Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 6:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 dec, 2008 23:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik heb polijst compound van Tamiya, en daar van die pads bij. Mijn advies voor lak is binnen de laksoort te blijven. Dus waarmee breng je de kleur op je motor aan? Als dit motip is. Dan moet je de juiste motip blanke lak ervoor aanschaffen. Er zijn er dus twee. Die kun je niet doorelkaar halen. Dan krijg je craquelé (hoe schrijf je dat? Lijkt mij goed zo.) Gebruik je die van Tamiya of ander modelbouw merk. Dan ook hier binnen blijven. Dit is wel zo veilig. Vraag de winkelier hier naar. En altijd even een proefje maken op een stukje oud spreu zodat je zeker weet dat je mooie model niet stuk gaat door het lak die elkaar opvreet. Zie mijn Toyota Celica. Daar was het een fout van de fabriek. Gelukkig toegegeven. Maar wel al het werk voor niets gedaan.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2008 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 18:43 pm
Berichten: 655
Woonplaats: Gorinchem
Ja blanke lak moet je inderdaad altijd enorm oppassen , ik gebruik nu sinds een tijdje ook autolak , deze glimmen heel erg , en zijn binnen een week zo vreselijk hard dat een Tamiya blanke lak bijv. daar echt niet tegen op kan , en is uiteraard goed te polijsten , want dat moet bij een 1:1 auto ook kunnen natuurlijk .
Waar ik ook goede ervaring mee heb is de blanke lak van Flexa , ik geloof 600ml . voor 11euro of zo iets , erg goed spul , pas alleen voor een ding héél goed op !!!! deze lak moet je in dunnen lagen op spuiten , dat moet bij allemaal , maar bij deze is dat echt heel belangrijk , om dat je lak na een dikke lag namelijk gaat vergelen , en dat moet je niet hebben , ik gebruikte hem ook om de onderkuip van mijn 1:1 ZX-10R Ninja te spuiten , deze was compleet in het carbon ,(geen orriginele Kawa kuip ) maar om dit nog beter te laten glimmen zette ik er nog wat vernis over heen , ging helemaal goed maar ik zag een klein druppeltje aan een hoekje hangen , en dan kun je zien dat hij aardig geel is , en als ik dit bijvoorbeeld op de top kuip had gedaan , die groen is zie je toch een aardig raar kleurtje !!

Dus pas daar mee op als je er mee gaat werken , verder is het prima spul !!!!Ben benieuwt wat je gaat gebruiken !!!

Succ6 verder met het project!!!
Groeten Martijn 8)

_________________
Groetjes Martijn
Afbeelding

Mijn nieuwste supercar video's vind je hier >> www.youtube.com/scuderiagiancarlo
Ciao Marco #58


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2008 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 feb, 2008 22:41 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Lelystad
Rik en Martijn, bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb zelf de X-22 clear van Tamiya en de farblos glanzend nr. 01 van Revell. Die laatste ben ik niet zo weg van, deze zit al in een spuitklaar flesje welke je onder je airbrush kunt schroeven, als je daarna begint te spuiten vliegen de lakdraden (soort spinrag) in de rondte. Alleen als deze alsnog weer verdunt is er een beetje mee te werken. Laatst kreeg ik ook een flesje Gloss Varnish van Vallejo, maar daar heb ik nog geen ervaring mee opgedaan.
Dat polijsten tussen de laklagen kun je daar bijvoorbeeld de polishing compound FINE van Tamiya (blauwe dop) voor gebruiken. :?:
Rik, begrijp ik goed dat je het te spuiten oppervlak na het plakken van de decal afwerkt met blanke lak, deze polijst en daarna weer behandelt met blanke lak.? Poets je de boel niet dof daardoor.? (zal wel niet, anders deed je het niet), maar het klinkt mij vreemd in de oren dat je een transparante blanke afwerklaag weer moet polijsten. Ik vraag misschien soms naar de bekende weg, maar dat doe ik alleen om het beter tussen de oren te krijgen en op den duur d.m.v. jullie ervaring en tips tot net zulke resultaten te komen.

groet Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 dec, 2008 0:23 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
inderdaad, Je hebt het goed begrepen. Het polijsten doet echt wonderen. Je krijgt toch altijd wel iets in de lak dat je niet wilt hebben. Stofjes enzo. Dan kun je doormiddel van het polijsten deze er uit krijgen. Ik heb het over de kleine miniscule zaken. Dan door die compound gaat hetgeen dat je gepolijst hebt ontzettend glansen. Zie het maar als een soort van auto poetsen. Een auto gaat na het wassen toch ook altijd wat doffer er uitzien. Dan doe je daar was op en die poets je flink uit waardoor de lak weer ontzettend gaat glimmen. Je kunt je haren er dan in kammen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 feb, 2008 22:41 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Lelystad
Daar was ik weer......, een tijdje wat andere dingen aan't hoofd gehad, maar van de week weer begonnen met de Kawa.
Het blok is nu klaar, het frame hangt al te drogen.
Hier vast een paar foto's


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die dikke snoeren aan de carburateurs heb ik er inmiddels al weer afgesloopt, dat moet anders.
Wordt vervolgd :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Verschrikkelijk mooi resultaat tot nu toe. En dat voor een doos waar na openen de tranen in de bilnaad lopen.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 feb, 2008 22:41 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Lelystad
Dank je, dat van die tranen en bilnaad klopt helemaal.
Ik ben nu bezig om verschillende onderdelen passend te maken, hier heb ik een schokbreker van een nieuwe as voorzien.
Bij deze doos was waarschijnlijk bij Revell het vloeibaar plastic op, want her en der zijn er dingen niet meegegoten. Als al het vulmiddel dat ik gebruik op een dag spontaan oplost, dondert gelijk de hele Kawa in elkaar.





Afbeelding




Misschien iets voor jou Rob....:?:, ik boor al het plastic met een handboortje, ook massief plastic pijp kun je een heel eind hol boren. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Goeie tip, dat van dat handboortje. Moet nog vier keer boren en dan zitten er onderbuizen in het achterframe :D 8) .


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 feb, 2008 22:41 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Lelystad
Even een updeetje,

Ik heb het blok in het frame gefrommeld, daarna de achterbrug en het wiel.
Volgens tekening moest het ook in die volgorde, niet dus... :evil: .
Het frame naar weer uit elkaar getrokken en met handen en voeten het blok en de brug met wiel er weer tussen geprutst. Gevolg is dat er van de drie bougies er nog één op de cilinder zit, Van de andere twee is er één tot op heden spoorloos.
Een en ander is mede tot stand gekomen dankzij Rob Floor. De achterband komt nl. uit zijn onuitputtelijke voorraadmagazijn. In mijn doos zaten nl. twee voorbanden. Rob bedankt dus nog. :brouw:


Afbeelding







Afbeelding


Ik ben ook al een beetje op het blok aan het smeren geweest.
Eerst met Tamiya smoke maar dat glom me te veel, daarna ben ik wat met pigment aan het prutsen geweest.

Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 21:39 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Het ziet er goed uit Henk! Kleur, uitstraling...het klopt allemaal!

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement