Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
In mei 2022 is aan mij, via marktplaats, de Italeri Moto Guzzi 850 California (1/6) gegund.

Ik was al even opzoek naar dit model en had de moed al een beetje opgegeven.

In dit model beweegt alles, en dan ook echt alles, van de krukas, de zuigers, de kleppen, de rotor, de koppeling en de versnellingsbak.
Ook het achterwiel wordt via de cardanas in werking gezet.

Over het algemeen is het een mooi pakket, wat me een beetje tegenvalt is de pasvorm. Ik heb veel dingen pas moeten maken en soms lukte dat niet geheel.

B00 1 /2 Overzicht van de doos. Er zit een uitgebreide box bij met schroefjes, moertjes en veren. Ook zit er een box bij met doorzichtige materialen zoals het motorblok etc.

photo 589102
photo 589101
photo 589100
photo 589099


In de foto’s wil laten zien hoe ik hem gebouwd heb.

B01 Het motorblok in elkaar gezet met de krukas erin.
photo 589103

B02 De zuigers gemaakt met drie echte zuigerveren, dat was best even een gepiel om ze er goed om te krijgen.
photo 589104

B04 De kleppen in het deksel gemonteerd. Het zijn metalen kleppen en veertjes en een kunststofvoet. Links is de onderkant en rechts de bovenkant van het deksel.
photo 589105


B07 De kleppendeksels gemonteerd, de bijgeleverde aandrijfstangen waren echt te lang daar heb ik zeker 1cm vanaf moeten slijpen.
photo 589106
In eerste instantie had ik alles zwart geverfd, maar dan was de (kleine) beweging van het open en dichtgaan niet te zien. Alles weer uit elkaar gehaald en de arm rood geschilderd.

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
B08 Hier heb ik de tandwielen aan het motorblok (voorzijde) gemonteerd, ze een apart kleurtje gegeven voor de duidelijkheid.
photo 589107


B09 de rotor gemaakt en gemonteerd.
photo 589108

photo 589108
photo 589109


B10 1 De motor is zover klaar, de dynamo en de kleppendeksels zitten er ook op.
Nog wel even een elastiekje om het geheel om de Kristal Klear goed te laten drogen.
photo 589110


B10 4 Dit is de koppeling en die werkt echt met 5 platen en 7 veertjes. Het was wel even een gedoe om alles goed gelijnd te krijgen zodat de aandrijfas precies in het middelste tandwiel paste.
photo 589111


B10 6 De koppeling aan het blok gemonteerd.
photo 589112


B11 Daarna de versnellingsbak gemaakt, heel veel tandwieltjes die precies in elkaar moeten grijpen. Daar heb ik wel even op zitten zweten.
Had ik alles op proef in elkaar moest het nog in de bak geplaatst worden. Je moet alles er zo inschuiven, elk tandwiel in zijn eigen overeenkomend gaatje. Als dat gelukt is, na veel keer proberen moet het deksel er nog op.
De versnellingen wiebelen alle kanten op, ook in het deksel heeft elk tandwiel zijn eigen gat en belangrijk de aandrijfas moet er recht uitkomen anders werkt het niet.
Tenslotte is het gelukt en heb ik alles rap dicht geschroefd (nooit meer aankomen).
photo 589113


B13 De accu wordt samengesteld uit platen en de bak. Net zoals met veel andere dingen, je maakt het maar je ziet er straks niets meer van, maar dat is de hobby, toch?
photo 589115


B14 Het luchtfilter. Er zit een filter in dat ik magnesium gold geschilderd heb, daarna moest er eigenlijk een dicht stukje in (wat op de foto erbij ligt), maar dat klopt dus niet. Ik heb een stukje mesh gepakt en op de plaats van de zijkanten gelijmd. Ook als hij dichtzit kun je nu het filter zien.
photo 589116


B15 De achtervork gemaakt. Door de rechterkant loopt de cardan-as. Als ik aan de as draai beweegt het tandwiel (en kroonwiel).
Op de behuizing zaten een paar bobbeltjes die moeren moesten voorstellen, geen gezicht.
Eraf gehaald en echte dopmoeren er op gelijmd.
photo 589117


B16 Het frame in elkaar gezet en de achtervork erin. Ook de bobine al aan het frame geschroefd.
photo 589118


Nog een 'weetje'. Toen deze motor geproduceerd werd door Moto Guzzi moesten leerling-monteurs eerst deze kit van Protar in elkaar zetten voordat ze aan een echte mochten komen. (Volgens overlevering: liegen zij dan lieg ik.)



B17 Origineel is alles zwart. Heb eerst alles in de grijze grondlak gezet anders werd het veel te donker.
Ik heb de tank, koplamp, koffers en zijpanelen allemaal in een zelf gemaakt kleur gezet. (Metallic rood, groen (metal. blauw met geel) en een tikje zwart.)
Dit komt vrij goed overeen met een burgundy kleur. Ik wilde er wat donkere strepen door hebben en dat is aardig gelukt.
(Overigens ik schilder als met de hand.)
Na een laag of 5 alles laten uitharden en er blanke lak (pearl) overheen (2 lagen).
photo 589119

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
B18 De koplamp gemaakt. Zoals je ziet bestaat uit verschillende onderdelen. Ook de verdeler die in de koplamp zit gemaakt en met de bijgeleverde kabels verbonden.
photo 589120


B18 7/8 Hier is hij klaar en op het frame gezet.
photo 589121
photo 589122


B19 Na het een paar weken te laten uitharden, van de blanke lak, alles gepolijst met Fine en Finish.
photo 589123


B20 De snelheidsmeter gebouwd. Alle lampjes een kleur gegeven die ik gezien had op een foto van een echte motor. Ook de schakelaars gemonteerd.
photo 589124


B20 Het geheel op het frame gezet.
photo 589125


B21 / B22 De knipperlichten in elkaar gezet en gemonteerd. Er zit een plastic lampje in de socket en een rubberring tussen de behuizing en het glas (aan de binnenkant met clear orange gedaan dit in tegenstelling van de handleiding die dat aan de buitenkant wil. Maar dan krijg je nooit een zo’n mooie glans erop.)
photo 589128
photo 589126


B22 Ook het achterlicht zo gemaakt en samen met de knipperlichten en de kentekenplaathouder gemonteerd.
photo 589129

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
Regelmatig liep ik tegen dingen aan die niet pasten en dan moet je zelf maar zien hoe je het goed krijgt. Ook bij de achterknipperlichten; links wees 20 graden naar beneden en rechts 20 graden naar boven. En nee ik had ze niet verwisseld.




B23 De wielen in elkaar gezet, wat een mooi en precies klusje is, de banden erom en… weer uit elkaar gehaald. Al dat chrome is geen gezicht. Foto’s opgezocht en de wielen gemaakt zoals ik daar kon zien.
De binnennaaf en de randen in flat aluminium geschilderd ook de afdekplaten voor de remmen (voor en achterzijde). Zo dat ziet er een stuk beter uit.
photo 589131
photo 589130


B23a Voorwiel gemonteerd met remhandels, ook de spatborden zitten er inmiddels op. Ook de vering zit aan het frame, zoals ook een kabelboom die van voor naar achterloopt.
photo 589132


B24 de achterrem gemaakt en gemonteerd.
Het plaatsen van die veertjes is nog best een gedoe.
Je moet zo opletten dat ze niet wegschieten, want probeer ze dan maar weer te vinden.
Ik ben er 1 kwijt geraakt zo (gezocht en nooit meer gevonden).
Hier kun je duidelijk zien dat het een Protar-kit betreft, het staat op de remschoenen.
Nu doe ik eerst de ene kant en lijm ze met CA vast en doe dan de andere kant, die ik ook weer vast lijm.
Ook deze rem werkt gewoon.

photo 589133



B25 Het achterwiel gemonteerd, voor de overbrenging van de cardan-as naar het wiel zit er een mooi stukje getandwield rubber in de doos. Hierdoor grijpt alles goed in elkaar.
Het geheel begint al goed vorm te krijgen.
photo 589134
photo 589135



B26 De treeplanken gemaakt. Ik heb de randen in chroom gedaan, vind ik mooier als in zwart. Goed te zien is dat er mooie rubbermatjes en pedaalhoesjes bij zitten.
De koppelingen zijn goed uitgewerkt en alles moet goed zitten om het werkend te krijgen.
Nadat ik ze aan de frame bevestigd had brak er ééntje (natuurlijk) af, met wat buisjes weer extra stevig gemaakt.
photo 589136
photo 589137



B27 De accu, luchtfilter en de carburateurs aan het blok vastgemaakt, wat niet zo simpel ging omdat het allemaal niet zo goed past.
De carburateurs moesten nog afgemaakt worden.
De gasschuif met de kabeltjes moesten eerst gemaakt worden. Dit gebeurt door een dun stuk visdraad door de openingen te duwen en dan aan de gasschuif te maken. Je vormt dan aan het uiteinde van de draad een bolletje door hem te verhitten (even boven het vlammetje van een waxinelichtje).
De draad gaan daarna door een stuk metalen buis, die uiteindelijk aan de gashendel gemaakt moet worden met dezelfde methode.
photo 589138



B27a Het gehele samengestelde motorblok in het frame gemonteerd.
Nu blijkt dat het frame iets krom is en er nogal wat spanning op komt te staan.
Eerst maar opgelost.
Uiteindelijk het met veel getob het blok erin gekregen.
photo 589139

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
B28 De decals op de tank etc gezet.
photo 589140


De tankdecals die erbij zitten vind ik echt niet mooi. Een groot glimmend vlak en lijnen.
Zelf maar wat letters die op het font van Moto Guzzi lijkt (Arial Bold 3mm) gekocht en er op geplakt.
Dit geeft m.i. een veel mooier geheel.
photo 589141



B29 Het zadel is ook een apart geval. Het is een rubber zadel waarvan je de rand wit moet schilderen.
Dat wit schilderen zag ik niet zo zitten en heb er dun wit kunstleer opgezet.
photo 589142

Is er iemand die mij nog eens wat wegwijs kan maken in leer bewerken en verlijmen?



B30 De koffers gemaakt.
Er zitten veel chromen onderdelen aan die elk afzonderlijk pas gemaakt moesten worden omdat er werkelijk niets paste, of de gaten zijn te klein of ze zitten net niet op de goede plek.
Maar ja daarvoor doe je eigenlijk ook wel een beetje, klik-klik-klik is ook niet uitdagend en leuk.
photo 589143


B31 De koffers gemonteerd op het frame, dit is mooi gemaakt met een hendel op de dragers zodat je ze er af kunt halen, mocht je dat willen.
photo 589144


B32 Intussen heb ik het zadel afgemaakt.
Jammer is dat in het leer de afdrukken ziet van de wasknijpers die ik erop gezet had om de rubberlijm te laten drogen.
Ik had er wel een extra stukje leer tussen gedaan, maar dat was niet voldoende.
Bij het lijmen aan de binnenkant heb ik er toen een stukje karton tussen de knijpers en het leer gezet.
photo 589146



B33 Bij het model zitten veel zwart rubberslangen geleverd, zo ook voor de benzineslangen.
Nu erger ik mij daar al wat langer aan en dacht dat moet anders kunnen.
Ik heb bij Ali een zwik transparante slangetjes in verschillende maten besteld.
Maar ja dan zijn ze doorzichtig, ook niet zo mooi.
Ik heb eerst geprobeerd om wat verf in het slangetje te druppelen maar dat werkte niet.
Een stukje gele draad erin was ook niet wat ik er van verwachte.

Ik heb toen wat gele transparante verf op een lepel gedaan en gewoon het ene uiteinde van de slang in de verf en het andere uiteinde in mijn mond op de verf op te zuigen.
Daarna de benodigde stukje eraf gesneden. Dit ziet er een stuk beter uit.
photo 589159



B34 Alles is gemonteerd en nu kan de tank erop.
Nou, dat ging niet vanzelf, de bevestigingspunten zijn off-centre en/of veel te dik.
Je kunt er bijna niet meer bij en je moet niet gaan duwen en wringen want dan is er grote kans dat de tank scheurt, en dat wil je niet.
Ik ben dan zo blij met wat gereedschap dat ik ooit gekocht heb, (waar ik toen van dacht: 'wat moet je ermee').
photo 589160


B35 Zo bijna alles is klaar alleen het windscherm nog, hier heb ik nog het Moto Guzzi logo aan toegevoegd.
photo 589162
photo 589163
photo 589164
photo 589165
photo 589166

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
B36 Ook het windscherm zit erop.
De benzineleiding is nu ook nog te zien, hier ben ik wel tevreden over.
photo 589166



De standaard heb ik zelf gemaakt van wat foam-board, hier zwart leer opgeplakt en de letters opgeplakt. Die letters zijn eigenlijk bedoeld voor kralenkettingen, maar ja, overal wat vandaan halen wat je kunt gebruiken.

Klaar is Jantje
photo 589167
photo 589168
photo 589169
photo 589170
photo 589171



Omdat het zo’n bakbeest is past hij in geen enkele displaybox.
Ik heb door [url]waenzinnigglas.nl[/url] een mooie box op maat laten maken (L45 x B25 x H30).
Zij (Wendela van den Akker) maakt zulke mooie dingen.
photo 589174
photo 589173

Ik heb er ruim een jaar overgedaan om dit model te maken.
Ik plaats liever het geheel in één keer als dat het ellenlang duurt voordat ik weer iets post.
Chears!

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Maak het uit als het een jaar duur wij hebben wel geduld. Voordeel is als je een probleem heb dat je het kan vragen voor een eventuele oplossing.En we hadden kunnen waarschuwen voor de gietnaden.

Mooi model geworden en je ziet hem ook niet vaak gebouwd langskomen. :brouw:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 20:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Ik had deze graag als bouw gezien van start tot eind. Stapje voor stapje ( zoals Ronald al zei ).
Dan hadden we je kunnen helpen.
Wij zijn heel geduldig als motorbouwers, bij ons liggen projecten soms 2 jaar stil.

maar dat de pasvorm niet zo best is kan ik me goed voorstellen.
Het is een hele oude Protarkit ( volgens mij uit de beginjaren van de Guzzi zelf ).
Dus ouder dan dat ik ben :mrgreen: .

Ik heb ooit met de protar kit in m'n handen gestaan, maar toen toch een paar andere modellen gekocht.
Nu nog spijt van.

Maar je hebt er een hele mooie Guzzi neer gezet.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2023 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 995
Woonplaats: Antwerpen
Ooit in mijn jonge jaren een tijdje mee gereden. Was wel een goede machine, maar de mijne was meestal koppig.
Mooie kit. Jammer dat hij rood is,zwart zou beter uitkomen.
Wel speciaal met die doorzichtige onderdelen.
Op naar de volgende.
:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2023 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 sep, 2020 10:54 am
Berichten: 44
Woonplaats: Brakel
Fijn, dat jullie geduld hebben.
De volgende die ik bouw (Kawasaki Ninja H2 Carbon) zal ik van het begin af aan posten, maar zoals gezegd ik doe best lang over een motor.
Fijn dat ik dan vragen kan stellen of om tips kan vragen.

En ach de kleur. Ik doe wel vaker dingen die wat afwijken zoals: een paarse Yamaha XV1000, een oranje Suzuki GT350, een zwarte Yamaha XV1600 en een geheel zwarte LaFerrari.

chears Jan

_________________
Ik heb zoveel van mijn fouten geleerd,
ik overweeg er nog een paar te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement