Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2023 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rob,

Helaas is bevestiging van de bovenvleugel altijd het meest kritieke stap.

Je was goed op weg, met de grote vleugelstijlen. Ja, die vervelende korte rompstijlen zijn vaak een crime. Ik plaats ook altijd het model omgekeerd, zo kun je er nog het makkelijkste bij. Om de boel stabiel te houden, had je misschien blikjes verf of zo iets tegen de uiteinden van de korte ondervleugels kunnen zetten, ja dan wordt het wel priegelen om de twee voorste stijltjes tussen de romp en de bovenvleugel te lijmen. Hier maar even geen secondenlijm gebruiken, eerst maar aan de romp lijmen, hierna pas aan de bovenvleugel. Meestal zijn twee stijlen al genoeg om alles stabiel te krijgen.

Ik denk, dat het voornaamste probleem, het gewicht is, alles is massief resin, dat weegt in verhouding, nogal veel en dan de dunne stijltjes. Enfin, uithuilen en opnieuw proberen....:-) ik leef met je mee, good luck !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2023 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor het meeleven. Er kwam nog een lijk uit de kast. Ik had helemaal over het hoofd gezien dat er ook nog twee stijltjes midden tussen beide cockpits en bovenvleugel zaten. Daar had ik dus geen masters voor gemaakt en dus zaten de onderdelen ook niet in de kit. Als een haas nieuwe masters gemaakt en ook van de V-stijlen, maar dan in 0,9 mm styreen staf en geen stroomlijn profiel. Een de gaatjes voor de bevestiging aan de romp moeten de bouwers dan zelf maar boren.

photo 589493

Ook het malletje aangepast met de extra gaatjes in de bovenvleugel, die ook door de bouwer geboord moeten worden.

photo 589492

Eerst heb ik nog overwogen om dit malletje aan te passen om de stijlen tussen romp en bovenvleugel te monteren.

photo 589491

Het rechtopstaande stripje is dan de goede afstand tussen bovenkant rompneus en onderkant vleugel en moet dan helpen om de stijlen daar goed te monteren. Maar bij nadere beschouwing zou dit net zo wiebelig zijn als de bovenvleugel op de V-stijlen. Dus maar radicaal anders: Een mal getekend waar beide vleugels op de goede plaats gehouden worden met behulp van de oorspronkelijke tekening en de echte dikte van de vleugels van het model (scheelt altijd weer een paar tienden).

photo 589490

Op 0,75 mm styreen plaat geplakt en uitgesneden.

photo 589489

De bodemplaat is van 1 mm styreen. Na het droogpassen van de vleugels in elkaar geplakt met wat stripjes ter versterking.

photo 589488

En het model er in geplaatst.

photo 589487

photo 589486

photo 589485

Het model blijft redelijk toegankelijk, al houdt het niet over. Romp en boven vleugel goed in het midden uitgelijnd en vastgezet met wat stukjes tape en eerst de voorste verticale stijltjes gelijmd en daarna de schuine.

photo 589484

photo 589483

Daarna de V-stijlen tussen onder- en bovenvleugel op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 589481

photo 589480

Was toch wel lastig, want ze blijven zeer buigzaam. Tenslotte de achterste stijltjes tussen romp en bovenvleugel op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 589482

Voor de badkuip cockpit moeten die tegen de leren stootrand gelijmd worden, want de rand van de cockpit zit te laag om ze aan de romp te lijmen. Zou misschien beter gegaan zijn, als ik niet de rand van soldeer gemaakt had.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2023 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat verder gekomen. Eerst een nieuwe versie gemaakt van de template voor de diverse malletjes die in de kit gaat.

photo 589838

De mal voor de V-stijl hoek is niet meer nodig bij de nieuwe samenbouw methode. Het model uit de mal gehaald en de twee stukjes vissnoer (rolroer stuurkabels) door de gaatjes in de bovenvleugel geprikt, strak gespannen en vastgezet met een druppeltje lijm bovenop de vleugel.

photo 589837

Daarna de laatste twee stijlen tussen romp en ondervleugel geplaatst.

photo 589836

Daarbij bleek dat de R.A.C. tekst teveel naar achteren en naar onder geplaatst was, die moet dus zo dicht mogelijk bij de voorst verticale stijl tussen romp en bovenvleugel en bij de cockpitrand zitten. Nu moest ik de stijlen een beetje inkorten. Bij het lijmen van de 0.5 mm stijltjes tussen staartvlakken en romp een fout gemaakt.

photo 589835

Die moeten naar de achterligger van het staartvlak gaan. Er af gesloopt, schade gerepareerd en nieuwe stijltjes gemaakt, nu van styreen (stukje staf komt in de kit). Beide prototypen gedaan.

photo 589831

photo 589829

Bij het passen van de decal H-NADW op de bovenvleugel bleek de onderstreping toch net over het rechter rolroer te vallen, dus moeten die eerst aan de vleugel gelijmd worden.

photo 589832

photo 589830

Voor de SOPLA kist de motorcilinders in de neus gelijmd.

photo 589834

Ik hoefde ze niet in te korten en ze pasten makkelijk in de uitsparingen. Twee windschermpjes vastgelijmd met Kristal Klear:

photo 589833

Tot zover. Volgende stappen: Bovenvleugel op de SOPLA kist en onderstel van de H-NADW.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2023 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de rolroeren aan de bovenvleugel gelijmd, want de registratie bleek net iets over het rechter rolroer te vallen.Daarna is de bovenvleugel aluminium geschilderd en voorzien van een laag transparante vernis, waarna ik de decal van de registratie heb aangebracht.

photo 591315

photo 591313

Van 0,5 mm styreen stijltjes gemaakt voor het stabilo van beide modellen.

photo 591314

photo 591312

Intussen ook de vleugel samenbouw mal wat verstevigd met een stukje profiel.

photo 591311

Daarna was het landingsgestel aan de beurt. Eerste de "W-stijlen" onder de neus gelijmd, de pootjes van de W wijzend naar de montagepunten van de voorste romp-bovenvleugel stijlen.

photo 591310

Daarna de afsteuning naar achteren gemonteerd.

photo 591309

Toen verder gegaan met de SOPLA kist. In de verstevigde mal beginnen met de romp-bovenvleugel stijlen.

photo 591308

De V-stijlen tussen de vleugels:

photo 591307

photo 591306

Uit de mal gehaald en de romp-ondervleugel stijlen geplaatst. Daarna kon ik verder met het onderstel. Voor de SOPLA bestaat dat uit het onderdeel met de stub assen en de twee oleo demper stijlen, die vlak samengelijmd moeten worden met 10,5 mm tussenruimte (de breedte van de romp daar) aan de bovenkant. Voor de derde onderstel configuratie geldt hetzelfde, behalve dat daar het vlak van de dempers loodrecht op het onderstel vlak moet staan.

photo 591304

De eindproducten:

photo 591303

photo 591302

photo 591301

Bij de SOPLA kist heb ik het rijgen van de rolroer stuurkabels door de gaatjes in de bovenvleugel na een uur opgegeven; om de een of andere reden lukte me dat niet. Daarna de gaatjes gedicht met wat druppeltjes lijm, geschuurd en geschilderd en de decal er op.

photo 591300

Dan de montage van de wielen op de H-NADW. Toen de lijm droog was van het linkerwiel 0,2 mm afgeschuurd, zodat de vleugel weer horizontaal stond. Ook uit 0,5 mm styreen control horns gesneden, op rol- en staartroeren gelijmd en donkergrijs geverfd.

photo 591299

photo 591298

Na het meer taps schuren van de punten van de samengebouwde as en dempers van het onderstel van de SOPLA dat met dikke secondelijm vastgelijmd in het oppervlakkige montagegaatje onder der neus en zo goed mogelijk uitgelijnd.

photo 591296

Wielen op de asjes gelijmd.

photo 591295

photo 591294

photo 591292

En tenslotte de grote V-stijl van het understel onder de neusgelijmd.

photo 591291

Ook uit de tekeningen van Dick Funcke een 1:72 maatschets gemaakt, die in de kit komt te zitten.

photo 591293

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2023 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dit wordt de laatste post voor dit bouwverslag. Het aanbrengen van staartslof, hoogte- en richtingsroer en de stuurkabeltjes:

photo 591508

photo 591507

photo 591506

Dat laatste was lastig. Weinig ruimte en bovendien waren de control horns van het hoogteroer te lang. Maar toch min of meer gelukt. Daarna nog de air scoop onder de neus.

photo 591509

En de vijf minuscule uitlaatjes.

photo 591505

Tenslotte de prop.

photo 591504

photo 591503

Rest nu slechts nog (een selectie van) de eindfoto's.

photo 591522

photo 591521

photo 591520

photo 591519

photo 591518

photo 591517

photo 591516

photo 591515

photo 591514

photo 591513

photo 591511

Dat was het. Voor de liefhebbers: De kit kost met 20% voorverkoopkorting 45,55 Euro. Stuur even een PB-tje met je e-mail adres als je er een wil hebben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2023 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ze zijn heel erg gaaf geworden Rob, qua detail heel mooi geworden, vooral als je bedenkt hoe klein deze eigenlijk is. Ik weet nog niet welke mijn favoriet is, ik neig naar de Bruin rode. Mooi geworden Rob, ik hoop dat ze een beetje verkopen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2023 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Mooi werk Rob,
Dit zijn lastige modelletjes om te bouwen. Het ziet er allemaal goed uit, zeker op deze schaal.
En dan te bedenken, dat je met scratch bent begonnen.

Ik hoop, dat er genoeg liefhebbers zijn om een beetje uit de kosten te komen.
Het zijn toch wel unieke modellen ! :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Heel fraai geworden! Knap werk, zo oorspronkelijk van scratch af aan. En een mooi historisch verhaal; 'Pander' was ooit ook het call-sign van de NLS lesvliegtuigen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooi Resultaat, Rob. en hulde voor je doorzettingsvermogen om er weer een kitje van te maken. Het kistje ziet er onschuldig en eenvoudig uit maar het is een behoorlijke klus geweest.
De Sopla is erg leuk qua uitvoering al vind ik de kleurstelling van de RAC-kist ook goed staan.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Tsjonge jonge, Rob. Ik heb het topic nog even van A tot Z doorgenomen (bijna half uur verder). Wat een werk heb je weer verzet, petje af.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement