Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2024 15:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een geweldige prestatie zeg! Klasse,

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2024 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Tx :D

En nu is de vleugel af. Daar waren wel wat stappen voor nodig. Eerst de onderkant compleet gemaakt.

photo 596102

Dan de onder- en binnenkant van kleur voorzien.

photo 596101

photo 596100

Om dan de bovenkant dicht te krijgen moet de binnenkant daarvan eerst geverfd worden. En dat heb ik op een afdruk van de vleugel opgebouwd, dan geverfd en vervolgens in zijn geheel op de vleugel gemonteerd.

photo 596103

Aan de hand van de foto's van het laatste stuk, de vleugeltip, kun je de opbouw van de kleur zien. Eerst de witte strips.

photo 596104

Dan een laag zilver

photo 596105

Die krijgt een onregelmatige wash met een mengsel van bruin en groen.

photo 596106

En tot slot met zwart een laag roet erop tamponeren.

photo 596107

En dan is het klaar. Althans, de vleugel, nu de rest nog.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2024 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
En de laatste update:

Ik heb zitten kijken hoe ik de onbalans in de vleugels zou kunnen oplossen. Maar ca 9 gram lood in de vleugelrand wegmoffelen, bleek een luchtkasteel. Het is simpelweg te veel volume.

photo 596369

Dus moest er een plan B komen. Ik had de standaard uit de kit kunnen gebruiken en hem daarin vastlijmen. Wellicht iets verzwaren aan de onderkant en dan had hij het wel gered. Maar die standaard ziet er niet uit (vind ik, andere mening is uiteraard toegestaan :wink: ). Dus heb ik besloten een zware standaard te maken van een stuk acrylglas en daar een stevige poot op te maken met een bout en een aluminium huls. Met Contacta Clear heb ik er een print met foto en tekst achter geplakt. Dat pakte niet helemaal top, maar toch acceptabel, uit. Een flink gat in de bodem, een verlijmde bout en er is nu wel een stabiel platform.
Op de foto met het gat in de bodem kun je ook zien dat ik met (redelijk transparant) olijfgroen de aangroei gesimuleerd heb.

photo 596370

photo 596372

photo 596371

Toen de lijm rond de bout droog was kon de vleugel gemonteerd worden. De passing daarvan is niet geweldig. Dus ik heb eer aardig wat aan zitten snijden en vijlen om de ronding van de vleugel te matchen aan de romp. Ik denk dat het, mocht iemand deze kist ooit willen gaan bouwen, verstandig is om eerst de onderkant van de vleugel op de romp te lijmen. Dan heb je de meeste flexibiliteit, kun je overal goed bij en kun je het waarschijnlijk goed aan laten sluiten. Daarna kun je de bovenkant op de vleugel lijmen. Ik denk dat dat beter uitpakt dan, volgens het voorschrift, de vleugel in elkaar te zetten en daarna het geheel aan de romp bevestigen.
Maar goed, met vijlen en dan een dikke lijmklem kom je ook een heel eind.

photo 596373

Daarna heb ik de decals aangebracht en gesealed. Niet erg spannend, want het zijn maar heel weinig decals. Toen de vernis droog was, heb ik de romp en de vleugel een beetje verouderd met olieverf en wat panelliner. Daar heb ik geen foto's van. Ik was te druk aan het prutsen.

Toen dat weer onder de vernis zat en droog genoeg was, heb ik de romp- en vleugelschoren aangebracht. Dat past matig, dus een beetje improvisatie is nodig. De kruisschoor staat in de handleiding maar summier vermeld. Ik heb heel wat op de verzamelde foto's zitten turen en passtukjes gemaakt, om uiteindelijk de plekken te vinden waar die hun aangrijppunten hebben. Aangezien het stevige staven zijn, heb ik hiervoor 0,3mm messingdraad gebruikt.

photo 596374

photo 596375

Vervolgens was de staart aan de beurt. Daar was ook wat verbouwing nodig. Tussen de boven- en ondervleugel van de staart staat aan allebei de kanten een vin, die meestuurt. De verbindingsstang met de besturing ontbreekt in de kit. In de handleiding staan alleen de kruisdraden tussen de schoren vermeld. Maar er zijn ook nog forse schoren tussen de ondervleugel en het verticale staartvlak. En er zijn ook nog spandraden tussen de verticale en de horizontale vlakken. De dikkere draden zijn vislijn en de dunnere zijn flexdraad van Uschi. Ik heb de schoren tussen de onder- en bovenvleugel als laatste gemonteerd.

photo 596376

photo 596377

photo 596378

En als laatste konden de balansvleugels van de stuurvlakken erop.

photo 596379

Nu met de afwerking kon ook het ankertje erop.

photo 596380

En ik kon met de gemonteerde vleugel de spijlen van de ramen van de brug op maat maken en monteren. Hier op de foto zijn ze nog wit. Ik heb ze met de kwast later een tikje aluminium gegeven.

photo 596381

De motoren leveren een uitdagend traject op. Je moet goed opletten welke welke is. Ze staan namelijk licht versprongen op de vleugel, zodat de propellers elkaar niet in het vaarwater zitten. De plasticdelen van de motoren zijn niet erg lekker van vorm. Om de motor te plaatsen moet je veel passen, bijsnijden, nog eens passen enz, om de motoren een beetje lekker uitgelijnd te krijgen. De poten zijn krom en ongelijk, dus daar moet je even wat tijd insteken. Ook de verbindingen tussen de motoren zijn geen eitje. Sommige waren bij mij te kort, al met al een behoorlijke klus.

photo 596382

photo 596383

De bovenkanten van de motoren zien er slordig uit. Dat komt omdat ik er dekzeilen overheen gemaakt heb. De dekzeilen zijn van kleine, op maat geknipte, stukjes tissue gemonteerd met 1 op 1 met water verdunde houtlijm. Daarna zijn ze geverfd met een mengsel bruin, licht grijs en een drupje rood en geel.

photo 596384

photo 596385

Op deze foto's zie je ook de spandraden tussen de middelste (kruiselings) en de motoren ernaast (een enkele). Deze zitten zowel aan de voor- als aan de achterkant van de motoren tussen de steunen. Dit is ook weer Uschi flexdraad.

De propellers zijn lichtbruin geschilderd en heel licht met medium grijs van "nerf" voorzien. De spinners zijn met zilververf gekleurd. Ook de vorm van deze kleine propellers is niet geweldig. Heel wat snijwerk is nodig en tot slot ook je ogen een beetje toeknijpen, want anders ontkom je niet aan scratchen. En 12 vierbladprops scratchen is ook niet gezellig. Ik was sowieso wel toe aan het einde van deze brouw.

photo 596386

Daarna drie mastjes op de vleugel voor de antennedraden (Uschi), de balansvleugels van de stuurvlakken van de hoofdvleugels en de pitotmast op de brug erop. Als laatste heb ik nog de flarden van de bekleding die nog aan de onderkant van de verbrandde vleugel zaten toegevoegd.

photo 596387

En dat was het dan. Hij is klaar genoeg om klaar te noemen. Ik moet nog wat gaatjes van de bespanning beter camoufleren. En de decal met de tekst 'Do-X' moet nog onder de ramen van de brug. De decal van de kit past niet, hij is te hoog. Dus tzt als ik andere decals ga printen, dan neem ik deze ook mee. Voor nu ben ik er even klaar mee.

De eindfoto's volgen nog.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2024 19:34 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind dat je hier een prachtig staaltje werk hebt neergezet, tot het einde en dat het toen een beetje rommelig begon te worden. Ik benoem even het uitdrukpunt op de achtervleugel tussen de struts bijvoorbeeld.
Maar je hebt hier toch een heel erg leuk stukje werk neergezet en ik ben eigenlijk verbaasd dat deze revell doos niet beter past. Zo enorm oud is de kit toch ook niet?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2024 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik kan je alleen maar gelijk geven. Maar ik was er zo klaar mee dat ik een eindsprint maakte en een paar zaken over het hoofd zag. Gelukkig zit het meeste niet in het zicht.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2024 7:41 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ik had al zo'n idee ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2024 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Klaar mee, maar toch ook wel een beetje klaar. Dus een paar eindfoto's om het geheel af te sluiten.

photo 596410

photo 596408

photo 596409

photo 596411

photo 596412

photo 596413

photo 596414

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2024 18:49 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
En toch is ie wel heel gaaf geworden. Wat heb je nu op de planning staan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 maart, 2024 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
markie schreef:
En toch is ie wel heel gaaf geworden. Wat heb je nu op de planning staan?


Dankjewel.
Ik moet een Hubble telescoop afmaken. En ik ben met het KLu Synchro-team Double Dutch bezig, 2 NF-5's. Sander Schnitger was een schoolmaat van me. Dus daar zit een sentimenteel tintje aan.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 maart, 2024 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een gaaf idee om dit zo vorm te geven. Zeer geslaagd model!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement