Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 6:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Heeft denk ik te maken met het starten van zo'n ding. Het werd aangefietst. Links de pre en eind ketting van de aandrijving, rechts de "fiets" ketting.

Het ontbreken van de rechter ketting betekent dat het ding niet dmv fietsen gestart kon worden.
Maar er zijn vast wel andere/betere verklaringen. Interessant gegeven.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Bedankt heren,

Mede door de fantastische video die Dennis stuurde, denk ik dat ik eruit ben. Wat een geluid trouwens! Heerlijk!
Op de site yesterdays.nl staat een artikel over de board racers. En daar staat:

“The drive chain for the pedal crank was removed and was not allowed on the racers.”

Dus als ik een echte racer wil maken zal ik de optie twee kettingen aan 1 kant moeten nemen.
En dan evt wel het tandwiel plaatsen als restant.

Esther.

Voor de liefhebbers een link naar youtube, daar zie je dat ze inderdaad aangeduwd of getrokken werden

https://www.youtube.com/watch?v=YgsvhKkqFqY&t=44s


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 15:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Esther, ik heb ook genoten van het filmpje :D .

Geen dank, heel graag gedaan.

Wel hele mooie details op dat motorblok.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Mooi he?
Dat je er met elkaar toch wel uitkomt :D

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2023 13:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zoals ik het zie, moeten alle drie de kettingen in weze De korte ketting wordt gebruikt om de motor aan te trappen, de lange naar achter is de motor aandrijving, beide dus aan de linkerzijde, de rechterzijde is om de motor in beweging te zetten. Weet ik alleen niet de trappers stil blijven staan, waarschijnlijk door de koppeling in het blok, maar of die bediend wordt kan ik neit zien

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2023 11:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Gezien de artikelen en foto’s die we gevonden hebben denk ik dat je gelijk hebt Bert. Die rechter ‘fietsketting’ was verboden bij de races, dus die komt er niet op.

Inmiddels heb ik de hele handleiding doorgespit en alles wat ik denk nodig te hebben gesorteerd en ontvet. Het schuurwerk viel erg mee. Van de resin onderdelen dan. De photo etched onderdelen is een ander verhaal. Dat heeft me drie dagen gekost om los te snijden en te schuren.

photo 573592

Het moeilijkste word, denk ik, de kettingen dus die schuiven we nog even vooruit. De volgende stap worden de wielen. Ik wil kijken of ik een houder kan maken waarin ik de wielen onder een vaste hoek kan zetten en dan met de Dremel op standaard de gaten kan boren. Of dat gaat lukken…….
Ik heb in ieder geval wel een tekening uitgewerkt zodat ik weet hoe de spaken erin moeten.

photo 573593

Op naar de volgende update,

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
De gaten zitten erin!
Het heeft langer geduurd om uit te rekenen onder welke hoek ik moest boren en de houder te maken dan het uiteindelijke boren. Binnen 10 minuten zaten de 72 gaten erin. Dus dat viel gelukkig mee.

photo 573697

Ik heb de Dremel op de standaard gezet en een houder voor het wiel gemaakt, zodat ik iedere keer onder de zelfde hoek zou boren. Het was alleen even opletten dat de Dremel niet tegen het wiel zou komen. Wat bij het eerste gat natuurlijk gebeurde. :wink:

photo 573699

Na het boren heb ik de vreemde bobbels op het wiel weggeschuurd en ziet het er nu prima uit.

Tot zo ver het goede nieuws.
Daarna ben ik begonnen met de spaken. De bijgeleverde staafjes moet je zelf op maat knippen. Volgens de handleiding op 24 mm met 1 mm de hoek om. Dus samen 25 mm

photo 573698

Gelukkig heb ik het eerst nagemeten want dit is echt te kort! Je hebt minimaal 26 mm en 1 mm nodig. De 19 bijgeleverde staafjes zijn soms korter en soms langer dan 10cm. Dus dat ging ik niet redden. Je haalt niet meer dan 3 spaken uit 1 staafje. Gelukkig heb ik vlakbij een 2 modelbouw winkels dus daar kon ik bijhalen.
Maar toen ik de originele eenmaal geknipt had en wilde buigen braken bij 4 van de 5 spaken die omgebogen stukjes gelijk af Angry Ik heb alle manieren geprobeerd die ik kon bedenken maar ze bleven afbreken. Geluk bij ongeluk had ik genoeg bijgekocht en kon ik toch de spaken afmaken.

Maar voor zo’n duur model vind ik dat een slechte zaak. Ik zit nu ook te denken of ik eenmail zal sturen naar Cix. Wat zouden jullie doen?

Prettig weekend,
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Als ze zo slecht zijn die spaken dan kan je er wel 5 minuten aan spenderen om een mailtje op te tellen om het probleem bekend te maken.

Tja het spaken zelf kan ik je alles over vertellen doe niets anders :lol:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Zo goed bezig zeg. Ja dat spaken kost wel wat tijd, maar goed daarom hebben wij deze hobby toch?.ik heb zelf nog nooit gespaakt met de velg als 1 deel . Ben erg benieuwd hoe je dit aan pakt.
Roland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Rvg schreef:
Zo goed bezig zeg. Ja dat spaken kost wel wat tijd, maar goed daarom hebben wij deze hobby toch?.ik heb zelf nog nooit gespaakt met de velg als 1 deel . Ben erg benieuwd hoe je dit aan pakt.
Roland


Help misschien een beetje, een bouwverslag van voor jou tijd. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=50066

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement