Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 15:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Na wat militair spul nu weer wat civiels. In het voorjaar was ik in het Dorniermuseum in Friedrichshafen. Geheel in vakantiestemming heb ik toen een bouwdoos van de Dornier Do X als souvenir gekocht.

photo 589876

En zoals dat dan gaat wordt je nieuwsgierig naar de geschiedenis van die kist. Van een vliegtuig uit 1929 is dan op het internet niet al te veel te vinden. De meeste sites bevatten dezelfde info en foto’s. Dus kwam ik op de goede oude bron terecht, namelijk papier. Het boek ‘Dornier Do X’ van Kees Aarssen is best interessant om te lezen.

photo 589875

Ergens, en ik weet niet meer waar, las ik dat de aanduiding Do X niet staat voor Do 10, maar gewoon ‘iks’. En bij gebrek aan Do’s I t/m IX klinkt dat wel logisch. Dornier nummerde wel, maar binnen een modelreeks, zoals de Rs-serie met Rs-I en Rs-II (Rs staat voor Riesen oftewel reuzen). De modellen hadden aanduidingen als ‘Delphin’, ‘Komet’ en ‘Rs’. Dus ik noem het de “Dee Oh Iks”.
Toen ik de kit uitpakte kwam er weinig schokkends tevoorschijn. Dit zet je in no time in elkaar, waarbij het verven de meeste tijd in beslag zal nemen. De 12 motoren netjes en gelijkmatig in elkaar zetten is waarschijnlijk het meest spannend.

photo 589874

En dan kruipt het bloed toch weer waar het niet gaan kan. Ik zoek dan toch weer iets om er een uitdaging van te maken. Het interieur kun je vergeten, daar zijn de raampjes veel te klein voor. Een diorama maken was een optie, maar dat vreet ruimte in je vitrine. En toen viel mijn oog op een foto in het boek van de schade van een vleugelbrand tijdens de wereldtoer die de Do X maakte.

photo 589878

Het was de gewoonte om de motoren tussen de vluchten met zeilen af te dekken. In de haven van Lissabon hing één van die zeilen over de uitlaat van een hulpmotor. Dat zeil is gaan branden en dat sloeg vervolgens over op de bekleding van de linker vleugel. Men heeft verdere schade aan het vliegtuig kunnen voorkomen. Alleen de vleugel was behoorlijk beschadigd. Na onderzoek bleek dat de drie hoofdliggers nog in orde waren. Maar alle andere constructiedelen waren schroot. Er zijn toen nieuwe delen geleverd vanuit de fabriek in Zwitserland en de vleugel is in de haven van Lissabon herbouwd.
Dornier bouwde in die tijd in een fabriek aan de Zwitserse kant van de Bodensee, omdat het Duitsland na de eerste wereldoorlog verboden was om vliegtuigen te bouwen. In eerste instantie gold het verbod alleen voor militaire vliegtuigen, maar in 1920 is dat uitgebreid tot alle vliegtuigtypen. Dornier had in die tijd ook een fabriek in Italië, waar bijvoorbeeld de Dornier Wal gebouwd werd. Voor de Do X was een nieuwe fabriek in Altenrhein Zwitserland in gebruik genomen.

Terug naar het model. Op basis van de foto besloot ik om de kist in de situatie na de brand te bouwen. Dus niet de situatie zoals op de foto hierboven, waar alle schoot al verwijderd is. Daarvan vond ik op het internet één foto van bij Alamy. Er staan ook foto’s in het boek van Kees Aarssen, echter die zijn vrij klein (pakweg 8x6cm). Dus ik had wel een informatieprobleem. En problemen zijn er om op te lossen. Ik heb in eerste instantie het Dorniermuseum in Friedrichshafen en het Deutsches Museum in München aangeschreven. En al googelend kwam ik de site tegen van de werkgroep, die een 1:1-replica van de Do X aan het bouwen is (https://www.do-x-vision.de/). Die heb ook een mail gestuurd. Van de musea kreeg ik verdere foto’s die zij van de verbrande vleugel in het archief hadden (helaas alleen voor eigen gebruik, met de uitdrukkelijke vraag om die niet verder te verspreiden). En de replicabouwers stuurden me constructietekeningen die zij aan het reconstrueren zijn. Van de originelen is na de tweede wereldoorlog niets over gebleven (Ook de drie Do X’en zelf zijn restloos verdwenen, de twee Italiaanse zijn gesloopt en de ene Duitse D-1929 stond in het Berlijnse luchtvaartmuseum, dat in 1943 is gebombardeerd). Met deze extra informatie kon ik wel aan de slag. Het laat nog wel wat te interpreteren over, maar dat geeft ook wat dichterlijke vrijheid, zullen we maar zeggen.
Ik was al begonnen met de bouw, dus de vleugel zat al in elkaar. Dat heb ik zo gelaten en er de zaag in gezet. Aan de bovenkant kon ik de rand van de metalen vleugeldelen volgen. Aan de onderkant hingen op een paar plekken nog wat resten bekleding, dus die rafels heb ik zo goed en zo kwaad als het ging nagemaakt.

photo 589877

photo 589879

photo 589881

Voor de drie hoofdliggers in de vleugel heb ik tekeningen op schaal gemaakt. Daarop heb ik met staf de constructie opgebouwd. Het materiaal van de kit is behoorlijk dik. De zaagrand moet dus een beetje gecamoufleerd door hem flink af te vijlen. Daarmee ontstaat ook gelijk meer ruimte om de hoofdliggers aan de kant van de romp in de vleugelwortel te krijgen. Maar dat is voor de volgende update.

photo 589880

photo 589882

photo 589883

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 06 maart, 2024 10:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 nov, 2023 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Strak werk zo...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Je bent weer met wat unieks bezig. Komt er ook weer verlichting bij kijken?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2023 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dank mannen. En @Markie, nee, geen verlichting deze keer. Die zit wel in een ander bouwsel waar im mee bezig ben (maar waar geen bouwverslag van is). Die krijgt flakkerende vuren en een targetlaser :)

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
wow, dat is wel een hele mooie uitdaging. Interessant onderwerp en uniek dat je hem zo met schade gaat maken. Ben heel benieuwd!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2023 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Interessant project. Die spanten zien er strak uit :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ow, dit is een leuke! Ik ben heel benieuwd hoe je de brandschade gaat aanpakken. Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Door wat andere bezigheden én een andere brouw tussendoor is dit verhaal even stil blijven liggen. En bovendien is het best een hoop werk, dus het gaat ook langzaam. Hier weer een kleine update:

De voorrand van de vleugel wordt gesteund door beugels die op de voorste hoofdligger gemonteerd zijn. In het model werkt het precies andersom. Ik heb korte voorgebogen strips aan de binnenkant van de voorrand geplakt.

photo 593198
photo 593196

Daar kan straks de voorste hoofdligger tegenaan gemonteerd worden.
Eerst moesten er nog kruissteunen in de hoofdliggers waar de schoren naar de drijvers op vastzitten.

photo 593197
en gemonteerd
photo 593199

De eerste ribben heb ik op de tekening in elkaar gezet, ook de ingesnoerde rib, die bij de kruissteunen zit.

photo 593201

En daarna kon ik de eerste twee hoofdliggers in de open gezaagde vleugel bouwen.

photo 593200

En tot slot heb ik de onderste liggers van de andere ribben gesneden en gemonteerd.

photo 593202

Als dat een beetje uitgehard is, dan kan ik het vakwerk van die ribben compleet gaan maken. Dat wordt weer een aardige klus. En dat kan dus weer even duren.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Altijd leuk, dit soort constructies maken met plastic staaf (evergreen?). Wel knap hoe je de afstand tussen de spijltjes zo gelijkmatig hebt weten te krijgen. Zit flink wat tijd in, zo te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2024 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Ik geniet nu al van al dat detail. Schitterend zoals je het aanpakt en zoals Jelle zegt; heel strak gebouwd!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement