Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2023 21:57 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Normaal gesproken bouw ik schepen. Nu ben ik natuurlijk ook nog wel met een scheepje bezig. Maar dat is een zeer trage bouw. Maar omdat ik tegenwoordig ook graag motoren bouw. Zal ik deze ook eens plaatsen. Sorry, maar ben de vorige gewoonweg vergeten om te plaatsen helaas. Deze staan dan wel op mijn website.

photo 575682
De doos. Het model heb ik via marktplaats gekocht. En met de melding erbij dat er een klein begin gemaakt is geweest. Daarom zit er al een stukje van het frame in elkaar en is de tank ook al geschilderd met een kwastje zo te zien. Er niets aan het frame geschilderd.

photo 575681
Zoals beschreven het frame zoals ik dit kreeg. Dus gaat dit uit elkaar.
photo 575686
De tank. Al in 1 laagje geschilderd. Zal ik kaal maken en zo opnieuw spuiten.
photo 575688
Rest van de inhoud. De spreu's. Ziet er eigenlijk allemaal wel veel belovend uit.
photo 575684
En nog één. Veel chrome.
photo 575687
De laatste die voor de lampjes en clear parts.
photo 575689
De tank moet kaal. Kan natuurlijk met mr muscle, maar het laagje laat zich makkelijk met een fijn schuurpapiertje verwijderen. De mee gegoten letters Yamaha haal ik er ook af. Veel te dik. En lomp. Weet nog niet wat dan wel. photo 575690
Het frame. Natuurlijk word dit niet geheel uit elkaar gehaald. Beetje beng dat er delen gaan breken. En is op zich goed recht en netjes in elkaar. Dus hier de gietnaden verwijderen en wat plamuren.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 16:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Zo dat wordt nog wel wat schuren. Het verwijderen van verf lukt mij erg goed met Revell thinner. Ik ga deze bouw zeker volgen.
Roland.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Ik hem em jaartje geleden ook gebouwd, is een hele leuke deze, past netjes.
Kheb em gewoon out of the box gebouwd, met originele kleuren (Maroon van Zero Paints), en enkel de uitlaat en voorvork heb ik ontchroomd van origineel chrome en opnieuw behandeld, vooral om naden en sleuven netjes vlak geschuurd te krijgen..
De mijne kan nog wel wat lichte weathering gebruiken, misschien dat ik dat binnenkort ook eens doe tussendoor..
ALBUM

Edit, opletten met de tankstriping decals, heb ik wel ff mee geprutst en dan staan ze nog niet helemaal mooi recht op de tank..

Succes met de bouw!

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 16:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Ik heb deze ooit ook gebouwd in m´n jonge jaren.
Tamiya schrijft goud voor voor de gouden details op het chroom, geloof ik.
Ik heb dat edaan met transparant geel, komt veel mooier uit.

Zijn wel lekker w te bouwen wat betreft pasvorm.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
tankard schreef:
Tamiya schrijft goud voor voor de gouden details op het chroom, geloof ik.
Ik heb dat edaan met transparant geel, komt veel mooier uit.


De uitgave die ik bouwde, 14044, stond in de handleiding wel degelijk clear yellow voor de details.


Nog wat tips,
En heel belangrijk bij deze, de clear yellow details laag per laag opbouwen over het chrome, en minstens 12h tussenlaten (Hoeft daarom geen 12h te zijn, afhankelijk van de verf die je gebruikt, gewoon lang genoeg dat het zeker droog is) vooraleer je een nieuwe laag aanbrengt. Eventueel verf wat verdunnen voor meer gelijkmatige dekking.
Opnieuw beginnen is bij deze onderdelen geen optie, it has to be right the first time. Want als het mislukt, van de moment dat je de verf gaat verwijderen, is je chrome ook omzeep, en is het effect naar te knoppen..

succes nogmaals

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 14:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Kevin, daarom zei ik ook: ik dacht :mrgreen: .

Is zeker 30 jaar geleden dat ik hem heb gebouwd.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 20:25 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank jullie wel jongens.

Het geel, ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Punt is dat ik deze motor zelf heb gehad. Dat goud was eerder brons/messing. De wielen hadden zwarte spaken aan de binnenzijde. Die dan gepolijst aan de buitenzijde waren. Niet geel dus. Ook met het motorblok. De starmotor had geen alu maar een geel achtige zinkkleur. De kardan was meer een donker aluminium kleur. Niet dat hele lichte aluminium kleur. De tekst Yamaha is van de tank bij mij. Dit was beschadigd. Hier moet ik nog iets voor vinden. Op die van mij zat een verchroomde strip zwart met chrome letters als het ware.

De motor zelf rijd voor iemand van bijna 2 meter meer als een bromfiets moet ik zeggen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 20:36 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
En een update,

Zoals hiervoor al door anderen vermeld. Deze heeft een mooie pasvorm. En bouwt lekker weg.

photo 576091
Als eerste het achterlicht gedaan. Achteraf gezien had ik toch beter een doorzichtige rood kunnen nemen voor de kleur. Maar de keuze was al gemaakt.

photo 576092
De steps. Ook hier het chroom zoveel mogelijk verwijderd waar het rubber is. En dus dat de verf beter hecht. Op deze foto glimt het rubber nog een beetje. Moet nog een laagje matte lak overheen. En de verf is nog niet helemaal droog.

photo 576093
Tja. De carburateurs en spruitstukken. Waarom hol van binnen? Geen idee. Dus daar maar wat aan doen.

photo 576094
Eert gevuld met een putty.

photo 576095
Na het drogen netjes rond gevijld. Denk wel dat dit mooier is dan dat dit open blijft. Wanneer je onder de tank goed kijkt zie je dit anders toch.

photo 576096
Het motorblok. Verschillende kleuren allumium. De cilinder en enz hebben allemaal een klein beetje zwart of juist een tipje bruin erdoor gekregen. Dan is er een beetje kleur verschil in de onderdelen. De kardan koppeling is nu zwart. Maar word na het verlijmen straks ook op kleur gebracht. Jammer is alleen dat ik het stof niet even er af geveegd heb alvorens de foto te nemen.

Tot de volgende update weer. En tips altijd welkom.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2023 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat gaat al de goede kant op, mooie vorderingen. Waarom die buizen niet gewoon massief waren is inderdaad wel raar.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2023 23:10 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Weer een stukje update.

photo 576674
Het cardan. Tjsa. Ook daar vullen.

photo 576675
De schokbrekers. Deze is redelijk te noemen. Daarom ook deze gewoon gebruikt zoals ze zijn. En daar de gele gouden biezen op gezet.

photo 576676
En dan de tank in de kleur. Eerst een grond verf en daarna de kleur erover. Nu maar even wachten tot het droog is.

photo 576677
De schijven van de remmen. De uitdruk punten verwijderd en gevuld. Daarna in de aluminium kleur gespoten. En de vierkante gaten gevuld met zwarte matte lak. De gaten zijn vierkant. Zo ook bij het origineel. Daarom durfde ik ze niet uit te boren. Ze zitten te dicht bij elkaar.

photo 576678
Het motorblok in het frame. Ik heb het frame niet geheel glans gespoten. Dit omdat ik weet dat het frame net niet glans was. Zeg maar eiglans. En redelijk dik gespoten. Die van mij had zelfs een druiper in het zicht in de verf.

photo 576681
De wielen. Deze eerst netjes gemaakt. De flash van de ventielen af. Verder was het netjes glad schuren en klaar. Eerst zilver gespoten. Dan met doorzichtig goud van revell zoals de schokbrekers voorzien van het kleurtje. De schijven zijn klaar en gemonteerd. De binnenzijde van de schijven zijn voorzien van een laagje zwart. Staat mij bij dat alle Yamaha motoren dit hebben. En niet geel. Iets met erg vies worden daar. (Mijn Yamaha is daar ook altijd lekker zwart). Moet die misschien ook iets vaker wassen.

photo 576682
En dan de voorvork. Ook deze gaat gevuld worden. De buiten poten worden voorzien van een laagje aluminium kleur verf. Dus word dit ook gelijk netjes kaal gemaakt. De schijfremmen. Moeten zwart worden. Daarom word dit straks nog kaal gemaakt.

Tot de volgende update.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement