Begonnen met de bouw. Allereerst alle onderdelen kritisch bekeken en waar nodig luchtbelletjes en zwakke plekken behandeld met putty en secondelijm. De eerste bovenvleugel met tank bovenop samengelijmd.
Werkte goed, er was weinig putty en schuurwerk nodig om de naden aan de onderkant weg te werken.
Ik bouw het model (zoals ik meestal doe) met uitgeslagen roeren, dus de rolroeren zijn losgemaakt met scheermes zaagje, panel line sciber en scalpel.
Ik heb ook de plaats van control horns en de bedieningskabels bepaald uit de set foto's en die aangegeven in de kit documentatie. Gaatjes geboord, o,4 mm rood onder een hoek voor de kabels, blauw 1 mm ondiep waar de control horn komt.
Hetzelfde recept voor de bovenvleugel.
De ondervleugel onder de romp gelijmd, vleugel netjes uitgelijnd met de romp.
De romp op de juiste breedte gehouden door een stukje styreen strip. Dan het verticale staartvlak. De '1003' had het spitse richtingsroer, dus kleivlak en richtingsroer tijdelijk aan elkaar vastgemaakt met tape. Toen bleek dat de voorrand van het staartvlak niet helemaal recht was, maar dat was eenvoudig met mes en schuurplankje te corrigeren.
De volgende stap was het staartvalk te passen op de romp, dan moet de scharnierlijn van het roer recht zijn. Dat bleek niet het geval te zijn. Bovendien was de stand van het horizontale staartvlak niet echt horizontaal. Dus met het mes de zaak passend gemaakt, waardoor het montagevlak op de romp iets te laag werd. Dat heb ik gecorrigeerd met een stukje styreen van 0,5 mm dik.
Na nogmaals passen (en ook een kleine correctie aan de onderkant van het kielvlak) kon het horizontale staartvlak gelijmd worden, parallel aan de ondervleugel.
En weer het verticale staartvlak passen.
Verder met de cockpit. Eerst de onderdelen geverfd. De instrumentenpanelen in het bovenstuk van de cockpit gelijmd.
De stoelen voorzien van PE stoelriemen uit mijn voorraaddoos.
De plaats van de cockpitopeningen aangegeven op de romp. Bij het droogpassen van de stoelen in de romp en de bovenstuk van de cockpit bleken de stoelen 1 mm te hoog te zijn. Dus wat materiaal verwijderd (en dat aangegeven in de bouwinstructies) en de stoelen in de romp gelijmd.
De gaatjes voor de stuurknuppels zaten te ver naar achteren, dus weer nieuwe gaatjes geboord net voor de stoelen. Bovendien de stuurknuppels iets ingekort, daarna vastgelijmd beetje naar voren en naar links.
Toen kon de cockpit dicht.
Na wat schuurwerk om de cockpitsectie netjes te laten aansluiten op de romp ben ik begonnen met het boren van de 0,4 mm gaatjes voor de spandraden. Samen met de gaatjes voor de stuurkabels zijn dat er 40. Ging best snel en zonder fouten dankzij de lijst die ik gemaakt had voor de bouwinstructies. Wel hier en daar de formulering iets duidelijke gemaakt.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.