Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Na een post in de Off-topic thread besloten om hier een heel, eigen topic over te openen.


Voor diegene die het niet weten een korte inleiding; mijn zoon, Filipe, en ik zijn allebei grote flightsim fans, ik vlieg al vanaf FS5.1 maar begon met flightsim toen het nog een monochrome 2D ‘ding’ was van Bruce Artwick/Sublogic. Ik vloog op de Apple IIE op school en later thuis toen mijn pa een van de eerste PC XT-AT’s had (hij was manager bij IBM Zuid Afrika en nam altijd zo’n ding mee in de weekends. Filipe, eind november 15, vliegt zo ’n beetje sinds zijn 5de mee met MSFS.

Anyway, we waren op zoek naar een hobby die we allebei leuk vonden... en natuurlijk won FS op alle kanten. We vliegen vaak tegen elkaar met MSFS of Falcon 4, IL2 of Birds of prey maar toch zijn wij altijd grote fans geweest van de 747 en 737’s van Boeing, no Scarebus’s for us! (unless it’s a A300 or 330) . Vorig jaar hebben we gekeken naar de mogelijkheden om een cockpit te bouwen, ... eerst waren er plannen om een generic panel te bouwen met alle nodige dingen om tweemotorige liners te kunnen vliegen. Echter werden de plannen snel omgegooid en het werd duidelijk dat we toch iets meer wou hebben, een 737 cockpit, het mocht 80% schaal zijn, als het maar op een 737 leek. Uhuh , .... hoe meer research we gingen doen hoe meer we toch besloot om een 100% cockpit te bouwen, niet het gehele flightdeck maar alleen maar de panel, pedestal, overhead en Throttle Quadrant.

Omdat ik redelijk handig ben besloot ik om een MIP (Main Instrument Panel) te maken van 8mm MDF, echter kwam ik erachter dat MDF zich niet makkelijk laat bewerken met een betel en met een decoupeerzaag was het nog altijd een klus om de klein gaatjes te zagen voor bijvoorbeeld de annunciators. Poging I belande heel snel op de vuurkorf (moet je alleen naar binnen gaan als je ‘m aansteek want MDF is geen hout maar eigenlijk een product dat is samen gesteld uit zaagsel, lijm en een soort hars, wat giftige rook en dampen afgeeft bij verbranding (wist ik veel, ... )).

We besloten om een panel te kopen van Poldragonet, een Poolse fabrikant vanwege de lage prijs, het is mogelijk om alles van engravity (bij voorbeeld) te kopen maar dan zit je al aan 1500 euro voordat je iets in elkaar heb gezet, laat staan dat je nog onderdelen en kleine meuk, zoals switches moet kopen. .....

Als IO hardware is mijn keuze gevallen op de kaarten van Open Cockpits, als software gebruiken we nu Project Magenta maar gaan binnenkort over naar de software suite van Flightdecksolutions. Dit is geen goedkope project en zelfs de kleine dingen zijn erg duur.

Hier een paar voorbeelden van dingen die je echt nodig hebt: (ik ben uit gegaan van de merken/typen die wij gaan gebruiken, er zijn goedkoper dingen zelf te maken maar wij willen ook vliegen, niet alleen maar bouwen, bouwen en nog eens bouwen.

Main instrument panel en glareshield:

Software suite: vanaf 650,-
MCP: 590,-
FMC ( 2 nodig) 1100,- (per stuk!!!)
EFIS (2 nodig) 300,-
Diverse hardware 400,-
2x 19” Wide Screens 100,- (p/s)
1x 15” tft 25,-

Dus zonder overhead, pedestal, flight controls, throttle, input/output cards enz ben je al een hoop geld verder :) Wij gaan uiteraard beginnen met een FMC en zetten misschien een dummy of een tweede bij van een andere fabrikant (Open cockpits).

Oef, .. veel tekst en geen foto’s.....

Onze eerste panel:

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door capetonian op ma 09 nov, 2009 21:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 19:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Panel II:
Een grote doos van de postbode.....

Afbeelding

Gelijk een aantal delen uitpakken en 'dryfitten'
Afbeelding

Schroefjes, boutjes, knopjes, schakelaartjes enz enz enz
Afbeelding

Een hoop spulletjes bij elkaar:
Afbeelding

Intussen zijn we druk beziit met het testen van Open Cockpits hardware en allerlei andere dingen, de MIP stand wordt deze week in elkaar gezet en dan gaan we verder aan de panel werken.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door capetonian op di 10 nov, 2009 8:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
En nog even een paar fotos:

Joystick control kaart (sorry voor de wazige pic) hiermee kan je 9 analoge axis aansluiten en 36 knoppen. Deze zal ik uiteindelijk gebruiken om mijn throttle quadrant aan te sluiten
Afbeelding

Captain's Display Unit paneel
Afbeelding

Flaps gauge, hierachter zit een kleine r/c servo die dmv twee tandwielen is verbonden met de wijzer naald
Afbeelding

Vanzelfsprekend, gear lever met de juiste locking systeem voor UP/OFF/DOWN
Afbeelding

Een paar honderd LEDS
Afbeelding

Een hoop meuk, kroonsteentjes, tuimelschakelaars, druk knoppen, diodes enz
Afbeelding

Opencockpits control kaarten, links klaar, rechts als bouwpakket:
Afbeelding

Servokaart, om 6 servos aan te sturen:
Afbeelding

Output kaart voor 63 leds, de leds worden door een script (SOIC) aangestuurd, dmv software is het ook mogelijk om de licht intensiteit te controleren. Dit is nodig bv bij sommige annunciators die heel even fel branden zijn voordat ze 'normaal' (minder fel) gaan branden.
Afbeelding


Ik was hiervoor vergeten wat voor mega hekel ik heb aan solderen. Nu weet ik het weer :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
VETTTT!!!!!!


veel succes hée!!

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 20:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
mark, zoals ik al zei, ik heb echt respect voor mensen die zoiets aanpakken. ik kan niet eens twee draadjes aan lekaar solderen zonder het huis in de fik te steken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Ik snap geen drol van electronica en vliegtuigpanelen, maar het ziet er fantastisch uit ! Gaaf om zo'n project met je zoon te doen :D

Heel veel succes, maar vooral veel plezier !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2009 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Ben zelf ook gek op Flight simmen, met als gevolg dat ik dit draadje stiekem wel even ga volgen.
Succes met dit kostbare, maar Oh zo mooie project

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2009 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Gaaf project ik zal jullie zeker gaan volgen.Waar bestel je die spullen eigenlijk?

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2009 1:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Wow, bedankt voor alle belangstelling en opmerkingen. Je kan spulletjes overal bestellen, de LHShop heeft ook heel veel dingen. verder opencockpits.com, flyengravity.com, cpflight.com, enz google voor de gein op 'home built 737 cockpit'.

Anyway, . vanavond een paar uur aan de sim gewerkt.

Draad even 'ge-tinned' ik heb besloten om veel gebruik te maken van gekleurde UTP kabel omdat ik op die manier kleur kabel kan gebruiken met daarin meerdere aarden.
Afbeelding

Uurtje later, compleet met LEDS.
Afbeelding

LEDS van achter het paneel doorgedrukt....
Afbeelding

... en nu met de annunciators op hun plaats, ik heb er nu 4,5 volt erdoor heen lopen met een weerstand, later komt er 9-12volt op te staan en zuyllen ze veel veller branden.
Afbeelding

.... to be continued ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2009 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
En weer even een paar uur voorbij zien vliegen, .....

Draadjes aan de Captains Display Unit control panel gesoldeerd. Met deze panel schakelt de Captain zijn displays, ofwel, hij kan verschillende dingen op zijn schermen laten zien en de de PFD (Primary Flight Display) en ND omruilen enz
Afbeelding

Voorkant
Afbeelding

Zo zal de panel er straks uitzien als ie ge-backlit is :)
Afbeelding

Morgen gaan we de First Officer's DU panel maken. (Hij's de kerel die rechts zit, meestal bekend als 'co-piloot') :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement