Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2023 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
(geen idee waarom, maar oorspronkelijke bericht is gewist. sorry!)

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 17 dec, 2023 22:21 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Een kleine update (de meeste brouwtijd ging naar de Twin-Beech). De motoren zijn gespoten en vast voorzien van een wash.

photo 589873
photo 589872
photo 589871
Het blijft geweldig spul, dat Flory Wash!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Heel netjes. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers hoe fraai je dat spuitwerk krijgt. Leuke kist deze VFW.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2023 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Dank voor het compliment over het spuitwerk. De basis is schuren... heel veel schuren. Dan komen die laagjes bijna als vanzelf op het model.

Er is weer een boel kleins gebeurd, maar bij elkaar toch best aan aardige update.

TheFlyingDutchman schreef:
Of is het echt overduidelijk niet nodig om de neus te verzwaren?

Je hebt wel een goed punt. Ik denk dat ik inderdaad toch een stukje lood in de neus verwerk. Better safe than sorry
photo 592083
Dus heb ik zo'n loodje voor het plantje van de goudvis in de neus gestopt :lol:

Daarna door met de ramen:
photo 592085
Ze waren een beetje bobbelig aan de oppervlakte dus heb ik ze eerst glad geschuurd met korrel 1500
photo 592084
Daarna in stapjes gepolijst. Hier zie je het resultaat. Een gladder oppervlak en mooi doorschijnend.
photo 592082
En alle vier op hun plaats. Je ziet de weerkaatsing van de loeplamp terug in het glas en de romp, omdat beide uiteindelijk zijn gepolijst. Hierna kon het interieur voorgoed uit het zicht...

photo 592078
Mocht iemand dit draadje als referentie gebruiken, let op: de RLD/RLS toestellen waren voorzien van de optionele drogue parachute (rem parachute). Die was ondergebracht in deze verdikking in de staart. Er is een optionele staartkegel met het model meegegeven, maar de ventral fin moet wel zelf worden aangepast op deze verdikking.

Citaat:
Te vooruitstrevend?
Overigens werd deze fin toegevoegd nadat het prototype in een flat spin terecht was gekomen en verongelukte. Een dergelijke fin aan de onderkant van de romp, ter hoogte van het rudder heeft met name tot doel om het gieren (beweging om de topas) te dempen en het corrigeren van een (aanstaande) spin met het rudder effectiever te maken.

Het concept van de voorwaartse pijlstelling was nieuw, maar ook de plaatsing van een T-staart van een nieuw concept. De T-staart had voordelen, zoals betere bestuurbaarheid bij lage snelheden en geen interferentie met de uitlaatgassen van de achteraan de romp geplaatste motoren.

Op 22 oktober 1963 verongelukte een van de eerste verkeersvliegtuigen met een T-staart: het prototype van de BAC.111, als gevolg van een ‘deep stall’. Op 12 mei 1965 overkwam dit dus ook het prototype van de Hansa. Eerst raakte het toestel in een deep-stal, daarna kwam het in een vlakke spin. Het bleek dat met name de T-staart gevoelig was voor dit type van overtrek en dat het eenmaal in deze situatie moeilijk of helemaal niet meer te corrigeren was.

De ruddereffectiviteit en stabiliteit om te top-as werd dus vergroot door toepassing van de ventral fin. Het probleem van de deep-stall werd opgelost door de toepassing van een ‘stick-pusher’. Een systeem dat de neus naar beneden duwt bij het benaderen van de stall speed (zie ook de analogie met het Maneuvering Characteristics Augmentation System, of 'MCAS' van de Boeing 737-MAX).
Dit alles was een grote tegenvaller voor de Hansa, want men had juist gerekend op gunstige stall eigenschappen vanwege de naar voren gerichte vleugel, waardoor de volledige efficiëntie van de rolroeren (aileron) tijdens een stall behouden zou blijven.
Andere T-tail vliegtuigen uit die tijd (Boeing 727, eerste vlucht feb ’63 - Douglas DC-9, eerste vlucht feb ’65 – Fokker F.28 eerste vlucht mei ’67) profiteerden van deze tegenslagen en namen de lessen over. Al deze toestellen werden uitgerust met stick-pushersers.


photo 592081
photo 592080
Toen kon alles worden samengevoegd. Ook hier weer flink wat schuurwerk op alle naden en kieren.

photo 592079
En met de eerste laag primer er op! Nu is het een kwestie van de belijning uittekenen, want die is om de een of andere reden niet meegeleverd op het verder heel complete decal vel van Flevo Decals.

tot de volgende!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Een tussentijdse update, terwijl ik kleurtje voor kleurtje aanbreng.

photo 593160
Het decalsheet bevat geen cheatlines voor de RLS Hansa Jet. Mogelijk zag men in 2015 niet de noodzaak, daar er toch geen kit van de Hansa Jet bestond. In de handleiding wordt melding gemaakt van een hard-to-get vacuform kit als enige optie. Dus moeten alle dayglow details worden gespoten, inclusief alle curves. Of het handig is weet ik nu nog niet, maar ik denk dat ik er goed aan doe alle banen eerst met tape af te zetten en zodoende te markeren. Dan kan ik in elk geval nu zien of alle curves een beetje kloppen (en eventueel aanpassen waar nodig).

photo 593158
Hier is zijn de buik en vleugels inmiddels grijs gespoten. Ook het anti-glare vlak op de neus (dat zwart moet worden) heb ik vast afgeplakt.

photo 593157
Preshade voor het wit.

photo 593155
En het resultaat tot nu toe: wit en grijs zijn klaar, met daar tussenin het matte wit dat hierna dayglow gaat worden. De opstaande randjes, die vanzelf ontstaat met deze methode, heb ik vanmiddag voorzichtig weggeschuurd.

photo 593156
En zo ziet ze er nu uit. De vlakken die nog gespoten moeten worden zijn goed herkenbaar en die ga ik vanavond afplakken. Ben heel benieuwd of deze strategie een beetje goed uitpakt...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hierbij weer een kleine update met wat achtergrond info. Met de vakantie achter de rug ligt het bouwtempo weer wat lager, maar stap voor stap is het einddoel wel in zicht.

photo 593732
Het spuitwerk is wederom gedaan met een combinatie van de kleuren zoals zichtbaar in de foto. Geel als ondergrond, met daaroverheen de verhouding 30% luminus orange, 30% luminous red en 40% red.

photo 593731

photo 593730
Het eindresultaat! Ben benieuwd wat jullie van de kleur vinden (de foto geeft het day-glow realistisch weer). Naast de andere twee RLS modellen lijkt het prima overeen te komen, maar toch neigt het misschien net iets te veel naar rood. Ik twijfel... het toestel was in de jaren '80 al redelijk verweerd.

Oh, en het klopt dat één tiptank oranje is en één wit. Dit is het verhaal daar achter:
Citaat:
Uit foto’s blijkt dat de day-glow tips van de PH-HFC op een gegeven moment wit zijn gespoten. Het verhaal daarachter is dat de kist tijdens het slepen naar de hangar met de rechter tiptank tegen de muur werd gereden, door een inschattingsfout van de GWK op de clark trekker. Hierdoor moest dezelfde nacht in allerijl een tank uit de fabriek in Finkenwerder worden gehaald omdat de ILS 06 op Schiphol de volgende dag uit de operationele limiet zou lopen. Hierdoor vloog de HFC een tijd met een militaire (groene) tank rond, die later volledig wit is gespoten.
Bron: http://www.nederlandseluchtvaart.nl


Dat er soms bijzondere dingen gebeurde daarin Eelde blijkt ook uit een incident dat is terug te lezen op de site van Herman Dekker:
Citaat:
20.11.1972 PH-HFC Hamburger Flugzeugbau HFB 320 Hansa te Eelde
Tijdens een instructievlucht met één motor dichtgetrokken, had de instructeur de onderstelhoorn afgezet. Ja, je voelt hem alweer aankomen!
Tijdens de nadering werd de aandacht van de bemanning afgeleid door een vóór hen in het circuit vliegende Safir. Daardoor werd de stuurhutcontrole niet correct uitgevoerd en, dat zul je altijd zien in zo'n geval, vergat men de wielen uit te doen.
Bij het afvangen voor de landing hoorde de instructeur dat er iets over de baan schraapte. Hij gaf vol gas en slaagde erin het vliegtuig weer op te trekken. Na een normaal circuit werd een normale landing uitgevoerd. De schade bleef beperkt tot de antennes onder aan de romp.
Bron: http://www.hdekker.info

En dan te bedenken dat het toestel net grounded was geweest na een (ernstig) incident in mei van dat jaar, toen het toestel een dual-flame out overkwam. Beide motoren stopten ermee op ongeveer 6000 voet. De instructeur kon door een gat in de bewolking zijn 'zweefvliegtuig' netjes voor de baan laten uitkomen en een glijlanding maken. Hij bracht het toestel met behulp van de remparachute tot stilstand. De motoren werden bij Hispano onderzocht en bleken ernstige beschadigd te zijn. Mogelijk ten gevolge van loslatende ijsafzetting op de inlaat van de motoren.

photo 593729
Tot slot van deze update: het neusje is zwart gemaakt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2024 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Ben benieuwd wat jullie van de kleur vinden (de foto geeft het day-glow realistisch weer).


Op mijn telefoon ziet het er dan weer heel anders uit dan op mijn laptop. Veel roder op die eerste. Hangt dus maar net af van de instellingen en de kwaliteit van het apparaat, denk ik :D Maar goed, in beide gevallen vind ik het weer een retestrak model worden. Wat is het plan met de neus?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2024 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Wat is het plan met de neus?

Tja, als ik het model naast de Beech en de Paris zet, ziet het er prima uit. Ik heb wel wat geëxperimenteerd met toevoegen van een laagje geel eroverheen, maar daar wordt het alleen maar donkerder van. Hooguit moet ik het opnieuw spuiten en dat lijkt mij niet de moeite. Dus ik laat het lekker zo ;-)

Dan de nose-job! Gelukkig heb ik het model gebruik van de Hansa ECM. Dat waren 8 toestellen die tussen 1973 en 1994 door de Luftwaffe werden gebruikt als electronic warfare trainingstoestel en die waren voorzien van twee opvallende en uitstekende electronic countermeasures (ECM) antennes in de staart en in de neus. Die details heb ik gebruikt om de neus om te bouwen naar de schijnwerper neus van de HFC.

Citaat:
photo 594322
Bron: Radio Electronica, 20e jaargang, 1 juni 1972


Theodoliet
De HFC werd aanvankelijk geleverd met een normale neus, maar in 1971 werd het gemodificeerd voor toepassing van DECCA navigatie-apparatuur. Tevens werd het voorzien van een schijnwerper in de neus. Het instrument dat destijds voor de ILS-kalibratie werd gebruikt, was een theodoliet, een instrument dat horizontale en verticale hoeken meet.

Het basisproces bestond uit het vliegen van een reeks vluchten langs het signaal van het navigatie systeem. Op de grond volgden de landmeters de positie van het vliegtuig met behulp van een hoekmeetinstrument (theodoliet) die op een nauwkeurig bekende positie was opgesteld. Terwijl één landmeter met behulp van automatische licht-tracker, de schijnwerper op de neus van het vliegtuig volgde, gaf een andere landmeter via een VHF-radio de peiling (azimut of elevatie) door aan operator aan boord van het vliegtuig. De operator kon dan de werkelijke positie van het vliegtuig vergelijken met de positie volgens de boordinstrumenten. Het verschil tussen beide metingen was de (on)nauwkeurigheid van het uitgezonden signaal. Op basis hiervan konden de nodige aanpassingen worden berekend en teruggestuurd naar de technici op de grond. Deze procedure vereiste zeer bekwame mensen en was tijdrovend.
Bron: WAAS-Based_Flight_Inspection_System

photo 594324
photo 594323
Bron: https://beeldbank.nimh.nl / foto's gemaakt door Henk Blouw. Eigenaar: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (hiermee voldaan hebbende aan de gestelde gebruiksvoorwaarden van de aanbieder van het beeldmateriaal).


kortom: aan de slag!
photo 594318
De ECM neus en tail cone van het model.

photo 594317
En in stukjes, waarmee ik de nieuwe neus heb gemaakt.

photo 594316
Een stukje transparant resin gaat dienen als vensters die achter de schijnwerper zaten. Mogelijk waren die vensters bedoeld om de schijnwerper voor en na de meetvluchten te ijken.

photo 594319
De 'schijnwerper' zelf is een stukje overgebleven styreen transparant dat ik op een laagje zilverkleur heb geplakt. Daarna was het schuren, schuren, schuren... en daarna polijsten, polijsten, polijsten ;-)

photo 594321
Even passen of het een beetje klopt.

photo 594320
En hij is zwart gespoten!

De laatste stappen zijn het aanbrengen van decals en tal van kleine details. Best tijdrovend allemaal, maar binnenkort is deze af!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wow,wat een strak spuitwerk. De kleuren komen op mij heel mooi over en de bouw ziet er verzorgd uit. Mooi project weer VJ.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb, 2024 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Deze is bija af. Nog een aantal details en dan hopen op een beetje zon voor eindfoto's ;-)

photo 594973
De decals en de laatste laag gloss zitten er op. Daarna is alles nog een keer gepolijst voor de glim. Daarna konden de plakkertjes van de ramen en vandaag heb ik de mat zwarte de-ice boots aangebracht.

photo 594972
Ook de pootjes van het landingsgestel zitten er nu onder. Dat is een heel gedoe met deze kit, want de asjes staat onder een te grote hoek (en ze passen niet goed in het wiel). Dus heb ik alles nog eens uitgeboord. Ook heb ik voor het eerst een nieuw goedje gebruikt voor 'vervuiling'. Werk mooi!

photo 594971
En hier zitten de wielen er eindelijk op. Toen ik het landingsgestel voor het eerst zag, vond ik het verdacht veel lijken op dat van de Starfighter jet. En dat was het toestel dat HFB vóór de Hansa op de productielijn had staan. Toeval? Ja, waarschijnlijk wel.

photo 594974
Bron: http://www.hansajet.org/
Want de verwijzing naar 'Lockheed' gaat over het Britse Lockheed Precision Products Ltd uit Liverpool. Dat leverde zowel het landingsgestel als de gehele hydraulica voor de Hansa Jet. Dit Britse bedrijf uit 1920 heette oorspronkelijk 'Automotive Products company' en installeerde vanaf 1921 hydraulische remmen op auto's, namens twee Amerikaanse broers: Allen en Malcolm Loughead. Allen richte zich op het ontwikkelen van vliegtuigen en Malcom op de toen zeer vernieuwende hydraulische technologie, waar ze ook patenten in hadden. In 1918 richten ze samen 'Lockheed' op (en naam die beter was uit te spreken dan de oorspronkelijke Schotse familie naam). En zo belande dit patent dus in de UK. Tot zeker 1970 is onder de naam Lockheed in de UK tal van hydraulische systemen ontwikkeld, die zijn toegepast op tal van vliegtuigen als de Caravelle, BAC111, VC-10 en dus ook de Hansa.

En uit de afbeelding blijkt ook de samenwerking met CASA uit Spanje (nu ook onderdeel van Airbus Defence and Space) die de achterkant inclusief de staartstukken leverde, SIAT (Siebel Flugzeugwerke-ATG GmbH, Donauwörth) die de vleugels en de tiptanks bouwde. General Electric leverde de motoren en Lockheed UK dus de hydrauliek. Ook al was de Hansa geen commercieel succes, het was een zeer vooruitstrevend en gedurfd project en één van de stepping stones op basis waarvan later Airbus is ontwikkeld. Net als de VFW-614 daar een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd.

Eerder heb ik al eens de verregaande Anglo-Franse samenwerking genoemd, dat via het Concorde project de basis legde voor de pan-Europese samenwerking die leidde tot de oprichting van Airbus.Langs de andere as was er ook een Duits-Franse samenwerking die begon met de assemblage van Noratlas transportvliegtuigen voor de Duitse Luftwaffe en dat in 1959 leidde tot de oprichting van het consortium Transporter Allianz. Daarin bouwde het Franse Nord Aviation (later Aerospatiale), Weser Flugzeugbau en Hamburger Flugzeugbau, later gefuseerd tot Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) samen aan het succesvolle Transall transportvliegtuig. Projecten als de Hansa en de VFW-614 waren dan geen commercieel succes; men deed wel ervaring op met vernieuwende avionica en cockpit principes. Al deze ervaring en kennis werd via de latere Deutsche Aerospace toegevoegd aan de Airbus groep.
De eindmontage van de Hansa jet vond plaats in Hamburg-Finkenwerder, in dezelfde fabriek waar nu de voorste en achterste delen van de romp van de A330 en A350 XWB worden gebouwd, evenals de eindmontage voor alle modellen van de A320-familie.

De volgende post zullen (hopelijk) de buitenfoto's zijn!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement