die schakelaartjes van de jaren 60 gaan duidelijk een leven lang mee.

De testjes bleken uiteindelijk goed te werken met dit als resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

nu zal het een kwestie worden om definitief de bekabeling te monteren in de bestaande onderdelen. Maar daarover later meer.

Groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 12:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat ziet er dan veel mooier uit, zeker als je kan schakelen over verschillende secties

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Fraai gezicht zo met die verlichting! :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement