Hij is klaar, op de valreep van het oude jaar! Gisteren was er (eindelijk) droog weer, zodat ik buitenfoto's kon maken.
De Beech D-18S PH-UDU werd geregistreerd door de Rijksluchtvaartdienst, houder RLS, op 12 december 1948.
Vanaf 1954 werd de PH-UDU tevens ingezet voor controle van radiogrondapparatuur. Deze taken werden uitgevoerd tot 1969, toen de taken werden overgenomen door de Hansa Jet PH-HFC (zie andere brouwverslag).
De laatste vierOp 24 oktober 1969 werd de registratie PH-UDU opgeheven. De vier laatste RLS Beech D-18S (PH-UDH, PH-UDS, PH-UDU en PH-UES) werden verkocht aan Dutch Air Sprayers namens Agrarflug GmbH, Worms, Duitsland (onderdeel van International Ag-Cat Distributors Inc. USA) De vier toestellen stonden voor een hangar van een Duitse eigenaar op Groningen-Eelde geparkeerd in afwachting van doorverkoop. De PH-UDU werd opnieuw geregistreerd als N9473 en vertrok op 21 maart 1970 voor, zoals zou blijken, haar laatste vlucht naar Worms in Duitsland. Daarbij was het toestel voorzien van de neusdop van de PH-UDH, die al snel na de buitendienststelling op Eelde werd gesloopt. Er gaan geruchten dat tijdens het verblijf op Worms de vleugel van de PH-UES is aangebracht, maar de reden waarom is onduidelijk. PH-UDS, nu voorzien van registratie N9472 en later D-INOL, werd doorverkocht en heeft nog een periode gevlogen. Dit toestel werd in 1985 gesloopt.
PH-UDU aka N9473 bleek echter onverkoopbaar en haar onderdelen werden gebruikt ten behoeve van de N61912 (die in 2023 nog bestaat! Is geen ex-RLS toestel).
Medio 1993 was de voormalige PH-UDU door vandalen zodanig toegetakeld dat de restanten gesloopt werden. De registratie N9473 is 10 oktober 1994 geannuleerd.
Bronnen:
avia-dejavu.net
rls-kfaaircrafthistory.nl
Jan Tuttel van Radioprogramma ‘Vliegwerk’
Nationaal Archief: Het Directoraat-Generaal Rijksluchtvaartdienst in de jaren 1930-1990
De Twin Beech deed nog jaren goed zaken als klein charter- en bushvliegtuig. Tot er in de jaren ’70 corrosie en scheurvorming in de vleugelliggers werd ontdekt. In 1975 verordonneerde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA extra verstevigingen van aangetaste liggers. Hoge onderhoudskosten, het brandstofverbruik, toenemende verzekeringskosten en schaarste in onderdelen heeft een groot aantal toestellen de afgelopen decennia met pensioen gestuurd. Tegenwoordig vliegen er slechts nog enkele tientallen, voornamelijk bij musea of welgestelde liefhebbers. Maar het aantal vliegwaardige toestellen neemt gestaag af.
In Nederland zijn in de periode 1946 tot aan de jaren ’70 vele Twin-Beeches in gebruik geweest bij zowel de Luchtmacht, de Marine als bij de Rijksluchtvaartschool. Incidenteel werden ook toestellen gebruikt op de particuliere markt voor lijnvluchten of zakelijk gebruik.
Er is nog één vliegend exemplaar in Nederland. PH-KHV van de KLu Historische Vlucht. Dat is een in 1952 gebouwde C-45 ‘Expeditor’, dat civiel ingeschreven staat als D18S. Het draagt de Canadese aanduiding ‘3NM’, dat staat voor ‘navigational trainer & transport aircraft’. Het toestel is daarmee nagenoeg identiek aan de voormalige 28 T-7’s van de KLu.
Voor iedereen een goede jaarwisseling en een prachtig 2024!
VJ