Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2023 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Al een tijdje niets meer gepost, maar toch niet stil gezeten. Eerst een prop opgezocht in mijn onderdelen verzameling.Was iets te groot, maar met wat schuurwerk was dat gauw verholpen.

photo 583920

photo 583619

Daarna het cockpit interieur. Links zit een paneel waar de gashandels op zitten.

photo 583919

Uit 0,5 mm styreen gemaakt.

photo 583620

In het origineel zitten stoel en en voetenstuur direct op het buizenframe gemonteerd.

photo 583626

Dat gaat in het model niet lukken, dus komt er een vloertje in. Uit de voorraad kwam ook nog een bruikbare stoel, eens gemaakt voor een ander project.

photo 583622

De stoel moet dubbel afgegoten worden. Na passen in de romp de plaats van de stoelen aangegeven en stukjes 0,25 mm styreen op de vloer gelijmd.

photo 583623

Nog twee stuurknuppeltjes en wat stukjes strip als voetenstuur.

photo 583621

Om giettechnische redenen kan ik de neus niet echt uithollen, dus dat voorste voetenstuur kan er niet in.
Volgende stap was gaatjes boren in vleugel, romp en staartvlakken voor het aanbrengen van control horns en stuurkabels.

photo 583762

photo 583758

photo 583760

Voor de rolroeren moeten er ook nog twee stuurkabels van de vloer naar het midden van de vleuegel lopen.

photo 583766

photo 583765

photo 583761

photo 583759

Volgende punt is het landingsgestel. Eerst maar de staartslof.

photo 583763

Die zit dus eigenlijk aan het richtingsroer vast. Van 0,4 mm styreen gemaakt.

photo 583755

photo 583756

Het hoofdlandingsgestel komt in drie varianten. De eerste met rubber banden geveerd:

photo 583757

En de tweede met schokbrekers geveerd:

photo 583916

En nog een derde, die specifiek nodig is om de SOPLA variant te bouwen.

photo 583917

Op de foto's is niet goed te zien hoe die afgeveerd zijn. De masters zijn nu klaar.

photo 583918

De "exhaust" is eigenlijk een luchthapper, duidelijk te zien op een foto, maar waarvoor die dient weet ik niet.

photo 583920

De man die het gietwerk doet is tot half augustus met vakantie, dus het duurt nog even voor ik de masters weg kan brengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2023 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rob,

Ik zit nu even op een andere topic, maar hou het vlieggebeuren natuurlijk wel bij.

Mooi stuk scratch modelbouw, al lastig zo iets éénmalig te bouwen, maar als kit is dit wel een stap verder. :brouw:

Maar hopen, dat het resultaat in resin goed uitpakt. Ik ben er ook mee bezig geweest, het is wel apart materiaal.

Ik denk, dat je de liefhebbers er een hoop plezier mee doet.. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2023 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ach John, het is niet de eerste, de score ontwikkelde kits staat inmiddels op negen, dus het gaat wel lukken. Ik hoop dat je gelijk krijgt met de belangstellende liefhebbers, want voorlopig loopt het niet storm met de bestellingen.
Ik heb nog wat laatste toevoegingen. De neus van de romp heb ik voorzien van de op alle foto's duidelijk zichtbare panel lijn en van wat koelspleten.

photo 584435

Door het gat in de bodem van de romp (waar de vleugel in komt) leek de romp me wat moeilijk te gieten. Dat heb ik dus dichtgemaakt met 0,13 mm styreen plaat.

photo 584434

Dat betekent wel dat het verwijderd moet worden in het gegoten deel, anders past de vleugel niet.
Op veel (maar niet alle) foto's is te zien dat op de vleugeltips navigatielichten zitten. Twee stukjes rond geschuurd 1,2 mm staf doen de trick.

photo 584433

Tenslotte zat bij de Walter motor van Radial Engines & Wheels ook nog een setje individuele uitlaatjes voor de cilinders.

photo 584430

Ik weet niet of het gieten daarvan gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis. Dit zijn nu dus alle onderdelen.

photo 584431

Van Mika Jernsfors de quote gekregen voor het (grote) decal velletje. Niet goedkoop, maar wel in de verwachte range. Dat krijg je ervan als je teveel versies aanbiedt.

photo 584432

Na 16 augustus met de masters naar Tilly models. Daarna krijg ik de prijs van het gieten en kan ik een prijs voor de kit afmaken.

Ron

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2023 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb een malletje getekend om de goede hoek van de vleugel V-stijlen af te meten.

photo 587006

Vrijdag kreeg ik de door Mika Jernfors geprinte decals binnen.

photo 587005

En gisteren de eerste drie gegoten kits. Dus we kunnen weer aan de slag met de bouw. Eerst alle onderdelen schoongemaakt en weer een nieuw plaatje geschoten.

photo 587007

Niet al te veel luchtbelletjes (bij volgende gietsels worden dat er meestal steeds minder), en zelfs de zeer gedetailleerde motor cilinder waren goed gereproduceerd, al zullen sommige detail wel weer verdwijnen bij het op maat maken. Alleen de luchthapper onder de neus, die ik gemaakt has van messing buis, mislukt systematisch. In plaats daarvan ga ik een stukje aluminium buis bij leveren.
De romp moet nog een speciale behandeling krijgen: Het vlies bij de uitsparing voor de ondervleugel (nodig voor het gieten) moet er uit en het gat pasgemaakt voor de vleugel.

photo 587004

Morgen het spul in het bad doen en de gaatjes repareren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bij de bovenvleugel ontbrak een stukje van een navigatielicht. Dat was simpel te repareren met een stukje styreen van 1 mm.

photo 587379

Verder de roeren losgemaakt met scheermes zaag, panel scriber en scalpel.

photo 587380

Voor de versie latere versies met badkuip cockpit moet een tweede instrumentenpaneel in de cockpitopening gelijmd worden.

photo 587378

Die ga ik niet bouwen, de mijne wordt de H-NADW in de eerste versie met alleen instrumenten voorin. De stuurknuppel in de tweede cockpit zou uitneembaar zijn geweest. In de cockpit vloer moeten nog twee 0,7 mm gaatjes voor de stuurknuppels geboord worden.

photo 587373

De twee kleine gaatjes zijn meegegoten en zijn voor de stuurkabels van de rolroeren. Die liepen tussen de benen van de persoon in de tweede cockpit door naar de bovenvleugel. Van geschilderde Tamiya tape was stoelriemen gefröbeld. Samen met de rest van het cockpitinterieur:

photo 587375

De binnenkant van de romp is licht grijs geschilderd, het buizenframe donkergrijs.
Ook wat aandacht besteed aan het bouwen van de motor. De vijf individuele cilinders moeten netjes op hoogte gebracht en uitgelijnd worden. Daarvoor dient dit malletje (komt in de kit).

photo 587382

De cilinderkoppen moeten op de groene lijntjes liggen en gelijk komen aan de kleine rode cirkel. Het malletje wordt uitgesneden en tijdelijk met een stukje 1,2 mm styreen staf (ook meegeleverd in de kit) in het gat voor de propeller geprikt. Het gat voor de propeller moet 2,5 mm onder de bovenkant van de neus geboord worden.

photo 587377

Als de "fancy" cilinders gebruikt worden, moeten de gaten voor de cilinders opgeboord worden tot 2,5 mm. Dat is niet nodig bij het gebruik van de eenvoudiger cilinders. Met het malletje op de neus:

photo 587376

Nadat de cilinders geplaatst zijn, wordt het stukje staf als as voor de propeller gebruikt.

photo 587374

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Al een hele tijd niets meer gepost, maar wel wat gedaan (al gaat het langzamer dan ik hoopte). Verder met de cockpit, of liever cockpits, want ik bouw de badkuip versie tegelijk met de dubbele cockpit versie. Eerst van 0,5 mm soldeer de cockpit randen gemaakt.

photo 589213

photo 589212

Daarna de vloer in de romp gelijmd, netjes uitlijnen tot ie goed horizontaal zat.

photo 589211

Hier moeten nu ook de twee draadjes voor de rolroerbesturing aangebracht worden, want later krijg je die er niet meer in.

photo 589210

De dubbele cockpit afgewerkt en voorzien van de instrumentenpaneeltjes.

photo 589209

photo 589208

Het cockpit interieur: het paneel voor de motorhandles, de stoelen en de stuurknuppels:

photo 589207

photo 589206

En het "dak" er op.

photo 589205

photo 589204

photo 589203

De staartvlakken voorzien van 0,5 mm messing pennetjes.

photo 589202

En de ondervleugel onder de romp gelijmd.

photo 589201

Die moest ook nog voorzien worden van wat kleine stroomlijn stukjes, gemaakt van 0,25 mm styreen plaat.

photo 589200

Staartvlakken vastgelijmd:

photo 589198

photo 589196

Daarna kon het schilderwerk beginnen, want dat gaat niet lekker meer als de bovenvleugel er op zit.

photo 589195

photo 589194

Dit is het kleurenschema van de H-NADW. Door het aluminium van de romp aan te stippen met staal ook een beetje de "swirls" van het origineel weergegeven.

photo 589193

Tenslotte nog het rood-wit-blauw van het kielvlak geschilderd.

photo 589189

Daarna heb ik de vijf cilinders van de motor pas gemaakt (stukje bij beetje), uitgericht met het malletje en vastgelijmd met Kristal Klear.

photo 589188

Dan blijft het tenminste nog lang mogelijk om ze ten opzichte van elkaar goed te positioneren.

photo 589186

Het schilderwerk voor de SOPLA dan, die een dubbele cockpit had en een ander onderstel.

photo 589185

photo 589183

Daarna konden de decals op de romp en de onderkant van de bovenvleugel.

photo 589180

photo 589179

photo 589178

photo 589176

Die decals onder de bovenvleugel krijg je er nooit op als je dat na de montage daarvan wilt doen. Ter controle ook nog een zwart-wit conversie gemaakt, waaruit bleek dat de lichtbruine spiraal rondom de romp de goede keuze was.

photo 589177

Er was nog wel een onprettige verrassing: Ik had de SOPLA tekst op de romp maar een keer opgenomen in het decal sheet. Als een haas dus weer bij Mika 48 extra stuks bijbesteld. Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2023 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg mooie vorderingen, ze zien er komisch uit zo met alleen hun ondervleugeltjes. Dekken die witte SOPLA teksten nou zo goed op het bruin of heb je er twee over elkaar geplakt? Denk het niet, gezien je juist te weinig had laten drukken..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2023 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nee hoor, gewoon de witte enkel geplakt. Ik zal Mika eens vragen of er misschien twee lagen wit geprint worden. Wit is ook de ondergrond voor elke niet zwarte decal.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2023 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na de lange vorige post een korte. Voordat de bovenvleugel er op kan eerst wat windschermpjes gemaakt, een voor de H-NADW en twee voor de SOPLA. Gewoon uit transparant plastic geknipt. Droog gepast en de onderkant van rond geknipt, gelijmd met Kristal Klear.

photo 589241

photo 589240

Daarna de vleugel V-stijlen aangebracht. De eerste geplaatst met behulp van het malletje, dat de juist hoek tussen ondervleugel en achterste stijl bepaalt; de stijl zelf loodrecht op de paneel naad onder de cockpit gehouden. Gelijmd met dikke secondelijm.

photo 589239

photo 589238

Voor het plaatsen van de tweede stijl heb ik weer een malletje gebruikt (tekeningen voor de malletje zullen ook in de kit zitten).

photo 589242

photo 589236

photo 589237

Nu moest dit aan de bovenvleugel vastgelijmd worden. Enige mogelijkheid is op zijn kop, want de stijlen zijn erg flexibel. De vleugel ondersteund met wat restjes styreen, de stijlen in de ondiepe gaatjes in de vleugel geplaatst en gelijmd met dunne secondelijm aangebracht met een metalen draadje.

photo 589235

Tot zo ver zo goed, en toen begon het gedonder. Er moeten nog vier stijltjes tussen romp en bovenvleugel gelijmd worden. Die zitten een beetje overmaats in de kit (er af lukt altijd, langer groeien duurt lang) en moeten dus pas gemaakt worden. Alleen dat al deed de constructie gevaarlijk wiebelen. Bovendien was het errg moeilijk bereikbaar in deze positie, dus maar eens kijken of het in de gewone stand beter ging. Nee dus. En na een paar keer proberen braken de V-stijlen af, net boven het punt waar ze gelijmd zaten aan de ondervleugel. Gerepareerd. Weer geprobeerd die kleine stijltjes te plaatsen. Nu braken de V-stijlen af ter plaatse van de bovenvleugel. In het proces ook nog wat kleine stijltjes kwijtgeraakt. Conclusie: Zo werkt het niet. Alle stijlen er af gesloopt, de gaatjes weer opnieuw geboord en de beschadigingen weggewerkt.
Nu een nieuwe methode verzinnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2023 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Zijn het stijlen met een druppelprofiel of mogen ze ook gewoon rond zijn? In dat laatste geval zou ik gewoon plastic van evergreen o.i.d. gebruiken omdat dat lekker meebuigt. Die staafjes 'klik' je als het ware zo met een pincet tussen romp en vleugel hun pasgaatjes in. Zo ging het althans bij mijn F.VII best makkelijk.

Kan je niet een soort plastic fixeermalletjes knippen om de vleugels stevig bij elkaar te houden terwijl je met dit alles bezig bent? Om de resin V-stijlen te ontzien?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement