En de laatste update:
Ik heb zitten kijken hoe ik de onbalans in de vleugels zou kunnen oplossen. Maar ca 9 gram lood in de vleugelrand wegmoffelen, bleek een luchtkasteel. Het is simpelweg te veel volume.
Dus moest er een plan B komen. Ik had de standaard uit de kit kunnen gebruiken en hem daarin vastlijmen. Wellicht iets verzwaren aan de onderkant en dan had hij het wel gered. Maar die standaard ziet er niet uit (vind ik, andere mening is uiteraard toegestaan
). Dus heb ik besloten een zware standaard te maken van een stuk acrylglas en daar een stevige poot op te maken met een bout en een aluminium huls. Met Contacta Clear heb ik er een print met foto en tekst achter geplakt. Dat pakte niet helemaal top, maar toch acceptabel, uit. Een flink gat in de bodem, een verlijmde bout en er is nu wel een stabiel platform.
Op de foto met het gat in de bodem kun je ook zien dat ik met (redelijk transparant) olijfgroen de aangroei gesimuleerd heb.
Toen de lijm rond de bout droog was kon de vleugel gemonteerd worden. De passing daarvan is niet geweldig. Dus ik heb eer aardig wat aan zitten snijden en vijlen om de ronding van de vleugel te matchen aan de romp. Ik denk dat het, mocht iemand deze kist ooit willen gaan bouwen, verstandig is om eerst de onderkant van de vleugel op de romp te lijmen. Dan heb je de meeste flexibiliteit, kun je overal goed bij en kun je het waarschijnlijk goed aan laten sluiten. Daarna kun je de bovenkant op de vleugel lijmen. Ik denk dat dat beter uitpakt dan, volgens het voorschrift, de vleugel in elkaar te zetten en daarna het geheel aan de romp bevestigen.
Maar goed, met vijlen en dan een dikke lijmklem kom je ook een heel eind.
Daarna heb ik de decals aangebracht en gesealed. Niet erg spannend, want het zijn maar heel weinig decals. Toen de vernis droog was, heb ik de romp en de vleugel een beetje verouderd met olieverf en wat panelliner. Daar heb ik geen foto's van. Ik was te druk aan het prutsen.
Toen dat weer onder de vernis zat en droog genoeg was, heb ik de romp- en vleugelschoren aangebracht. Dat past matig, dus een beetje improvisatie is nodig. De kruisschoor staat in de handleiding maar summier vermeld. Ik heb heel wat op de verzamelde foto's zitten turen en passtukjes gemaakt, om uiteindelijk de plekken te vinden waar die hun aangrijppunten hebben. Aangezien het stevige staven zijn, heb ik hiervoor 0,3mm messingdraad gebruikt.
Vervolgens was de staart aan de beurt. Daar was ook wat verbouwing nodig. Tussen de boven- en ondervleugel van de staart staat aan allebei de kanten een vin, die meestuurt. De verbindingsstang met de besturing ontbreekt in de kit. In de handleiding staan alleen de kruisdraden tussen de schoren vermeld. Maar er zijn ook nog forse schoren tussen de ondervleugel en het verticale staartvlak. En er zijn ook nog spandraden tussen de verticale en de horizontale vlakken. De dikkere draden zijn vislijn en de dunnere zijn flexdraad van Uschi. Ik heb de schoren tussen de onder- en bovenvleugel als laatste gemonteerd.
En als laatste konden de balansvleugels van de stuurvlakken erop.
Nu met de afwerking kon ook het ankertje erop.
En ik kon met de gemonteerde vleugel de spijlen van de ramen van de brug op maat maken en monteren. Hier op de foto zijn ze nog wit. Ik heb ze met de kwast later een tikje aluminium gegeven.
De motoren leveren een uitdagend traject op. Je moet goed opletten welke welke is. Ze staan namelijk licht versprongen op de vleugel, zodat de propellers elkaar niet in het vaarwater zitten. De plasticdelen van de motoren zijn niet erg lekker van vorm. Om de motor te plaatsen moet je veel passen, bijsnijden, nog eens passen enz, om de motoren een beetje lekker uitgelijnd te krijgen. De poten zijn krom en ongelijk, dus daar moet je even wat tijd insteken. Ook de verbindingen tussen de motoren zijn geen eitje. Sommige waren bij mij te kort, al met al een behoorlijke klus.
De bovenkanten van de motoren zien er slordig uit. Dat komt omdat ik er dekzeilen overheen gemaakt heb. De dekzeilen zijn van kleine, op maat geknipte, stukjes tissue gemonteerd met 1 op 1 met water verdunde houtlijm. Daarna zijn ze geverfd met een mengsel bruin, licht grijs en een drupje rood en geel.
Op deze foto's zie je ook de spandraden tussen de middelste (kruiselings) en de motoren ernaast (een enkele). Deze zitten zowel aan de voor- als aan de achterkant van de motoren tussen de steunen. Dit is ook weer Uschi flexdraad.
De propellers zijn lichtbruin geschilderd en heel licht met medium grijs van "nerf" voorzien. De spinners zijn met zilververf gekleurd. Ook de vorm van deze kleine propellers is niet geweldig. Heel wat snijwerk is nodig en tot slot ook je ogen een beetje toeknijpen, want anders ontkom je niet aan scratchen. En 12 vierbladprops scratchen is ook niet gezellig. Ik was sowieso wel toe aan het einde van deze brouw.
Daarna drie mastjes op de vleugel voor de antennedraden (Uschi), de balansvleugels van de stuurvlakken van de hoofdvleugels en de pitotmast op de brug erop. Als laatste heb ik nog de flarden van de bekleding die nog aan de onderkant van de verbrandde vleugel zaten toegevoegd.
En dat was het dan. Hij is klaar genoeg om klaar te noemen. Ik moet nog wat gaatjes van de bespanning beter camoufleren. En de decal met de tekst 'Do-X' moet nog onder de ramen van de brug. De decal van de kit past niet, hij is te hoog. Dus tzt als ik andere decals ga printen, dan neem ik deze ook mee. Voor nu ben ik er even klaar mee.
De eindfoto's volgen nog.