Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2023 6:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Altijd een leuk moment, vind ik, als het vliegtuig dat je bouwt ineens herkenbaar op je werktafel ligt. Van die plamuurbobbels waar je het over hebt zie ik helemaal niks, maar ik geloof je. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Het viel uiteindelijk wel mee met het schuren. Een paar plekken, maar die lieten zich gemakkelijk corrigeren. Inmiddels staat ze helemaal in de grondverf: grijs voor vleugels en romp en wit voor het dak en de oranje delen. De volgende stap is het pre-schaden en spuiten van het dayglow. Maar voorlopig laat ik haar even staan zo en richt ik mij op deel twee van de 'RLD beproefingsvliegtuigen'.

photo 587385
photo 587386

Citaat:
Rijksluchtvaartschool
Over een periode 23 jaar, vanaf haar oprichting op 1 januari 1946 tot 1969 heeft de Rijksluchtvaartschool met in totaal 15 Beechcraft D18S toestellen gevlogen. Aanvankelijk 8 fabrieksnieuwe toestellen met een tijdelijke ‘NL’ registratie. Ze werden door de RLS-instructeurs zelf vanuit de Verenigde Staten overgevlogen naar Nederland. Later werden ze aan het ‘PH’ register toegevoegd. Tussen 1947 en 1949 werden zes extra toestellen gekocht, deels ter vervanging van bij ongelukken verloren of beschadigde toestellen (dat waren in tussen 1947 en 1950 al drie). Het laatste toestel kwam in 1950 in de vloot. Tot begin jaren ’50 waren de toestellen in bare metal uitvoering. Daarna werden ze voorzien van een grijs basisschema, met wit dak en dayglow details.

De D18S werden gebruikt voor de eindopleiding en het sloot aan op de startfunctie bij KLM; eerste officier op de Dakota. Er was continue een vloot van 12 toestellen beschikbaar. Best veel gezien het geringe aantal leerlingen dat per jaar werd toegelaten. Er werd dan ook op niets bezuinigd in die tijd. Na het afronden van de opleiding mocht je zelfs je familie meenemen voor een rondvluchtje boven Nederland. (Bedenk de polygoonjournaal stem): “De traditie schrijft veur dat je op de eerste vlucht na het brevet je ouders en je meisje mag meenemen”.

Aan het begin van de jet-age ontstond de behoefte aan een door straalmotoren aangedreven opvolger van de D18S. Daar kwam bij dat het leren starten en landen met een staartwielvliegtuig nu echt tot het verleden behoorde. In 1962 werden de eerste MS.760 Paris-Deux afgeleverd. (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 54&t=49233). In die periode verkeerde de KLM in financiële crisis waardoor de aflevering van de overige vijf toestellen tot 1964 werd uitgesteld. Met aflevering van de laatste ‘Paris-Deux’ werden de D18S uitgefaseerd.

Drie toestellen (PH-UDH, PH-UDS en PH-UES) bleven echter nog een aantal jaren in dienst, waarschijnlijk alleen voor navigatielessen. Het vierde toestel met registratie PH-UDU werd daarvoor al speciaal ingezet ten behoeve van de Rijksluchtvaartdienst en bleef die taken ook uitvoeren tot de vier laatste D-18S eind 1969 werden vervangen door....de Hansa Jet https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=55242.


Citaat:
Rijksluchtvaartdienst
De Rijksluchtvaartschool was een overheidsinstelling. De vliegtuigen werden primair ingezet als vliegend leslokaal. Daarnaast werden vliegtuigen ook voor andere opdrachten van de overheid ingezet, zoals het vervoeren regeringsfunctionarissen op hun dienstreizen. Een speciale taak voor de RLS was het uitvoeren van kalibratievluchten voor de RLD.

Vanaf 1954 werd de PH-UDU ingezet voor controle van radiogrondapparatuur. In het Nationaal Archief wordt hier melding van gemaakt met de term ‘Beproevingsvlieguig’. Dat vond ik zo’n grappige en ouderwetse term, dat ik het in de titel heb gebruikt.
photo 587387

photo 587389
Bron: Nationaal archief. Dit is een screenshot van de index. De bestanden mag ik niet online delen.
Duidelijk is dat de Twin-Beech vanaf 1960 werd vergezeld door de RLD Dakota (nu de prachtige kist van DDC Classic Airlines), die tot 1975 in dienst zou blijven.

Tijdens een 1400-uurs inspectie van de PH-UDU in augustus 1963 zijn tal van extra aanpassingen gedaan “In verband met de ombouw van de radio-installatie ten behoeve van de inzet als meetvliegtuig voor bakens als ILS, VOR, etc”. Een voormalige avionicaspecialist van de RLS, waar ik recentelijk contact mee had, herinnert zich dat op de neuskegel een U-vormige antenne van ongeveer 10 cm werd aangebracht. Dat is niet terug te zien op foto’s, maar een zelfde antenne was ook gemonteerd op de neus van de RLD Dakota. Deze taken werden uitgevoerd tot 1969. Toen werden de taken van de PH-UDU overgenomen door de splinternieuwe HansaJet PH-HFC (met de C van Calibratie…)


:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 nov, 2023 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Tijd voor een update. En eentje met een uitdaging, want de Aqua Gloss lak die mij al jaren veel plezier geeft, liet me op een kritiek moment in de steek....

photo 589379
Om de beginnen heb ik de standaard stappen doorlopen van preshade aanbrengen en daarna onderkant grijs, bovenkant wit tot het nog nét doorschijnend genoeg was. Een laagje of 5 was uiteindelijk nodig om het mooi dekkend te krijgen.

photo 589375
En toen de Alclad Aqua Gloss (tegenwoordig A-Stand Aqua Gloss, want Alclad heeft er de brui aan gegeven en Ammo heeft de lijn overgenomen). Mogelijk doordat het extra vochtig was geworden in de kelder, door alle regen van de afgelopen maand, vormde het nu geen mooie parelmoerlaag, die daarna transparant en glanzend opdroogt. Maar er ontstonden druppels, die een overdreven sinaasappeleffect opleverde!

Ik heb een week nagedacht over een oplossing en besloot zonder behandeling opnieuw een glanslaag aan te brengen en nu in een de zelfde ruimte die ik eerst verwarmde om overtollig vocht weg te krijgen. Gelukkig ging het opbrengen nu goed en werd daarmee de ruimte tussen de bobbeltjes gevuld.
photo 589374
Daarna heb ik in twee stappen de transparante laag gepolijst. Wat is dat spul van Tamiya geweldig! Met course ging het sinaasappeleffect eigenlijk vrij gemakkelijk weg. Daarna met finish om het mooi glad te krijgen. De laatste tube 'fine' heb ik niet eens meer gebruikt (dan was het misschien net een spiegel geworden). Het was eigenlijk gemakkelijker dan gedacht en ik dit ga ik vaker gebruiken! Maar dan zonder het sinaasappellaagje ;-)

photo 589378
Daarna konden de lijntje gevuld worden. Niet te veel om een overdreven effect (zoals met de oranje DC-3) te voorkomen. Ik ben opgelucht en blij dat het uiteindelijk op zijn pootjes terecht is gekomen, want ik vreesde even voor erger.
De komende weken stap voor stap de anti glare vlakken, de-ice boots en oranje dayglow aanbrengen.

Tot de volgende,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2023 17:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hij gaat lekker VJ!

Ik had echt nog nooit gehoord van Compound. Maar dat effect is wel super zeg! Bij de ESM over twee weken zullen ze deze vast wel ergens hebben, neem ik ze meteen even mee.

Maar wel eerst een gloss laagje spuiten dus? Of kan je ook schuren op een glanzende lak?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
De ESM, dat is 15 november, toch? Ben daar nog nooit geweest eigenlijk.
malair schreef:
Maar wel eerst een gloss laagje spuiten dus? Of kan je ook schuren op een glanzende lak?

Ja, dat zou ik wel doen. Maar het hoeft niet. Je wrijft minuscule laagjes van de verf. Dus als je last hebt van een waas die je niet wilt (toch niet goed afgeplakt met airbrush of zo) dan kan je het ook prima gebruiken om dat ene laagje weg te halen. Het werkt echt heel mooi.

Door naar de update:
photo 589866
Eerst heb ik de zwarte anti glare vlakken gespoten. Afgaande op referentiefoto's zie je deze vlakken eigenlijk alleen toegepast in combinatie met de astrodome, dus ik heb het vermoeden dat deze vlakken waren aangebracht om 's nachts geen last te hebben van reflectie van de eigen knipperlampen, terwijl de (leerling) navigator sterretjes aan het schieten was met de sextant.

photo 589867
De motorgondels zijn voorzien van de eerste decals. Daarna heb ik ze eraf gehaald. Eerst met een mesje een heel dunnen inkeping maken en daarna gewoon met water (ik had ze tijdelijk vastgezet met kristalklear en dat lost gewoon weer op). Nu kan ik er beter bij voor het overige spuit- en plakwerk. Ook moet de motor natuurlijk nog worden aangebracht, terwijl de cowling al helemaal klaar is. Aan het einde kan ik deze er kant-en-klaar overheen schuiven en definitief vastzetten.

photo 589870
Daarna het spuiten van de dayglow uitsteeksels. De basis hoort wit te zijn, maar ik heb proefstukjes gemaakt en een gele ondergrond gaf in mijn ogen een beter effect.

photo 589869
De uiteindelijke verhouding is 30% luminus orange, 30% luminous red en 40% 'Krapplack Rot' (een kleur die ik eigenlijk voor een komend project heb gekocht).

photo 589884
Als het vervolgens is voorzien van een glanslaagje, lijkt het prima op de day-glow oranje van het decal vel. Misschien is het iets te aanwezig nog, maar ik hoop dat terug te brengen door iets van kleurverwering toe te passen. Maar dat is voor later.
photo 589868

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Knap hoe goed je die kleur hebt gematcht. Werkt die verf die je gebruikt een beetje prettig? Ik heb een projectje in gedachten waar ik dayglow voor moet spuiten (Polizei BK-117 helikopter) maar ik wil echt alleen nog zo geurloos mogelijke verf gaan gebruiken.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... D-HNWL.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
De verf van MRP kan ik van harte aanbevelen! Ik spuit met zo'n maskertje op, maar volgens mij is het redelijk reukloos (zeker als je het vergelijkt met Gunze of Tamiya). Het mooiste is dat het zich prima laat mengen, erg gemakkelijk spuit en lekker snel droogt. Het enige is dat de onderlaag goed voorbereid moet zijn, want MRP bevat relatief weinig pigmenten, waardoor het lang doorschijnend is. Voordeel is dan weer wel dat MRP met kleurdefinities werk. Beide dayglow varianten zijn RAL gedefinieerd (wat handig is als je je niet hoeft aan te passen aan bestaande decals ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 17:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik gebruik tegenwoordig ook MRP en wel voor Boeing Grey. Je heb inderdaad gelijk VJ dat je zeker wel een paar laagjes moet spuiten voordat het mooi dekkend is.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2023 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Een korte update. Stapje voor stapje komt de Beech verder. Ik hoop dit weekend het decallen af te ronden, maar ik deel graag even te tussenstand!

photo 591242

wordt vervolgd
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
De laatste stappen gaan snel, maar toch moet echt nog wel het een en ander aan detail nog gemaakt worden. In elk geval staat ze op haar pootjes sinds afgelopen weekend!

photo 591860
photo 591859
Eerst heb ik de lastige stukjes van het decallen gedaan. De biesjes langs de achterkant op de staart en de rondingen bij de cockpit zitten niet in het (verder uitgebreide) decal vel. Dus die heb ik zelf uitgesneden.

Daarna heeft alles zijn laatste laagje Aqua Gloss gekregen (of hoe het spul tegenwoordig heet; het is niet meer van Alclad) en konden de plakkers van de ramen! Altijd een mooi moment, want ineens 'ontwaakt' het vliegtuig.

photo 591861
Daarna de uitlaten eronder.

photo 591856
De wielpoten, die ik afgelopen zomer van scratch had opgebouwd. Alleen de laatste strut moest er nog in en die is hier nog wit.

photo 591858
En met de laatste verfklusjes en wielluiken er op is het landingsgestel klaar. Achterf had ik de wieldeurtjes liever zelf gemaakt: deze zijn te dik. Maar het volstaat voor nu.

photo 591855
En dan komt het moment dat ze op eigen benen kan staan. Ondertussen heb ik de de-ice boots op de vleugels geschilderd (niet gespoten). Alleen de verticale staartvlakken moeten nog een zwart randje aan de voorkant krijgen.

photo 591857
Wat rest zijn de antennes boven en onder. Naast de plaatsing van de motoren en hun behuizing natuurlijk. Op het scherm de referentiefoto die ik het vaakst heb geraadpleegd (zelfde als eerste foto in dit draadje).

Nog twee weekjes werk aan dit model schat ik zo in, maar ze moet toch wel klaar zijn voor de kerst!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement