Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooie vorderingen! Het spuitwerk is er erg mooi uitgekomen. De kleuren passen erg mooi bij elkaar, met die oranje biezen. Welke verf gebruik jij voor het schilderen van bijvoorbeeld die boots?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Prachtig werkje aan het worden. Ik volg dit topic vanaf het begin en zie een aantal nuttige referenties. Mocht ik ooit een keer zover zijn.....

Wat mij wel opvalt is de grootte van de remcilinders. Due lijken mij wat re prominent aanwezig op de wielen (bedekken ongeveer de halve velg nu).

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Welke verf gebruik jij voor het schilderen van bijvoorbeeld die boots?

Hoi Jelle, de zwarte verf heb ik gewoon gekwast met Gunze mat zwart (H12). Dank voor het compliment; ik heb dezelfde kleurencombinatie gebruikt als bij de Morane Paris Deux van een aantal jaar geleden. En bij de HansaJet ga ik dat natuurlijk nog een keer herhalen! Het is van zich zelf ook een mooi en simpel kleurenschema.

Plasticprutser Peter schreef:
Wat mij wel opvalt is de grootte van de remcilinders. Due lijken mij wat re prominent aanwezig op de wielen (bedekken ongeveer de halve velg nu).

Hoi Peter, dank voor het compliment. Ik ben het eens met de remschijven. Het was een beetje inschatten bij het maken van het landingsgestel. Achteraf hadden ze ook onder een iets andere hoek moeten zitten (meer naar onderen). Dat ze over de hele velg vallen komt onderandere van onderstaande referentiefoto. Hier lijkt de remunit ook vrij dominant aanwezig.
photo 591898
Bron: http://www.rundschau-online.de / copyright: Ralf Klodt
Dit is één van de drie overlevende RLS Beech D-18's. Een andere foto van deze PH-UBY staat ook op pagina 3 van dit draadje. Dit was in 1946 de eerste RLS Beech met de naoorlogse militaire registratie NL-501. Historisch interessant dus.Het is onder restauratie door een particulier en staat in het Duitse Königswinter.

Ik ga geen grote verbouwingen houden aan het (fragile) landingsgestel, maar misschien kan ik met verf of verwering het effect nog iets minder maken. Nu springen ze er wel uit.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec, 2023 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
net een bijgelezen... wat een dedicatie... schitterend tot nu toe

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2023 2:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Laatste update voor de eindfoto's! Ik hoop dat jullie allemaal mooie kerstdagen hebben gehad. In de uurtjes tussen alle gezelligheid door heb ik nog wat laatste details af kunnen werken:

photo 592946
Als eerste de laatste boots op het staartvlak.

photo 592948
Dan natuurijk de diverse antennes. Er zaten er veel op, waaronder twee draadantennes op de buik. Hier vooraan de pitot-tubes waaraan de draden waren bevestigd, die helemaal naar achteren doorliepen.

photo 592947
Op het dak komt ook een setje antennes. Naast de draadantennes (voor onderander HF radioverbindingen) werden diverse types ‘rigid’ antennes toegepast. Deze kleinere en 'stijve' antennes hebben een breder frequentiebereik (geschikt voor radio’s met een hoge uitgangsspanning waardoor koeling van de radio’s nodig is) en ze verlagen de kans op flutter bij hoge snelheden. Dat zijn de nadelen weer van de kabel antennes. Tegenwoordig worden veel kleinere en krachtigere ‘blade’ (blad) type antennes gebruikt, die minder luchtweerstand hebben.
In bovenstaande foto heb ik uit scratch een V-shaped antenne (VOR ontvanger), een gebogen VHF antenne (links boven) en een wire antenne mast. Het ronde dingetje is een rode knipperlamp (anti-collision light).

photo 592944
Met de antennes bovenop nog niet op hun plaats heb ik de motoren aangebracht.

photo 592945
Hier is de laatste stap bijna gereed: de motorkap kan teruggeplaatst worden. Het lijkt omslagtig om dat deze al een keer bevestigd was voor het spuitwerk, maar daar heb ik nu plezier van, want het past allemaal precies dus je schrift het zo op zijn plaats.

photo 592949
En tot slot: de cabine deur. Het raampje maak ik van KristalKlear. Deze kant van de deur zal straks maar deels zichtbaar zijn, omdat hij open komt te staan. Dus de binnenkant van de deur gaat ook nog wat aandacht krijgen.

Inmiddels staan de antennes op het dak en is ook daar een draadantenne aangebracht. Kortom: zodra het droog is kan ik buiten de afsluitende foto's maken!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hij is klaar, op de valreep van het oude jaar! Gisteren was er (eindelijk) droog weer, zodat ik buitenfoto's kon maken.

photo 593212
De Beech D-18S PH-UDU werd geregistreerd door de Rijksluchtvaartdienst, houder RLS, op 12 december 1948.

photo 593213
Vanaf 1954 werd de PH-UDU tevens ingezet voor controle van radiogrondapparatuur. Deze taken werden uitgevoerd tot 1969, toen de taken werden overgenomen door de Hansa Jet PH-HFC (zie andere brouwverslag).

photo 593209

photo 593210

photo 593207

photo 593206

photo 593205

photo 593208

De laatste vier
Op 24 oktober 1969 werd de registratie PH-UDU opgeheven. De vier laatste RLS Beech D-18S (PH-UDH, PH-UDS, PH-UDU en PH-UES) werden verkocht aan Dutch Air Sprayers namens Agrarflug GmbH, Worms, Duitsland (onderdeel van International Ag-Cat Distributors Inc. USA) De vier toestellen stonden voor een hangar van een Duitse eigenaar op Groningen-Eelde geparkeerd in afwachting van doorverkoop. De PH-UDU werd opnieuw geregistreerd als N9473 en vertrok op 21 maart 1970 voor, zoals zou blijken, haar laatste vlucht naar Worms in Duitsland. Daarbij was het toestel voorzien van de neusdop van de PH-UDH, die al snel na de buitendienststelling op Eelde werd gesloopt. Er gaan geruchten dat tijdens het verblijf op Worms de vleugel van de PH-UES is aangebracht, maar de reden waarom is onduidelijk. PH-UDS, nu voorzien van registratie N9472 en later D-INOL, werd doorverkocht en heeft nog een periode gevlogen. Dit toestel werd in 1985 gesloopt.

PH-UDU aka N9473 bleek echter onverkoopbaar en haar onderdelen werden gebruikt ten behoeve van de N61912 (die in 2023 nog bestaat! Is geen ex-RLS toestel).
Medio 1993 was de voormalige PH-UDU door vandalen zodanig toegetakeld dat de restanten gesloopt werden. De registratie N9473 is 10 oktober 1994 geannuleerd.

Bronnen:
avia-dejavu.net
rls-kfaaircrafthistory.nl
Jan Tuttel van Radioprogramma ‘Vliegwerk’
Nationaal Archief: Het Directoraat-Generaal Rijksluchtvaartdienst in de jaren 1930-1990

photo 593211

photo 593204

De Twin Beech deed nog jaren goed zaken als klein charter- en bushvliegtuig. Tot er in de jaren ’70 corrosie en scheurvorming in de vleugelliggers werd ontdekt. In 1975 verordonneerde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA extra verstevigingen van aangetaste liggers. Hoge onderhoudskosten, het brandstofverbruik, toenemende verzekeringskosten en schaarste in onderdelen heeft een groot aantal toestellen de afgelopen decennia met pensioen gestuurd. Tegenwoordig vliegen er slechts nog enkele tientallen, voornamelijk bij musea of welgestelde liefhebbers. Maar het aantal vliegwaardige toestellen neemt gestaag af.

In Nederland zijn in de periode 1946 tot aan de jaren ’70 vele Twin-Beeches in gebruik geweest bij zowel de Luchtmacht, de Marine als bij de Rijksluchtvaartschool. Incidenteel werden ook toestellen gebruikt op de particuliere markt voor lijnvluchten of zakelijk gebruik.
Er is nog één vliegend exemplaar in Nederland. PH-KHV van de KLu Historische Vlucht. Dat is een in 1952 gebouwde C-45 ‘Expeditor’, dat civiel ingeschreven staat als D18S. Het draagt de Canadese aanduiding ‘3NM’, dat staat voor ‘navigational trainer & transport aircraft’. Het toestel is daarmee nagenoeg identiek aan de voormalige 28 T-7’s van de KLu.

Voor iedereen een goede jaarwisseling en een prachtig 2024!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
VJ, bedankt voor de mooie bouwverslagen die je ook in 2023 weer voor ons hebt neergepend. De historische achtergrond en de leuke bouwtechnieken die je beschrijft maken het echt een genot om te lezen. Ik weet dat het niet altijd evenveel voldoening geeft als het bouwen zelf, omdat het aantal reacties niet bepaald overweldigend is (zeker vergeleken met de grotere Engelstalige fora) maar weet dat het gewaardeerd en gelezen wordt. Een mooi 2024 gewenst voor jou en je gezin!

Dan over de Beech: het is weer een kunstwerkje geworden. Ik zei het volgens mij al eerder, maar ik vind de kleurencombinatie heel goed werken. Grijs, wit, oranje, zwart, en dan heb je de kleuren wel geteld. Daardoor springen juist die kleine details als de navigatielichtjes en natuurlijk de mooie weathering er erg goed uit. Heel inspirerend!

Groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Hele mooie kist geworden, daar neem ik mijn petje wel voor af.
Ook de info over de kist stel ik altijd op prijs, altijd een model
zonder grote consessies, looks like the real one....... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Ik kan mij bijna volledig aansluiten bij de mooie woorden van Jelle. Op een klein detail na: de navigatielichten. Die ontbreken op de vleugeltip links en rechts. Zijn denk ik nog eenvoudig aan te brengen a.h.v. referentiefoto op pagina 1. :wink:

Dank voor de mooie foto's van het resultaat. Fijne jaarwisseling.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Wauw, dat is een prachtding geworden zeg! Leuke bijzondere kist, top brouwverslag met alle extra info en dan een top resultaat. Dat is wat je noemt vuurwerk! Geweldig gedaan en bedankt voor het delen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement