De verstandige forumlezers denken waarschijnlijk: 'alweer een nieuw project, Jelle?' en ik zou ze alleen maar gelijk willen geven. Echter... Ik ben in hoog tempo wat projecten af aan het maken die al jarenlang op de plank liggen. Deze Embraer lag bijvoorbeeld al zo'n vier jaar in de grijze primer in mijn vitrinekast, omdat hij niet meer terug in de doos paste en ik er om de een of andere reden geen zin meer in had.
Het komende halfjaar modelbouwtijd wil ik optimaal gaan benutten, want vanaf zo ongeveer november zal al mijn vrije tijd opgaan aan het verschonen van luiers en hazenslaapjes doen...
Het kamertje waarin ik nu airbrush wordt de kinderkamer, we wonen helaas erg klein en nog een andere kamer hebben we niet. Echter, ik geef het allemaal met alle liefde van de wereld op hoor
Het vliegtuig Het Braziliaanse Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) kondigde in 1997 een nieuwe serie regionale verkeersvliegtuigen aan: de E-Jet. Deze tweemotorige toestellen zijn vandaag de dag (2023) in de volgende drie categorieën te verdelen:
Embraer 170 en 175: de twee kleinste varianten. Op de romplengte na zijn deze toestellen identiek, al zijn nieuwere E175's uitgerust met nieuwe grotere winglets die de 170 nooit heeft.
Embraer 190 en 195: ook dit zijn twee bijna identieke modellen die alleen in romplengte verschillen. De vleugels en motoren zijn een slag groter dan die bij de E170/175.
Embraer 190-E2 en 195-E2: de gemoderniseerde varianten van de 190 en 195. De motoren zijn vernieuwd en een slagje groter, en ook de vleugel heeft een nieuw ontwerp. De kleinere 170 en 175 zijn ook aangekondigd als E2 variant, maar dit is vanwege gebrek aan belangstelling op de lange baan geschoven.
De luchtvaartmaatschappijAurigny Air Services is de luchtvaartmaatschappij van Guernsey in de Kanaaleilanden: een groep eilanden in het Kanaal die onder Brits bestuur vallen. Deze maatschappij is opgericht in 1968 en vloog in eerste instantie alleen van het eiland Alderney naar Guernsey. Aurigny is in het Frans en in enkele Normandische talen de benaming voor Alderney.
Deze ene Embraer 195 is hun enige straalverkeersvliegtuig. Verder vliegen ze met enkele turboprops, en tot voor kort ook met de Britten Norman Islander en de bizarre driemotorige broer daarvan: de Trislander.
Het modelOm dit toestel na te bouwen gebruik ik de E195 van Revell. Dit is een mooie kit, compleet met kleine cockpit en een mooi decalvel. Wel had mijn exemplaar (die met de Air Dolomiti decals) last van erg veel krimpdeuken op onhandige plekken. De E190 die Revell later uitbracht heeft hier een stuk minder last van.
De decals zijn van 26decals en zien er prachtig uit. Zelfs de papegaaiduiker voor op de staart is gezeefdrukt, ondanks de vele kleuren. Het decalvel is niet meer verkrijgbaar, gek genoeg, dus ik heb geluk dat ik deze destijds heb aangeschaft.
Toen ik het model had afgestoft heb ik eerst de vleugels lichtgrijs gespoten (DACO Airliner Wing Grey). Daarna is de romp wit gemaakt.
De grootste uitdaging bij dit model is natuurlijk de zachte overgang tussen het geel en het wit op de romp. Wij airliner-bouwers hebben zelden te maken met dit soort kunsten, dus dit was voor mij nogal nieuw!
Het maken van een mooie zachte overgang is met een goede double-action airbrush niet moeilijk, maar... deze overgang op de juiste plek in een rechte lijn rondom een romp is echt lastig.
In eerste instantie heb ik de scheidslijn wel afgeplakt, en tot aan daar gespoten. Daarna heb ik het randje tape weggehaald zodat er een rand zichtbaar is vanaf waar de zachte overgang moet beginnen. De verf is een mengsel van diverse kleuren geel. Op deze foto lijkt de kleur het meest op hoe het er in het echt uitziet. Op de foto's hierna komt het op de foto's wat flets over.
Na een paar keer geel en wit tegen elkaar in nevelen heb ik een resultaat waar ik redelijk tevreden mee ben. Een betere modelbouwer dan ik had het vast mooier gekund, maar ik ben hier prima tevreden mee. Zoals ik hierboven al schreef komt de kleur hier niet zo mooi over.
De volgende stap is het afplakken en spuiten van de metalen vleugelvoorranden, en ook de uitlaat van de APU achterop de staart en de uitlaten van de motoren. Ik heb nu al zin in het decalwerk!
Groetjes Jelle