Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 12:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Er was er eens een modelbouwert die.....? Op de site van Tom's aan het zijlen (lijkt me makkelijker dan surfen) was en aldaar bij de schaal 1/6 een plaatje tegenkwam van een Old Iron Bike :D .

Indian Scout 1920 :D 8) :lol: :shock: :P ..... :roll: .

Met het verkeerslichtje op dubbel oranje :? .

Edoch, besteld en netjes een mailtje gekregen dat ze bij Toms voor me bezig zijn.
Een aantal dagen later wordt ik gemaild dat de Indian niet meer op voorraad is bij de leverancier, en dat de produktie inmiddels gestopt is :( :cry: :x . Kwalitatief uitermate teleurstellend dussssss.

Goed, vakantie. Blik op oneindig en verstand zowiezo op nul. In Friesland kwam ik tijdens ons eerste ritje een modelbouwwinkel tegen alwaar ik een aantal dossjes gescoord heb. Na nog wat gekosmopeniseer en betalen loopt ik richting uitgang en ziet daar......



Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
EEN 1/6 INDIAN SCOUT 1920 van Guiloy. Die is dus uit produktie en niet meer leverbaar. Ietwat verschoten doos maar perfekt.



Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Plaaaaaaatje. Er moet nog wel het een en ander aan gedaan worden :D . Eerst eens het grote Indian plaatjesboek gaan lenen. Voor de kleurtjes en zo.

Ik zou stik jaloers worden als ik dit zou lezen :wink: .

Nog even geduld.


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 jul, 2006 12:07 pm
Berichten: 1996
Woonplaats: noordwijk
Maar goed, ik lees het en ben dus degene die stikjaloers word....... Een super aanwinst en chte beauty. Ga je hem verouderen of enkelt pimpen...??

frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Nee, Frank. Ik gaat 'm echterder laten lijken 8) . Het Monnikendam chrome gaat foetsie, de zilverkleurige leidingen gaan foetsie en worden gemaakt van het daarvoor bestemde matereaal zoals messing, rubber of staal en zo. Gewoon echte eletrisieteits draadjes op de goede plaatsen en hier en daar wat gietranden wegwerken en wat echterdere bouten schroeven en moeren zetten.

Het lakwerk blijft zoals het is. Misschien wat gebruikssporen en wat vloeistof lekkage, maar heel miniem. En een dokterstas achterop :roll: .

De banden worden nog een uitdaging denk ik. Reeds. Dussssss.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 21:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Ik ga geloof ik ook een beetje stinken en jaloers zijn.
Zou je de banden niet wat echterder kunnen laten gelijken door er met een grijze wash op te gaan kliederen?

succes
Denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2009 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Goedemorgen model bouwvrienden.

Eindelijk, tussen de bedrijven door, ben ik een beetje bezig geweest met de Indian. Ik heb de patient "gesloopt" en alle (bijna alle) glimmende onderdelen van het nep-chroom laagje ontdaan. En, schande, de hele zaak in een plestik chinees bakje gedaan. Dat doe ik eigenlijk altijd wel een beetje zo. Op die manier krijg je van die mooie subtiele beschadiginkjes die op de HD ook te zien zijn. Een soort van natuurlijke veroudering.

De grote uitdaging is die ongelofelijk chrome wielen en witte banden een beetje echterder te laten lijken.


Afbeelding Afbeelding
En als je dan links en rechts met elkaar vergelijkt is het toch wel goed gelukt. De verkleuring heb ik gedaan met een "make up" doosje van Tamiya. De kleurtjes zijn: sand, light sand en mud. Daarna is het loopvlak met een mat zwarte wash ingekleurd en na ietsie intrekken goed uitgewreven. Op foto's in een Indian plaatjesboek viel het op dat met name het deel bij de velgrand donkerder is. Daat hoopt zich vuil op. Denk ik.


Afbeelding Afbeelding
De wielen zijn gespoten met een mat zilverige kleur uit een bus van de karwij waarna er een wash overheen gegaan is. Het vantieltje is messing met een ijzeren pompnippeltje zoals op foto's in het boek te zien is.


Ik ga nu een soort van beginnen met de carterhelften. Men spoot het blok toen in de kleur van de rest van de motorfiets en daar is op zich niks mis mee maar ik wil het dan wel zo doen als in het echt. Dat houdt in dat ik de lak op carter helften wil verweren maar niet de kapjes van aandrijvingen en zo. Uitdagingen alom dus. Maar, we gaan gewoon rustig verder.
Ik maak vandaag of morgen een paar plaatjes uit het Indian-boek en zal die ter referentie gaan gebruiken en hier ook plaatsen. Ter lering ende vermaack.

Seeyou

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2009 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Rob,

gaaf project weer :!:
Even over het Tamiya weathering doosje; ik gebruik ook af en toe wel eens pigment poeders, maar ik wil er altijd een dun laagje blanke matte lak overheen hebben omdat die poeders kwetsbaar zijn maar vooral omdat je altijd vingers erop ziet.
Op je banden is het niet nodig maar gebruik je ook wel eens ergens anders pigmentpoeders?, en spuit je er dan nog een laagje blank overheen of laat je het dan zo?
Als ik namelijk een enamel blanke lak over pigment heen spuit wordt de kleur van het pigment blijvend donkerder, wat niet altijd wenselijk is.
Mischien dat als ik mat blank op waterbasis gebruik dat de kleur wel het zelfde blijft.
Heb jij hier ervaring mee?

In ieder geval veel verouder plezier met deze motor... :wink:

Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2009 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Hee, Karel kerel,

Eigenlijk gebruik ik het make-up doosje voor het eerst voor het echie. Weatheren doe ik met, geloof het of niet, uitgedroogde modelbouwverf. Ouwe potjes leegschrapen en het overblijfsel fijnstampen. Objekt naar behoeven insmeren met blanke matte lak en aanstippen, drybrushen, vegen of wat dan ook. Dit als het erg vies moet. Prutklodders dus.

Bovenstaand kan ook met echte roest. En het eten is klaar. Straks verders.

Nee eerlijk Karel, ik doe meestal maar wat :shock: . Ik gebruik vanalles. Olieverf (sinds kort), vogeltjeszand, verfresten uit uitgedroogde Revell of Humbrol potjes, mengsel van spuitbus en modelbouwverf en dan op de natte lak met roestpoeder insoppen, weet ik veel. Ik doe maar wat. Echt waar. Motip Chrome spray moet je lang laten uitdrogen. Maar als je dat niet doet en goed je handen wast en goed na-spoelt en dan het ge-chromesprayde objekt lekker beetpakt zonder hard te knijpen en dan wat vegen en duwen en zo dan wordt de chroom zo mooi metaal-mat/glim achtig zoals een goed doorzweet carter er uit kan zien. Trail on (t)error.

't Is zelfs zo erg dat ik soms chromen onderdelen zo lang in een rommeltjes bak gestopt heb, dat het op het eind van de rit mooi verweerd is. Ik poets ook tijdens de bouw niet. Als ik het stof niet met een wattenstaafje weg kan krijgen als 't af is, ligt er precies genoeg in kiertjes en naadjes om 't echt te laten lijken.

De beltcover van de hardtail lag ongemerkt een soort van in de buurt toen ik meneer mossel in een bak aan het spuiten was. In de nevel. Daar kwam ik pas een dag later achter en ik heb er niks meer aan veranderd. Ik had het waarschijnlijk niet beter kunnen doen.

Vaak snap ik ook niet waar de bewondering vandaan komt. Ik weet inmiddels dat ik uit principe niet netjes kan werken omdat perfectie voor mij een imperfectie is. Als iets leeft, ofwel wordt gebruikt, is het beschadigd of heeft het een "handtekening".
Dat maakt het voor mij wat makkelijker met het bouwen. Ik wil realisties bouwen op de manier van: je zou 'm zo op straat, in het wild, tegen kunnen komen. Niet gepoetst maar goed en met liefde en passie onderhouden. Of 't nou een Honda 750 racer, een echte Vintage DH, of een Indian of zo is, die dingen hebben "geleefd". Zo ziet ik dat teminste. Kijk naar foto's van de echte, zowel van toen en nu, dan kan je 't zien.

Sinds ik eigenlijk weer een beetje voor mezelf aan het bouwen ben ben ik meer aan het vlakkenvullen. De Hardtail en eerdere modellen, staan bij ons tijdens een verherbouw-periode soms dagen lang bij de tv. Regelmatig keren is wel vereist. Eigenlijk doe ik het op gevoel. Het moet voor mij kloppen en soms betekent dat dat ik iets gemaakt heb waar ik heel blij van wordt, zoals het luchtfilter van de HD, maar dat ik wel in de bewaardoos mik want 't zit in de weg. Die gaat ik verherbouwen, waarbij het zelfs zo zou hunnen zijn dat er een korte Stromberg carb met plat rond K&N filtertje wordt geplaatst. Zo een met koperen filterrand en 2 bolkopboutjes erop. Onder die boutjes is de afdekplaat uiteraard iets ingedeukt want vast is nog 2 slagen natrekken :wink: . Van die dingen ja?

Dus: Ik rotzooi maar wat aan en blijkbaar kan ik dat best wel goed.

De HD 1904 staat, prominent, in een vitrine in de winkel van m'n werkgever in Capelle a/d IJssel.
Gewoon dat doen waarvan je weet dat het goed is en voor de rest is het plaatjes kijken. Niks moeilijk :wink: .

Maar inderdaad, ik dek af met matte lak maar soms ook niet omdat ik 't er nog 'n beetje af wil kunnen halen op slijtplekken ed.

Maar hoe ik dat carter van de Indian er: ik ben dan wel geverfd maar ik ben warm geworden, uit kan laten zien weet ik nog effe niet. Hoe 't er in het echie uitziet weet ik wel van plaatjes. Trail on error. Als het niet lukt dan wordt 't gewoon een ouwemotorblokken kleur. De Indian van mij heeft dat dan. Toevallig. Ik rotzooi maar wat aan maar evengoed bedankt voor de belangstelling u allen.
Ik vindt de plaatjes van de "nettjesbouwers", zonder in hokjes te denken, fenomenaal. Dat is nog eens modelbouw. Daar heb ik respekt voor. Soms zou ik willen dat ik dat ook kan maar het is goed zo.

Ik rommel lekker aan en geniet ervan.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2009 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
nou das een mooi verhaal Rob, duidelijk uitgelegd allemaal en leuk om te lezen.
Ik ben het kwa weatheren helemaal met je eens (zie mn Liberator en Zundapp). Desondanks vindt ik het ook erg knap hoe netjes sommige mensen hier op het forum kunnen werken, vooral de jongens die aan de moderne racers werken.
Toch vindt ik ook dat brandschone modellen er soms te speelgoedachtig uitzien, vandaar ook mijn voorkeur voor verouderen (en omdat het leuk is om te doen natuurlijk :D )

Pigmenten heb ik tot nu toe alleen gebruikt om roest te maken (vermengd met olieverf), ik heb het nog niet voor andere dingen gebruikt omdat het zo kwetsbaar is voor vingerafdrukken.
Ik heb vanavond een proefje gedaan met blanke lak op waterbasis en dat ziet er goed uit, dus daar gaan we maar eens mee aan de gang.

Laters,


Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Zo, een paar plaatjes van het indianen werk.


Ik ben zo langzamerhand begonnen aan het motorblok en, met name het onderblok.
Nou is het natuurlijk een dooie kast model dus dat betekent dat de versnellingsbak en de cover van de ontsteking d'r aan vast zitten.


Afbeelding Afbeelding
Dussss, onduidelijke en wazige foto's, maar nadat ik de versnellingsbak een zilverig kleurtje heb gegeven en de cover en bak affgeplakt, is het overgebleven gebied in de chroom spray gezet.
En dat zou je dan daaaagen moeten laten drogen :roll: . Ja, als je chroom wil hebben dan. Maar een chromen carter is het niet. Denk ik.
Dus na een paar uurtjes met de hand over de chrome laag gewreven en er wat structuur ingedrukt. De volgende dag met een tandenborstel met iets vettigs (jus :oops: ) inborstelen en dan wordt het zo mooi donker achtig giet-metalig. Daar komen overigenst nog wel foto's van. Ik ben het nog niet helemaal eens met de kleur. Vandaar.

Verder viel het mij al snel op dat meneer Gulioy een paar belangrijke onderdelen is vergeten.


Afbeelding Afbeelding
Als ik plaatje links bekijk, mis ik, onder anderen, dat waar ik op plaatje rechts al iets aan begonnen ben. Jawel de bevesitging van de cylinders aan het carter.
Stom he?

Dus heb ik 0,8 mm gaatjes in de cylindervoeten geboord.



Afbeelding Afbeelding
Als je dan ook nog draadstangetjes nodig hebt, dan kan je, zoals ik, gebruik maken van een paar tandarts martelwerktuigen. Er zit in ieder geval een soort van spoed op dus ik denk dat ik dat wel met een paar brillenmoertjes en wat verf kan toevoegen. Ook hier een slechte foto maar dat is ff niks anders. Zodra het blok een soort van kompleet is zet ik wel goed op de foto. Ook van het carter. Dus.


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Waar Jus al niet goed voor kan zijn :D
Ik denk trouwens dat ik ook maar eens langs een een of andere brillenboer loop om te vragen of ze nog wat moertjes over hebben voor me, is een prima idee.
Ik zat me namelijk onlangs nog af te vragen waar ik zulke kleine moertjes kon vinden, mocht je nog tips voor me hebben op dat gebied hoor ik het graag...

Vreemd trouwens dat ze die bevestiging zijn vergeten op de Indian aangezien de rest zo gedetailleerd is.


Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement