Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2024 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
photo 596662

Jeetje, weer een nieuw bouwverslag waar ik vervolgens minstens een jaar over ga doen? Nee hoor, deze openingspost sluit ik gewoon af met eindfoto's. Ik heb tijdens de bouw foto's gemaakt zodat ik het hier neer kan zetten in plaats van bij 'eindfoto's zonder verslag'.

De Deense luchtvaartmaatschappij Sterling heeft tussen 1962 en 2008 in diverse varianten bestaan met uiteenlopende kleurenschema's. De meest opvallende uitdossing was die van halverwege jaren '90 tot begin jaren '00, waarin de toestellen in diverse kleuren (groen, rood, geel, blauw) waren gespoten met een vrolijke strandbal op de staart. Toen ik tien jaar geleden een foto vond van een 737-500 in deze livery wist ik meteen dat ik deze wilde bouwen. Door de korte romp vind ik de 737-500 een erg grappig toestel en deze kleuren staan hem wat mij betreft goed.

Via via kon ik aan dit decalvel van Liveries Unlimited komen. De set komt uit 1999 en is bedoeld voor de 737-800, maar met wat aanpassingen ook goed geschikt voor de oudere en (veel) kortere -500.
photo 596646

Ook had ik destijds al meteen een klein decalvelletje laten drukken door een Amerikaan met een ALPS-printertje, met daarop de juiste registraties (OY-SEG) en witomrande deuren.
photo 596655

Om de een of andere reden is het project gestrand zodra ik de Skyline Models (Daco) 737-500 in elkaar had geplakt. Door diverse verhuizingen en slordig inpakwerk (van mezelf hoor) waren vervolgens alle puntjes van de vleugels en de staart afgebroken. Het stomme is dat dit binnen een avondje was opgelost door stukjes plastic terug te lijmen en deze na droging in vorm te schuren. Het modelletje heeft me sinds 2014 in de weg gelegen terwijl er, op de afgebroken puntjes na, niks mis mee was. Stom eigenlijk. In de primer met dat ding!
photo 596650

Voor het blauw heb ik Revell Aqua 56 geprobeerd en dit was de eerste keer dat het me goed lukte om Aqua te spuiten. Het dekte mooi en spoot erg lekker. Enige nadeel: het is mat.
photo 596648

Na droging van het matte blauw heb ik er een laag Alclad Aqua Gloss overheen gespoten.
photo 596647

Ook voor de vleugels wilde ik graag Revell Aqua gebruiken. Ik heb zelf een kleurtje gemengd op basis van 371 met wat wit erbij.
photo 596660

Ook de wielen moeten niet worden vergeten. De buitenste wieldoppen van 737's zijn meestal in de kleur van de romp gespoten. Het zilveren randje rond de blauwe wieldop is een decal.
photo 596656

Ik had mijn twijfels over de strandbal op de Liveries Unlimited set. De kleuren zijn niet heel goed uitgelijnd. De druktechnieken van 1999 waren wat minder geavanceerd dan nu. De ontwerper heeft hier rekening mee gehouden door de witte stip ook los mee te geven, net als een ronde witte rand voor om de strandbal heen. Die stip zou goed bruikbaar zijn, maar het randje hoort er nu juist bij de blauwe Sterling-toestellen niet op.
Daarnaast vond ik ook het blauw op de bal te donker. Zoals op de foto bovenaan is te zien hoort het een stuk lichter blauw te zijn.
photo 596659

Bij Spotmodel heb ik daarom nieuwe strandballen laten drukken. Beter uitgelijnd en een betere kleur blauw, denk ik.
photo 596649

Na aanbrengen bleek dit toch ook niet zaligmakend te zijn. Spotmodel maakt gebruik van een vlakbed UV printer en de decals die dat oplevert zijn erg dik. Ook kunnen ze niet goed tegen decalverzachters. Het gevolg is dat de decal erg zichtbaar bovenop het model ligt en totaal niet in de paneellijnen valt. Zeker bij de kier van het richtingsroer valt dat op.
photo 596652

Toen ik de decal voorzichtig insneed om toch de kier van het roer terug te krijgen gebeurde dit... Argh!
photo 596653

Ik heb de decal met verschillende plakspulletjes geprobeerd terug te dwingen, maar het had allemaal niet zoveel zin. Uiteindelijk heb ik toch maar de strandbal van de Liveries Unlimited set gebruikt.
Over deze decals gesproken: voor een set van 25 jaar oud werkten ze nog redelijk goed, al scheurden ze snel. De zilveren band om de romp heb ik ouderwets met de kwast gedaan.
De strandballen op de motoren zijn wel mijn zelfgetekende exemplaren. Die bleven prima zitten en ik had geen zin ze te vervangen door die van het decalvel.

Voor de cockpit- en cabineramen heb ik fotorealistische decals van Authentic Airliners gebruikt. Hoewel ik dit erg mooie decals vind, heb ik toch vaak dat ze erg silveren. Op dit donkerblauwe toestel had ik hier nog meer last van dan normaal, ook al was het oppervlak naar mijn idee flink glanzend. Klinkt dit voor anderen herkenbaar?

Ondanks deze tegenslagen ben ik blij dat dit vrolijke strandgangertje na tien jaar eindelijk weg mag uit mijn rommelkastje en nu in de vitrinekast kan staan. Het toestel doet me denken aan de NS-trein die ik vroeger vaak zag rijden tussen Haarlem en Zandvoort. In mijn herinnering was dat ding zwart met kleurige strandballen erop, maar ik kan er niks meer over terugvinden.

photo 596658
photo 596657
photo 596654
photo 596651
photo 596645
photo 596644

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2024 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een klein dikkertje zo, een 500.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2024 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
photo 596662

photo 596644


Ik vind het leuk, knap en snel gedaan Jelle.

Ik heb alleen mijn twijfels over de kleur op je model, de foto die je post is op mijn scherm een paars vliegtuig. Wellicht komt dat door de belichting, bewerking oid?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2024 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
tsjopper bob schreef:
Ik heb alleen mijn twijfels over de kleur op je model, de foto die je post is op mijn scherm een paars vliegtuig. Wellicht komt dat door de belichting, bewerking oid?

In mijn herinnering was het Sterling blauw ook echt blauw en is de foto op internet niet helemaal correct. Zoals op de foto hieronder herinner ik het mij.
Afbeelding

Over herinneringen gesproken: je bedoelde niet toevalling de "strandsprinter"? Zo hebben twee Sprinters gereden in 1995 en 1996.
Afbeelding

Heel leuk model geworden! Mooi dat je hem niet hebt opgegeven maar uiteindelijk vol trots in je vitrine zet.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2024 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
tsjopper bob schreef:
Ik heb alleen mijn twijfels over de kleur op je model, de foto die je post is op mijn scherm een paars vliegtuig. Wellicht komt dat door de belichting, bewerking oid?


Ik zie wat je bedoelt ja, de foto oogt wel erg paars. Ik had beter een andere foto kunnen kiezen. De foto die VJ post lijkt inderdaad een stuk meer op alle andere foto's die ik heb kunnen vinden. Het zou wel kunnen dat mijn model iets te donker is, maar ik denk dat het redelijk in de buurt komt.

Vintage Jet schreef:
Over herinneringen gesproken: je bedoelde niet toevalling de "strandsprinter"? Zo hebben twee Sprinters gereden in 1995 en 1996.


Dat moet hem geweest zijn! En toch was het ding in mijn herinnering pikzwart of in elk geval donkerblauw. Wel met precies die strandballen. Maar goed, ik was vijf, en het zal diezelfde zomer zijn geweest dat ik mezelf ervan had overtuigd dat er een neushoorn in de ketelruimte van de school woonde. Oftewel: niet een heel betrouwbare herinnering :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2024 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
Ik zie wat je bedoelt ja, de foto oogt wel erg paars. Ik had beter een andere foto kunnen kiezen. De foto die VJ post lijkt inderdaad een stuk meer op alle andere foto's die ik heb kunnen vinden.


Die lijkt inderdaad beter.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2024 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Heel mooi geworden Jelle! Die DACO 737's blijven toch leuk.

Ik denk op basis van de tweede foto de perfecte kleur. Lastig is dat altijd hè? Ik probeer tegenwoordig zo veel mogelijk op de daadwerkelijke Pantone kleuren af te gaan (indien dat online te vinden is) en zelfs dan nog oogt het soms niet gelijk met foto's.

Maar uh...wordt het voor jou ook niet eens tijd voor een mooie ondergrond? :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement