Een update tussendoor. Deze keer geen werk aan de vleugel (wel gedaan, maar dat gaat langzaam, dus komt in de volgende update).
Bij het overdenken van wat ik met de raampartij ga doen, werd de beslissing al snel geforceerd. Het aantal raamstijlen klopt niet. Dus los van de kwaliteit is er ook wat mis met de kwantiteit. Dus ik ga er maar zelf wat inzetten. Ik gebruik er de plastic verpakking van een tros druiven voor, zo bak van heel dun kunststof. Alleen is dat nu zo dun en helder, dat ik er ook wel wat achter moet maken, want anders kijk je zo de romp in.
Om te beginnen dan maar een vloertje voor de brug en navigatiekamer gebouwd.
Tussen de brug en de navigatiekamer staat een wandje met een schuifdeur. De schuifdeur heb ik weggelaten, want in open positie is dat nauwelijks zichtbaar in deze schaal.
Dan wat meubilair voor de brug. De stuurwielen, een trimwiel en het wiel voor het vaarroer. Die laatste viel op het laatste moment af, want het was te krap. Beter een wiel laten ontbreken dan het gangpad helemaal dicht, vond ik.
De grijze cylinder wordt de tank in de vleugelrand, die je in de uitgebrande vleugel zal kunnen zien (dit is overigens een aanname, want een foto heb ik er niet van).
Met de twee tafel/kasten in de navigatieruimte en de tijdelijke stijlen voor het plaatsen van het nieuwe "glas" wordt het dan zo:
En met de nieuwe ramen, die hier verlijmd zijn en waar sommige tijdelijke stijlen al weg zijn, krijg je dit. De definitieve stijlen maak ik als de vleugel, waar het dak van de brug aan vast zit, erop gaat. De randen zijn namelijk niet helemaal recht, dus ik zal op het moment suprème een beetje moeten kunnen smokkelen.
Dan heb ik de raampoorten van het onderste dek in de romp geboord, want die ontbreken namelijk.
Wat ook ontbreekt is het ankerkluis rechtsvoor in de romp (zie blauwe cirkel). Die heb ik erin gesneden. Het plastic was er dik genoeg. Het anker ontbreekt uiteraard ook in de kit, dus daar heb ik wat voor geknutseld. Die komt later wel een keer in beeld, want die zit er nog niet op.
En dan heb ik de romp een kleurtje gegeven. Allereerst heb ik het deel onder de waterlijn een mix van rood en hullred gegeven. Ik heb voor deze kleur gekozen, omdat dat een goed uitgangspunt is om later de aangroei te simuleren. Tijdens zijn rondvlucht is de Do-X diverse keren het strand op gezet, om de onderkant schoon te maken. De aangroei was telkens zo erg, dat het invloed had bij de start. En de start was qua gewicht een dingetje als dat op zee moest gebeuren. Zo is een deel van de lading/bagage bij de oversteek naar Zuid-Amerika per schip nagestuurd, om gewicht tijdens de start te besparen.
Overigens is er heel wat discussie over deze kleur te vinden op de fora. De een zweert bij zwart en de ander kiest voor rood. In de handleiding van de kit staat dat de onderkant antraciet van kleur was in 1930 en rood in 1931. De brand in Lissabon was 27 november 1930. Dus strikt genomen zou ik voor antraciet moeten gaan. Alleen als je naar foto's van de wereldreis kijkt, dan is de onderkant daarop te licht van kleur voor antraciet. En ik heb de hypothese dat de kleur tijdens de reis (dus ergens na Lissabon) is veranderd als niet waarschijnlijk afgedaan. Dus deze keuze is op rood gevallen. En dit is dus niet op basis van historisch bewijs. Ik heb de datum van de kleurwisseling nergens kunnen vinden.
De romp is verder ook opnieuw gespoten. De kleur van AK-duraluminium vond ik toch te roze. Nu heb ik het met mat aluminium gedaan en dat ziet er beter uit. Ik heb daar ook een beetje shading in gelaten als startpunt voor de weathering. Het aluminium was ten tijde van de brand in Lissabon al aardig verweerd.
Dat was het weer voor het moment.