Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 jan, 2022 0:10 am
Berichten: 58
Ik verzamel en bouw dus helikopters en vliegtuigen in schaal 1/87 (of dicht daarbij). Op andere plaatsen is daarvan meer te vinden.
Begin dit jaar werd op de beurs in Neurenberg deze EC135 bij Faller aangekondigd. Teleurstellend natuurlijk omdat dus nr 3 was die deze heli uit zou brengen na Roco en Wiking. Maar toen deze uiteindelijk op de markt kwam toch maar aangeschaft omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het bouwpakket. Hieronder mijn bouwverslag(je)

Afbeelding
De doos waarin het allemaal zit. :mrgreen:

Afbeelding
de inhoud. Wat gelijk opvalt is dat Faller de romphelften wit heeft voorgekleurt.

Afbeelding
Afbeelding
Helaas is bij nader inzien de kleuring niet compleet en dat rare witte vierkant, waar volgens Faller de vlag moet komen, zit verkeerd. Ook is er te weinig wit gekleurd want de onderzijde moet ook gedeeltelijk wit zijn. Net als het neusje. Een leuk idee maar totaal mis geschoten dus.
ook zit er in de achterdeur links geen raam, zelfs de eventuele aanduiding op het plastic ontbreekt.

wordt vervolgt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Ach, daar weet een modelbouwer toch wel raad mee?

Mocht je interesse hebben, ik heb nog ergens HO 1393, een MBB Bö 105 van de Rijkspolitie en HO 2551, een MBB Bö 105 van de ANWB. Beide van Roco (1:87). Niet meer in de originele verpakking, maar nog wel compleet. Indien interesse, dan reageer je maar via een pb.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 jan, 2022 0:10 am
Berichten: 58
Omdat ik al 4 EC135s had van de DRF, 2 met oude loge en 2 met huidige logo, moest er iets anders komen. Ik vond op het WWW een dochteronderneming van de DRF die met dezelfde kleuren vloog. Het moest dus een ARA EC135 worden. Kwam mooi uit omdat ik de registratie nog over had van een andere 135.
https://www.ara-flugrettung.at/8/de/news/nassfeld-tag-eins-fuer-ara-3

Eerst de heli opnieuw in de verf zetten, wat ik aan de gietboom deed. Hier gelijk de ontbrekende witte delen gedaan. Na het drogen ook het rood opnieuw gedaan. Nadat alles goed droog was kwam het zwarte masker er op. Vervolgens begonnen aan de decals

Afbeelding
deze worden gedrukt op de eigen printer op wit decalpapier. Gelukkig kan ik van de originele decals ook een deel gebruiken.

Wie de foto's van het origineel heeft bekeken ziet dat er een aantal verschillen zijn met de standaard EC135. Deze heeft aan de skids grote "sneeuwschoenen" en er zijn filters voor de luchtinlaten geplaatst.

Afbeelding
De eigengebouw van de sneeuwschoenen. 0,5 mm dikke sheet en nog dunnere strookjes.

Afbeelding
De filters gemaakt van messing. Dat messing was over van een ombouw voor een Märklin wagon maar na wat knippen en buigen kon ik dat hier passend maken. Op de foto staat er nog een klein hoekje omhoog maar dat is al weggewerkt. Vastgeplakt met Kristaklear zodat er gelijk kleine gaatjes afgedekt worden en het overtollige plaksel is met een vochtig wattenstaafje eenvoudig te verwijderen.

van één ding heb ik helaas geen goede foto, de kabine inrichting. Omdat Faller dit model ook als functiemodel uitlevert , met draaiende rotor, zitten er twee motorsteunen in. Die er uit gezaagd en vervangen door 2 stoelen en een stretcher. Beetje verf erop en klaar. Op de foto is er een klein stukje van te zien. Ook het masker is daarop zichtbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 jan, 2022 0:10 am
Berichten: 58
Verder gaat het met de bouw.
Skids er onder en de ramen er in, een likje verf op de filters maken deze ook af. Om het dunne van het messing wat weg te werken heb ik de bovenrand met hulp van kristalklear met een paar lagen wat dikker gemaakt.Nu het geverft is ziet het er een stuk beter uit.

Afbeelding Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: di 03 okt, 2023 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Heel erg ingezoomd, maar lekker bezig in deze kleine schaal.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 jan, 2022 0:10 am
Berichten: 58
AfbeeldingAfbeelding

Decals aangebracht! Nu even goed laten drogen voor de overige details worden aangebracht, de antenne dus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/87 EC135
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 jan, 2022 0:10 am
Berichten: 58
model is klaar. de laatste details zijn aangebracht; antennes en een landingslicht.

fotos bij presntatie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fvdm en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement