Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2023 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2022 21:46 pm
Berichten: 1
....als je dinsdag dan toch in de buurt bent...

Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2023 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Kijken of ik je adres nog heb ;-)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2023 10:54 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Als ik naar dat oude resin kijk, lopen de koude rillingen over mijn rug. Maar ik vind dit zo tof op te zien dat je er nieuw leven in blaast. Heerlijk.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2023 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals sheets zijn binnen en zien er goed uit.

photo 580179

De master liggen bij Tilly Models en zijn "goedgekeurd". Misschien eind volgende week al de eerste kits (en de prijsopgave, zodat ik de begroting af kan maken).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De masters voor de kit zijn klaar voor productie en ik heb inmiddels ook prijsopgave gekregen voor het gieten. De prijs in de voorverkoop wordt 41,60 Euro incl. BTW. Verder zal de kit over een paar maanden te koop zijn bij de Luchtvaart Hobby Shop, maar dan tegen de volle prijs. Mocht iemand nog belangstelling hebben, stuur even een PB-tje met je e-mail adres.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2023 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste gietsels zijn binnen. In het algemeen zien ze er goed uit.

photo 581969

Een paar probleempjes. De achterrand van een van de richtingsroeren is aan de dunne kant, waardoor die af en toe "weg valt" en het landingsgestel vertoont soms ook een zwakke plek. Bovendien is het een beetje krom, net zoals de master was. Vind ik te storend.

photo 581968

Daar ga ik dus een nieuwe mal voor laten maken, ze zitten gelukkig op dezelfde sprue. Als masters gebruik ik een de onderdelen uit een betere VAMI kit, die ik van Dutchplanes heb "geleend".
Verder heb ik nog eens goed uitgezocht hoe het werkt met de kabelaandrijving van de rolroeren in de bovenvleugel.

photo 581971

photo 581970

photo 581972

Uit deze foto's leid ik het volgende af:

photo 581967

De twee kabeks naar het bovenste rolroer lopen in een vlak iets naast het vlak waar de kabels naar de control horns van het onderste rolroer lopen. Ik heb in de bouwhandleiding het een en ander uitgewerkt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun, 2023 15:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het blijft een indrukwekkend project.
Maar ik snap, van mijn eigen gietsels destijds, dat sommige dunne delen moeilijk te gieten zijn. Aan de andere kant heb ik hier een resin kit liggen waar de meest kleine onderdelen en snaar strak uit zien. Dus het kan wel. Ik weet alleen niet wat je er voor moet doen (lees: hoeveel dat geintje kost) ;)

Heb jij zelf enig idee hoe je die 2 defecten kunt oplossen? Het onderdeel wat dikker maken misschien?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jun, 2023 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de twee defecten: uit een andere VAMI kit heb ik die twee onderdelen opnieuw gehaald, schoongemaakt, gerepareerd waar dat nodig was en er een nieuwe mal van laten maken. Zou beter moeten gaan, anders is de enige oplossing de goede te selecteren en de slechte weg te gooien. Gaat in eider geval lukken. Nieuwe onderdelen uit styreen komen pas aan de orde als alles niet lukt. En ja, die zullen iets dikker zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2023 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met de bouw. Allereerst alle onderdelen kritisch bekeken en waar nodig luchtbelletjes en zwakke plekken behandeld met putty en secondelijm. De eerste bovenvleugel met tank bovenop samengelijmd.

photo 582275

Werkte goed, er was weinig putty en schuurwerk nodig om de naden aan de onderkant weg te werken.
Ik bouw het model (zoals ik meestal doe) met uitgeslagen roeren, dus de rolroeren zijn losgemaakt met scheermes zaagje, panel line sciber en scalpel.

photo 582274

Ik heb ook de plaats van control horns en de bedieningskabels bepaald uit de set foto's en die aangegeven in de kit documentatie. Gaatjes geboord, o,4 mm rood onder een hoek voor de kabels, blauw 1 mm ondiep waar de control horn komt.

photo 582273

Hetzelfde recept voor de bovenvleugel.

photo 582272

De ondervleugel onder de romp gelijmd, vleugel netjes uitgelijnd met de romp.

photo 582270

De romp op de juiste breedte gehouden door een stukje styreen strip. Dan het verticale staartvlak. De '1003' had het spitse richtingsroer, dus kleivlak en richtingsroer tijdelijk aan elkaar vastgemaakt met tape. Toen bleek dat de voorrand van het staartvlak niet helemaal recht was, maar dat was eenvoudig met mes en schuurplankje te corrigeren.

photo 582269

De volgende stap was het staartvalk te passen op de romp, dan moet de scharnierlijn van het roer recht zijn. Dat bleek niet het geval te zijn. Bovendien was de stand van het horizontale staartvlak niet echt horizontaal. Dus met het mes de zaak passend gemaakt, waardoor het montagevlak op de romp iets te laag werd. Dat heb ik gecorrigeerd met een stukje styreen van 0,5 mm dik.

photo 582268

Na nogmaals passen (en ook een kleine correctie aan de onderkant van het kielvlak) kon het horizontale staartvlak gelijmd worden, parallel aan de ondervleugel.

photo 582267

photo 582266

photo 582265

En weer het verticale staartvlak passen.

photo 582262

Verder met de cockpit. Eerst de onderdelen geverfd. De instrumentenpanelen in het bovenstuk van de cockpit gelijmd.

photo 582264

De stoelen voorzien van PE stoelriemen uit mijn voorraaddoos.

photo 582263

De plaats van de cockpitopeningen aangegeven op de romp. Bij het droogpassen van de stoelen in de romp en de bovenstuk van de cockpit bleken de stoelen 1 mm te hoog te zijn. Dus wat materiaal verwijderd (en dat aangegeven in de bouwinstructies) en de stoelen in de romp gelijmd.

photo 582261

De gaatjes voor de stuurknuppels zaten te ver naar achteren, dus weer nieuwe gaatjes geboord net voor de stoelen. Bovendien de stuurknuppels iets ingekort, daarna vastgelijmd beetje naar voren en naar links.

photo 582260

Toen kon de cockpit dicht.

photo 582259

Na wat schuurwerk om de cockpitsectie netjes te laten aansluiten op de romp ben ik begonnen met het boren van de 0,4 mm gaatjes voor de spandraden. Samen met de gaatjes voor de stuurkabels zijn dat er 40. Ging best snel en zonder fouten dankzij de lijst die ik gemaakt had voor de bouwinstructies. Wel hier en daar de formulering iets duidelijke gemaakt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2023 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de romp, de onderkant van de bovenvleugel en de bovenkant van de ondervleugel en de staartvlakken aluminium geschilderd en de romp een laag glasvernis gegeven. Het richtingsroer heb ik zwart gemaakt. Daarna konden de decals er op.

photo 583096

photo 583098

De cockpitranden hem ik "leather" geverfd. De volgende stap was de windschermen uitknippen.

photo 583097

Restjes van de zwarte omtrek kon ik met een nagel weg wrijven. De uitgeknipte schermen heb ik met veel moet om een penseelsteel en een cocktailprikker heen krom gemaakt. Het (dunne) materiaal is er eigenlijk veel te stug voor. Ook het pas maken op de romp was lastig; eigenlijk zijn de punten onderaan veel te lang. Na het lijmen met Kristal Klear zag het er zo uit.

photo 583348

Ongeveer acceptabel, maar voor de kit ga ik er toch maar weer gewoon een stukje transparante rapporten cover bij doen. Werkt makkelijker.
Volgende stap: de vleugelstijlen en de bovenvleugel samenbouwen. De uiteinden van de N-stijlen zitten aan de ene kant dichter op elkaar dan aan de andere kant. Daarvan kun je gebruik maken, omdat de stijlen dan blijven staan als je ze in de gaatjes in de vleugel prikt. Die heb ik wel eerst geruimd naar 0,6 en 0,7 mm om verfresten te verwijderen en de geverfde uiteinden van N-stijl te accommoderen. De middelste stijl van de N-stijl moet precies verticaal staan. Dat is te bereiken door voorzichtig minuscule stukjes van een van de onderkanten weg te halen. Toen ze verticaal stonden zat het bovenste eind van de voorste stijlen zo'n 4 mm voor de voorrand van de ondervleugel, wat redelijk klopt met de maatschetsen en links en rechts even veel.

photo 583347

Het lijmen van de bovenvleugel gaat het beste met het model op zijn kop, rustend op de bovenkant van de vleugel en van het kielvlak.

photo 583345

Eerst los er op zetten en vervolgens voorzichtig wat dunne secondelijm tussen de stijlen en de vleugel laten vloeien. Wel aan de kant waar niet de gaatjes voor de spandraden zitten.

photo 583346

Tot zover.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement