Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: BAE146-200 OO-DJH KLAAR!
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2023 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
En again...een Sabena-kist.

Ditmaal een BAE146-200 met de registratie OO-DJH, een toestel dat in december 1990 geleverd is aan het toenmalige Delta Air Transport of kortweg DAT.
Later in haar bestaan werd DAT een dochtermaatschappij van Sabena en werden de toestellen ook voorzien van een Sabena-livery.

Nadat Sabena ten onder ging in 2001 werden de Jumbolino's overgenomen door het uit Sabena's as verrezen SN Brussels Airlines.
Tot maart 2007 is dit toestel in dienst geweest bij Brussels Airlines waarna het volgens de informatie die ik kan terugvinden tot 2010 in storage heeft gestaan op Brussels Airport.

Nu het model zelf: Ik was al langer op zoek naar deze kit en heb hem nog op de kop kunnen tikken bij DaCo, evenals de decals.
Ik vond het een plezier om deze kit te maken, helaas heeft het landingsgestel me wel wat kopzorgen gebracht.
Het was vrij onduidelijk hoe deze in elkaar moest en helaas had ik een foutje gemaakt wat ik daarna heb gecorrigeerd met spareparts.
De bouwers met het getrainde oog zien dan ook dat het toestel niet volledig waterpas staat :-)

Tijdens de bouw heb ik ook niet echt veel foto's genomen door de drukte met de eigen zaak en mijn zoontje.


Laatst bijgewerkt door Veleno op za 23 sep, 2023 23:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BAE146-200 OO-DJH
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2023 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
photo 587299
photo 587300
photo 587301
photo 587302
photo 587303
photo 587304
photo 587305
photo 587306
photo 587307
photo 587308
photo 587309
photo 587310


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2023 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik ga nog wel voor duidelijkere foto's zorgen :-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De Revell BAe 146 / Avro RJ vind ik een van de leukste airlinerkits die ik ken, jammer dat ze nu zo slecht verkrijgbaar zijn. De kortere 146-100 (RJ70) variant heeft jaren terug in de Blokker gelegen voor €5. Ik heb er minstens vijf gebouwd destijds.

Het gedoe met het landingsgestel herken ik wel. Lastig, want doordat het in het midden zit zorgt de kleinste afwijking voor een hoogteverschil in vleugeltips. Goede keuze van je om fotodecals te gebruiken voor de ramen. Het cockpitraam van de kit is niet optimaal qua vorm. Mooi modelletje geworden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Inderdaad, het landingsgestel is echt niet simpel bij deze kit. Dat is ook waardoor het verschil ontstaan is.
Wat betreft je opmerking over het cockpitraam...hetgene dat erbij zit is veel te groot. Ik heb dit volledig weg geplamuurd en met decals van AA gewerkt.
Ik heb alleen wat spijt dat het model niet volledig recht staat, dit is grotendeels opgevangen door een beetje van de wielen weg te vijlen.

De antennes bovenop heb ik iets kleiner gemaakt want die zijn echt wel gigantisch :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep, 2023 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo'n klein vliegtuigje en dan 4 turbines nodig. Mooie kist geworden.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Heel mooi geworden Veleno! Ik heb vaak in deze gevlogen, maar dan wel met Sabena's opvolger, Brussels Airlines.

Leuke foto's zo met die ondergrond. Dat kan ik wel waarderen :P

Ik ga de BAE146 ook nog een keer maken, maar dan de Authentic Airliners -400 variant (waar KLM Excel mee heeft gevlogen).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2023 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Het is helaas geen perfect model geworden...Kan je ook wel zien haha :-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Wow, die is heel leuk geworden! Knap model hoor. Die goede oude Sabena livery staat hem goed. De 'Jumbolino'... ooit in Zuid-Afrika in gevlogen. je zit onder de hydraulica, waardoor alle pompen en andere bijzondere geluiden bijna zonder filtering in de cabine hoorbaar zijn. Een enorm schelle pieptoon kan ik me nog herinneren, tot de motoren aan gingen en die voor de benodigde hydraulische druk konden zorgen.

tsjopper bob schreef:
Zo'n klein vliegtuigje en dan 4 turbines nodig. Mooie kist geworden.

De core engine van deze vier turbofan motoren (Lycoming/Honeywell ALF 502) zijn de T55 turboshafs van de Chinook!
De klimprestaties van dit toestel zijn uitstekend. Het kan opstijgen van korte banen en veilig klimmen met veel minder dan het volledige vermogen, wat het geluid laag houdt en hoge veiligheidsmarges biedt bij opstijgen in de buurt van de bebouwde kom (bijvoorbeeld als een motor uitvalt). Het is dan ook echt ontworpen voor operaties op luchthavens als Londen City Airport.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement